Matkustajat eivät ole tyytyväisiä

Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) keskusteli perjantaina lentoyhtiö Finnairin ja ilmailulaitos Finavian johdon kanssa lentojen tavallista runsaammista myöhästelyistä. Vuodenvaihteen tienoilla varsinkin lomalennot ovat takkuilleet todella pahasti. Pisimmillään myöhästymiset ovat olleet reilusti yli vuorokauden mittaisia.

Tapaamisen jälkeen järjestetyssä tiedotustilaisuudessa ministeri Vehviläinen sanoi olevansa tyytyväinen saamaansa selvitykseen. Tärkeimpänä asiana hän piti sitä, että Finnairilla ei ole turvallisuusongelmaa.

Ministerin mukaan hänelle tarjoiltu selvitys haihdutti myös julkisuudessa esitetyt väitteet, että Finnairilla olisi mekaanikkopula. Yhtiöllä on liikenneministerin mukaan riittävästi henkilöstöä. Ja lisäksi: siinä ei auta mekaanikkokaan, jos rikkoutuneen osan tilalle ei saada riittävän nopeasti varaosaa.

Liikenneministeri Vehviläinen on täysin oikeassa siinä, että turvallisuus on tärkein asia. Kukaan ei ole väittänytkään, että Finnairin turvallisuus olisi retuperällä. Myöhästymisistä useimmat johtuvat siitä, että yhtiö on tarkasti pitänyt kiinni lentomääräyksistä. Rikkoutuneilla koneilla ei tietenkään pidä edes yrittää lentoon.

Ministeri oli Finnairin selvityksen perusteella tehnyt toisenkin aivan oikean johtopäätöksen: ongelma on yhtiön palvelutasossa. Asiakkaat eivät esimerkiksi aina ole saaneet tarpeeksi tietoa myöhästymisen syistä.

Juuri tästä on kysymys. Yli vuorokauden tai useiden tuntien myöhästymiset kertovat ennen kaikkea siitä, että Finnair ei ole kyennyt pitämään kiinni asiakkaille annetuista lupauksista. Loman lyhentyminen vuorokaudella ei naurata tavallisia ihmisiä, jotka ovat säästäneet päästäkseen lomalle ja joiden odotukset on viritetty korkealle.

Yhtä vähän naurattaa, kun loma venyykin loppupäästä ja ylimääräisen ajan joutuu käyttämään lentokentällä lojumiseen. Lapsille, vanhuksille tai muuten huonokuntoisille ihmisille venähtäneet lentomatkat ovat myös niin fyysinen kuin psyykkinen rasituskin.

Perusteltuja valituksia on tullut myös siitä, että Finnair tai sen yhteistyöyritykset eivät ole kyenneet huolehtimaan kunnolla matkustajista välilaskukentillä.

On hyvä, että Finnair aikoo tutkia jokaisen myöhästymisen syyt tarkasti. Se on vähintä, mitä yhtiö tällaisessa tilanteessa voi tehdä. Virheistä on opittava.

Liikenneministeri Vehviläinen ei halua ottaa omalle kontolleen Finnairin toiminnasta muuta kuin turvallisuuden. Kuluttaja-asiat kuulemme kuuluvat muille ministereille.

Ehkä kuuluvatkin. Ministerin logiikka on kuitenkin ontuva. Aikaisemmin hän tarttui tarmokkaasti junien myöhästelyyn. Oliko niissä kysymys junaliikenteen turvallisuudesta? Jos oli, sitä ei ainakaan julkisuuteen kerrottu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Kesälomareissulle kotimaassa tuli hintaa – toki halvemmallakin olisi päässyt

Talouden karu arki vähitellen valkenemassa

Joulu ja olut varmoja matkailuvaltteja

Tarvitsemme liittolaisia

Alas Kiven portaita

Vetovoimaisuus edellyttää ylläpitotoimia

SAK:ta ei pidä päästää isännöimään hallitusta

Viuhka-Suomi

Olen sisällöllinen väliinputoaja

Uusi energiayhtiö kokoaa hienosti savolaisvoimia

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.