Mihin sinulla on kiire?

Linja-auto ei pysähtynyt suojatielle. 67-vuotias nainen menehtyi. Henkilöauto ajoi kolmion takaa suoraan rekka-auton eteen. Kuusi nuorta aikuista menehtyi. Auto törmäsi puuhun Väinölänniemellä. Kolme nuorta menehtyi.

Liikenneonnettomuuksissa menehtyy vuosittain satoja ihmisiä. Vakavatkaan onnettomuudet eivät saa meitä tarkastelemaan kriittisesti omaa liikennekäyttäytymistämme.

Onnettomuudet unohtuvat nopeasti eikä niiden uskota sattuvan omalle kohdalle. Olemmehan jokainen keskimääräistä taitavampia kuljettajia.

Suurin osa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on seurausta piittaamattomuudesta, päihteistä ja virhearvioinneista tai niiden yhdistelmistä.

Piittaamattomuus ilmenee toistuvina liikennesääntöjen laiminlyönteinä.

Kännykkä korvalla ajetaan ylinopeutta ja koska vauhti on niin kova, ei auto pysähdy edes punaisiin valoihin. Päähuomion kohdistuessa meneillään olevaan puheluun eikä muuhun liikenteeseen tai edes omaan ajosuoritukseen aiheuttaa jatkuvasti vaaratilanteita. Punaisia päin ja epäonnistunut kaistanvaihtoyritys melkein vieressä ajavan auton kylkeen. Muistatko työpaikalle päästyäsi mitä ajomatkalla tapahtui?

Päihteet ovat osallisina monissa onnettomuuksissa. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien alkoholiraportin 2009 mukaan rattijuopot aiheuttavat joka neljännen kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista.

Lain mukaan "pienet" voi ottaa. Kuitenkin myös alle rattijuopumusrajan oleva määrä alkoholia veressä huonontaa kuljettajan toimintakykyä liikenteessä.

Jokainen meistä tekee virhearviointeja. Liikenteessä niiden seuraukset voivat olla kuitenkin vakavia. "Minulla on kiire, kyllä minä vielä ennätän" -asenteella höystettynä virhearvioinnit ovat jopa todennäköisesti kohtalokkaita.

Liikenneturvan tilastokatsauksen mukaan lähes kolmannes liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä jalankulkijoista kohtaa tiensä pään suojatiellä. Jalankulkijoiden loukkaantumisista lähes puolet tapahtuu suojatiellä. Koska viimeksi pysähdyit suojatien taakse pysähtyneen, viereistä kaistaa ajavan auton kohdalla?

Piittaamattomuus on huolestuttavan yleistä. Nopeusrajoituksilla ei ole mainittavampaa merkitystä ajonopeuksiin, punaiset valot eivät saa nostamaan jalkaa kaasulta eikä suojatietä ylittävän jalankulkijan vuoksi hiljennetä. Usein vauhtia jopa lisätään.

Kiire on kova. Auton ja jalankulkijan törmätessä jalankulkija jää aina toiseksi. Siinä missä autoon tulee lommoja ja veritahroja selviää jalankulkija parhaimmillaankin luunmurtumilla ja ruhjeilla. Läheltä piti -tilanteita sattuu päivittäin, mutta tuuria ei riitä kenelläkään loputtomiin.

Ylinopeutta ajetaan usein, paljon ja kaikkialla, joten siihen on varmasti olemassa hyviä syitä. Valitettavasti en keksinyt yhtään sellaista.

Ylinopeutta ajamalla ei etenkään kaupunkialueella pääse perille yhtään sen nopeammin. Usein ylinopeus ja kaistapujottelu aiheuttavat vain liikenteen takkuilua ja keskinopeuksien hidastumista entisestään.

Kaahailu ei saa osakseen ihailua. Se on ainoastaan typerää.

Kirjoittaja on kuopiolainen opiskelija.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Tahmean äidin omatunto – näin annan lapsilleni mallin mykkäkuurosta älypuhelimen jatkeesta

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Jotkut ovat väärässä

Ohisalo ja hallitusvastuu ohjaavat järkivihreyteen

Oikeistopopulistit jäivät hajalleenEU-parlamentissa

Pakkokielet

Perheiden asemaa kannattaa vahvistaa

Uotisen kauden huipennus käynnistää kulttuurikesän

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.