Miehet hukassa

Parin viikon päästä Kuopion kaupunginteatterissa saa ensi-iltansa Juha Vuorisen romaaniin perustuva Juoppohullun päiväkirja. Ennakkotrailerista päätellen esitys on varsin uskollinen alkuperäisteokselle. Luvassa on päähenkilö Juha Bergin jatkuvaa ja runsasta ryyppäystä sekä elämäntapaan kuuluvaa muuta toilailua.

Yli 100 000 kappaletta myynyt kirja pahoinpitelee suomen kieltä ja suoltaa törkeyksiä katkeamattomana kavalkadina. Kun äskettäin itsekin tartuin teokseen, yleissivistyksen nimissä tietysti, niin on pakko myöntää: naurattaa, usein ja ääneen. Mutta olenkin vain mies.

Juoppohullun sekoilun kääntöpuoli on tietysti siinä, ettei se ole kaukana tietyn miesryhmän arjesta. Tasa-arvokeskustelussa on viime vuosina tuotu esiin, että valtaosa syrjäytyneistä on miehiä. Miesten elinikä on keskimäärin lyhyempi kuin naisten. Miehiä on ylivoimainen enemmistö itsemurhan tehneistä, vangeista, asunnottomista ja vanhempiensa luona asuvista aikuisista. Juopporemmit koostuvat pääasiassa miehistä.

Miesten pahoinvoinnista uutisoidaan lähes päivittäin. Keskiviikkona kerrottiin maksuhäiriöisten uudesta ennätysmäärästä. Suurin riskiryhmä ovat 25–30-vuotiaat miehet, joista joka kuudennella on jo merkintä. Samanikäisistä naisista ongelmiin oli joutunut vain joka kymmenes.

Onko ahdinko miesten oma vai yhteiskunnan syy? Vaikuttaa siltä, että sekä–että.

Maksuhäiriöt eivät suoraan todista köyhyydestä vaan siitä, ettei maksukyky vastaa kulutushaluja. Menestystä viestitään ulkoisilla tunnusmerkeillä, kalliilla signaaleilla. Jos ei autoilla, niin vähintään merkkivaatteilla ja näyttävillä eleillä kaupungin yössä.

Miksi nuoret miehet lankeavat tähän halpaan useammin kuin naiset? Syitä on ainakin kaksi. Ulkoisen statuksen osoittaminen on ollut perinteisesti miehille tärkeämpää. Toiseksi suuri yhteiskunnallinen murros on tehnyt monesta miehestä tekijän sijaan kuluttajan. Identiteetti ostetaan rahalla.

Tuotemerkeillä äijäily on sijaistoiminto pitkälle kehittyneessä yhteiskunnassa, joka ei kaipaa miehiltä fyysisiä sankaritekoja vaan pikemminkin suitsii perinteistä miehisyyttä.

Törkyhuumori purkaa osaltaan miesten paineita, kun muuten pitäisi olla alati korrekti, empaattinen ja sosiaalisesti sujuva, oikeastaan mieluummin nainen kuin mies.

Viime vuosina noussut miesasialiike on yhtä monimuotoinen kuin feminismikin, mutta yhtenä sen juonteena on miesten ”vapauttaminen” silkkaan nautiskeluun.

Tämä Henry Laasasen edustama ajattelu on vastavetoa miehiä syyllistävälle feminismille. Kun feministi haluaa purkaa perinteisen ydinperheen naisia alistavana, vastaa Laasanen, että hyvä on. Hylätään perhearvot, jolloin pelimiehet toteuttavat itseään irtosuhteissa ja baari-iltojen, nettipokerin, pornon, videopelien ja jalkapallofaniuden kaltaisissa toiminnoissa.

Laasasen suositusten ongelma on vain siinä, että ne tekevät hallaa miehille itselleen. Loputtomasti teini-ikäänsä venyttävä lapsimies on surullinen hahmo, ja luetellut harrastukset piirtävät tyypillisen syrjäytyneen muotokuvan.

Miesasialiikekin kuvastaa kaipuuta miehen malleihin. Sukupuolineutraaliuden ihanne on tainnut johtaa siihen, että miehiset hyveet – velvollisuus, tyyneys, itsehillintä, sitoutuminen – ovat kyllä kadonneet, mutta paheet vain voimistuneet.

Mitä miehen pitäisi tehdä? Miehekästä ei ainakaan ole uhriutua ja syytellä muita. Lohduttavaa on, että nuoruus on vaiva, jonka aika yleensä parantaa, vaikkakin nykyisin entistä hitaammin.

Mieskin aikuistuu ja miehistyy vastuunkantoon ja tasa-arvoiseen kumppanuuteen. Luontokin tulee apuun, ehkä tyttöystävä ja aikanaan perhe. Hyvän miehen tekee edelleen useimmiten hyvä nainen.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Asema ja varallisuus hyvinvointivaltiossa

Silmät on siniset

Hallituksella ei riittänyt tarmoa sokeriveroon

Pula eläkkeiden maksajista yltyy vuosi vuodelta

Vaalipölyä

Rumaa ja ei niin kaunista

Haavetta kryptasta ei ole vielä haudattu

Historiaan siirtyi hyvin värikäs eduskuntavaalikausi

Kielettä mielettä

Kuopion katseenvangitsijat

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.