Mieluummin hiljaa

Kevään tulo näkyy ja tuntuu liikenteessä hyvin eri tavoin. Rautateillä junien nopeuksia pudotetaan kelirikon vuoksi niin roimasti, että matka-ajat voivat venyä esimerkiksi Savon heikompikuntoisilla radoilla jopa tunnin verran. Maanteillä sen sijaan lumen lähtö panee autoilijat painamaan iloisesti kaasujalkaa niin, että ylinopeudet ovat hyvin yleisiä.

Raideliikenteen hidastaminen ei anna hyvää kuvaa Suomen liikenneverkon kokonaiskunnosta, infrastruktuurista. Junien nopeuksien pudottaminen on siitä huolimatta perusteltua ja järkevää, koska turvallisuus on kuitenkin ensisijaista vauhdin rinnalla. Parempi ehtiä perille ilman haavereita kuin ei lainkaan.

Keväthuumaan ei ole periaatteessa vara myöskään maanteillä. Keväinen sää on oikukas, ja keli voi muuttua näin hyvinkin nopeasti. Kesärenkaat ovat talvirenkaita miellyttävämpiä ajossa. Aina pitäisi kuitenkin muistaa, että Suomi on etelä-pohjoissuunnassa pitkä maa. Jos tiet ovat sulat ja ruoho vihertää etelässä, niin pohjoisessa on vielä viikkoja sen jälkeen täysi talvi.

Peltipoliisit ovat osaltaan rauhoittaneet tieliikennettä - yhdellä silmällään tunteettomasti liikennettä tarkkailevaa tolppaa lähestyttäessä. Tolppien väleistä on tullut valitettavasti monille kiritaipaleita, joilla pakollisesta hiljentämisestä aiheutuneet sekunnin kymmenykset kurotaan kiinni seurauksista välittämättä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Suuri ihme liikuttaa

Ruokahävikin torjunta on asennekysymys

Turkki-mielenosoitusten taustat on syytä selvittää

Menestyksen ja kasvun eväät

Sen sijaan, että tähdättäisiin proteiinipatukan voimalla timmin pyöreään tarakkaan, ravitsemuksella tulisi pyrkiä meidän itäsuomalaisten lempparikansantaudin ehkäisemiseen

Liikennepolitiikassa hallituskriisin ainekset

Äänestysikärajan laskua voisi kokeilla

Mistä voin luopua

Komea palkinto uurastajille

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.