Miksi Odinin sotilaat?

Suomessa Soldiers of Odin (Odinin sotilaat) – ryhmien katupartiot saivat ristiriitaisen vastaanoton julkisuudessa.

Poliisi ja eri poliitikot, pääministeri mukaan lukien, kommentoivat katupartiointia.

Mediassa on esitetty tietoja partiointiin osallistuvien yksittäisten henkilöiden väkivaltarikosmenneisyydestä ja kytköksistä avoimen muukalaisvihamieliseen ja kansallissosialistiseksi tunnustautuvaan Suomen Vastarintaliikkeeseen.

 

Odinin sotilaat ovat julkisuudessa ilmoittaneet katupartiointinsa olevan laillista ja ei-rasistista, mutta julkisuudessa liikkeen edustajat eivät ole kertoneet, miksi ryhmä on nimetty juuri Odinin sotilaiksi.

Tämä kenties viattomalta vaikuttava nimi sisältää vaarallista symboliikkaa, josta välttämättä monet kansalaiset tai katupartiointiin osallistujatkaan eivät ole tietoisia.

 

Germaanisen ja skandinaavisen mytologian ja symboliikan hyväksikäytöllä on pitkät perinteet rasististen ryhmien toiminnassa ja ideologiassa niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin.

Esimerkiksi Saksan kansallissosialistisen puolueen SS-organisaation alaisuudessa toimi 1930-luvulta alkaen aatteellisen muinaishistorian opintoseura Ahnenerbe. Sen tarkoituksena oli tuottaa muun muassa kansantieteellistä ja antropologista tutkimusta, jolla haluttiin oikeuttaa ideologisesti myyttisen ”pohjoisen kansan” eli arjalaisen, skandinaavisen ja germaanisen kansan rodullinen ja kulttuurinen ylivertaisuus maailmassa.

Seuran ”tieteellisesti” tuottamaa tietoa arjalaisten muinaisuskontojen, kuten odinismin symboliikasta ja mytologioista hyödynnettiin kansallissosialistisen puolueen propagandassa ja rotu-opissa.

 

Joulu oli saksalaisille erittäin tärkeä juhla, eikä sen kieltäminen ollut Natsi-Saksassakaan mahdollista. Joulunviettorituaaleja haluttiin kuitenkin muuttaa korvaamalla juutalainen Jeesus-lapsi ja ei-germaaninen Pyhä Nikolaos (joulupukki) Odin-jumalalla, joka jakaisi joululahjat lapsille.

Viime vuosikymmeninä tutkimuksissa on käynyt selväksi, että Skandinavian muinaisuskonnon mytologiaa ja symboliikkaa hyödynnetään uusnatsi-, White Power-, rasistisissa skinhead- ja arjalaisjärjestöissä eri puolilla maailmaa.

Näkyviä alakulttuurillisia esimerkkejä ovat Odin-teeman käyttäminen tatuoinneissa ja rasististen yhtyeiden laulujen sanoituksissa.

 

Odin-jumala on näille järjestöille vahva rasistinen symboli, joka edustaa valkoisen ylivallan ja ihmisten rodullisen eriarvoisuuden ideologiaa. Suomessa Vastarintaliike on omaksunut symbolikseen muinaisskandinaavisen T-riimukirjaimen, Thorin vasaran, joka symboloi sotaa tai taistelua.

Skandinaavisessa mytologiassa Thor on Odinin poika.

Vastarintaliike on avoimesti valkoista ylivaltaa ja pohjoismaista yhtenäisvaltiota ajava liike ja yhteydet Odinin sotilaisiin ovat ilmeisiä.

Kaikki odinismin (muinaisuskonnon) kannattajat eivät kuitenkaan sitoudu rasismiin tai valkoisen ylivallan päämääriin ja ideologiaan.

Samoin Thorin vasara on ollut muun muassa Kalevala-korujen teema.

Kyse ei olekaan symboleista sinänsä, vaan siitä, miten ja ketkä niitä käyttävät sekä ideologisesta merkityksestä, joka niille annetaan.

 

Yhtäältä käytetyillä symboleilla on myös salakielen piirteitä. Kun ryhmä ja sen jäsenet käyttävät symboleita tunnuksinaan esimerkiksi asusteissa tai kotisivuillaan, ne ovat myös yhteisen identiteetin merkkejä. Katukuvassa Odinin sotilaat ovat vahvistaneet yhtenäisyyttä muun muassa käyttämällä nimikkohuppareita. Ryhmien käyttämät symbolit ovat usein kansainvälisiä ja ymmärrettäviä jäsenille eri maissa. Alkuperäinen Soldiers of Odin –nimi viittaa  lähtökohtaisesti siihen, ettei ryhmää ole perustettu vain Suomea varten vaan viesti on suunnattu maan ulkopuolellekin. Mainittakoon, että samalla nimellä toimivia ryhmiä on jo nyt syntynyt ainakin Norjaan ja Viroon.

Tätä taustaa vasten on syytä kysyä, miksi katupartioijat ovat juuri Odinin sotilaita, jos heidän toimintansa ei ole muukalaisvihamielisesti tai rasistisesti motivoitunutta.

 

Nimi ei ole sattuma, vaan sillä välitetään julkisuuteen poliittinen ja ideologinen viesti.

Katupartioijat eivät itse ole perustelleet ryhmän nimeä, eivätkä toimittajat tai poliitikot ole sitä heiltä kysyneet.

Poliisi, joka tarkastelee katupartiointia ensisijaisesti laillisuuden ja yleisen järjestyksen näkökulmasta, ei ole ottanut kantaa ryhmän mahdolliseen laajempaan ideologiseen viitekehykseen.  

Tilanne herättää kysymyksen, onko Suomessa katupartioinnin myötä syntymässä näennäisesti neutraalilta vaikuttavan kansalaistoiminnan varjolla laajempaa muukalaisvihamielistä liikehdintää ja ideologiaa siksi, että Odinin sotilaiden julkisuuteen ilmoittama agenda hyväksytään suhteellisen kritiikittömästi.

 

Näkemyksemme on, että ryhmän nimi on tietoinen valinta, joka liittyy pyrkimykseen parantaa äärioikeistolaisen toiminnan mainetta yhteiskunnan hyväntekijöinä ja suojelijoina.

Hyväksymällä ryhmien toiminta annetaan lukumääräisesti vähäisille äärioikeistolaisille ryhmille mahdollisuus hankkia toiminnalleen ja ideologialleen näkyvyyttä ja kannatusta sekä rekrytoida uusia jäseniä, jotka kaikki eivät ole tietoisia ryhmien ideologiasta ja pitemmän tähtäimen poliittisista tavoitteista.

 

Kirjoittajista Kari Saari on oikeus-sosiologian ja kriminologian dosentti Mikkelin amk:ssa, Jussi Ronkainen, Juvenian johtaja, Mikkelin amk:ssa ja Vesa Puuronen, sosiologian professori Oulun yliopistossa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Taas näyttää, että kyllä britit nyt lähtevät EU:sta

Saalistilastoista löytyy ikäviä viestejä

Kaunis tragedia

Unelma, joka ei toteudu

Hoitojonoja puretaansoten ohituskaistalla

Jalkapallon EM-kisahuuma yltyy kotikatsomossa

Maakunnat toimivat tehokkaasti

Käy Auschwitzissa, niin voidaan puhua vihapuheen kriminalisoinnista

EU-jäsenyyden edut päihittävät edelleen haitat

Itsenäisyys-hankkeen karu jälkinäytös

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.