Mennä köryytellään

Asiantuntijat sanovat, että Suomi on lyönyt laimin jo kolmen vuosikymmenen ajan rautateittensä peruskunnostuksen. Seuraukset näkyvät vuosi vuodelta yhä selvempinä. Routavaurioitten pelossa junien nopeuksia pudotetaan ensi keväänä monilla rataosuuksilla hyvin tuntuvasti.

Esimerkiksi junamatka Kuopiosta Ouluun on pitenemässä tunnilla, ja melkein saman verran on luvassa istuma-aikaa myös Pieksämäen ja Joensuun välille. Tunti ihmisen elämässä ei ole kaikkinensa kovinkaan paljon, mutta matkustamisessa se tuntuu. Prosenteissa laskien matka-ajat pitenevät huikeasti.

Sinällään on tietysti perusteltua pudottaa junien nopeuksia ratojen huonon kunnon vuoksi. Ei ihmisiä pidä saattaa hengenvaaraan syyttä suotta, kun vaarat ovat tiedossa. Valtion ratahallinnolle ja koko valtiovallalle junien nopeuksien pudottaminen on kuitenkin ikävä näyttö siitä, miten yhteiskunta on epäonnistunut yhdessä keskeisessä tehtävässään: ajanmukaisen, koko valtakuntaa hyödyntävän infrastruktuurin ylläpitämisessä.

Kauniisti on kyllä puhuttu joukkoliikenteen edistämisestä, mutta tässä ovat tulokset ainakin valtionrautateillä: vähemmän liikennöidyillä rataosuuksilla köryytellään eteenpäin kiireettä kuin Matin ja Liisan aikaan. Informaatioteknologian huumassa unohdettiin pitää huolta liikenteen perusasioista. Nokialandiassa kaikki on nyt vähän rempallaan, ratakiskojen lisäksi Nokiakin.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Jotkut ovat väärässä

Ohisalo ja hallitusvastuu ohjaavat järkivihreyteen

Oikeistopopulistit jäivät hajalleenEU-parlamentissa

Pakkokielet

Perheiden asemaa kannattaa vahvistaa

Uotisen kauden huipennus käynnistää kulttuurikesän

Koska on aikaa kypsyä?

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.