Mennään bussilla

Suomi on suuri maa, ainakin pinta-alaltaan. Tämä taas johtaa siihen, että erilaisia maisemia ja nähtävää piisaa jo kotimaamme rajojen sisällä.

Itse suoritin ystäväpariskunnan häiden vuoksi aivan uuden aluevaltauksen ja matkustin Raumalle: vanhoja puutaloja, merta, saaristoa ja hassua murretta puhuvia hienoja ihmisiä. Viihdyin vallan mainiosti ja voisin mennä toistekin, onhan sillä suunnalla tarjolla monta mielenkiintoista kesätapahtumaa, kuten Rauman Pitsiviikot tai naapurikaupungin ylpeys Pori Jazz.

Helpoksi idän ja lännen välistä matkailua ei ole tehty. Matkaa Jyväskylästä Raumalle on vain 245 kilometriä ja silti julkisilla kulkuneuvoilla sen kulkemiseen kuluu hiukan päivästä ja kulkuneuvosta riippuen viidestä ja puolesta tunnista jopa seitsemään tuntiin.

En halua edes ajatella, kuinka hankalaa olisi liikkua Kuopiosta tai vielä itäisemmiltä paikkakunnilta länsirannikolle. Nytkin kesämatkailuun toivat uutta sykettä kulkuneuvojen vaihdot sellaisissa jännittävissä paikoissa kuin Kokemäki ja Huittinen.

Opiskelijalle tällainen reissailu on kohtuuhintaista, koska matkaliput saa puoleen hintaan opiskelijakorttia vilauttamalla. Muille ihmisryhmille joukkoliikenne on kuitenkin melko kallista ja hidasta. Ei ihme, että yksityisautoilu houkuttaa myös yksin vähäisten matkatavaroiden kanssa matkustavia, vaikka ekologisempi ja kenties rentouttavampikin vaihtoehto olisi hypätä bussiin tai junaan.

Mitä asialle sitten voisi tehdä? On selvää, ettei pikavuoro Rauma-Jyväskylä välttämättä keräisi suuria matkustajamääriä.

Maantieteelle ei matkailija voi mitään, etäisyydet Suomen kokoisessa maassa asettavat aina haasteita nopealle matkanteolle. Varsinkin kun busseilla ja junilla on taipumus pysähtyä myös matkan varrella.

Kun joukkoliikennevälineet eivät voi kilpailla matkustajien suosiosta nopeudella, niiden on syytä tehdä se hinnoittelulla.

Esimerkiksi Onnibus on elävöittänyt suomalaisen joukkoliikenteen kenttää osoittamalla, että edullinen ja toimiva bussiliikenne on mahdollista.

Tosin Onnibus liikennöi vain muutaman suuren kaupungin välillä samaan aikaan kun muut liikennöitsijät huolehtivat maaseudun bussiliikenteestä. Syrjäisimmillä reiteillä tasapainoilu peruspalveluiden tarjoamisen ja toisaalta kannattavuuden välillä on varmasti vaikeaa.

Itse huomasin Rauman-matkallani, että nämä kaksi erilaista linja-autoliikenteen muotoa voidaan myös yhdistää onnistuneesti.

Paluumatkalla Raumalta Jyväskylään matkustin Raumalta Tampereelle normaalihintaisella opiskelijalipulla ja Tampereelta Jyväskylään viiden euron superedullisella lipulla. Kokonaishinta jäi edulliseksi ja matkailija oli määränpäässään hyvällä tuulella, vaikka aikaa bussissa istumiseen kuluikin.

Kirjoittaja on kuopiolaislähtöinen filosofian maisteri.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Kaikki lääkitykselle

Johtajapulmasta tulee pitkään imagotappiota

Energiamarkkinoilla on taas nähtävissä vaaran merkkejä

Suomen monitieteisin yliopisto

Malttia pöyristymisiin

Kuopion täytyy tarkastella menojakin kriittisesti

Rasismia eivoi voittaa valehtelulla

Pääministerit ja Itämeri

Kiitos talvi! – Ensin pieni flikflak-sarja, sitten ohjelmassa rintarauhasten sulatus

Postin kannattavuusei parane lakkoilulla

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.