Miljoonan lohaksen maassa

Suomessa on jo yli miljoona lohas-ihmistä. Anteeksi, mitä ja keitä he oikein ovat?

Myönnän, että tutustuin kyseiseen ilmiöön itsekin vasta aivan äskettäin.

Amerikkalaiset Paul Ray ja Sherry Andersson lanseerasivat termin jo vuonna 1999 rapakon takana. Suomessa lohaksesta on puhuttu tosissaan vasta muutaman vuoden.

Ilmiötä pohdittiin julkisesti viime viikolla Kauneusmessujen paneelikeskustelussa Helsingissä.

Lohas on lyhenne sanoista Lifestyles Of Health And Sustainability. Vapaasti suomennettuna se tarkoittaa terveyttä ja kestävää kehitystä valinnoissaan arvostavaa ihmistä. Ilmiölle ei ole keksitty vielä näppärää, suomalaista nimeä.

Suomalaisen markkinatutkimusyrityksen, Tripod research Oy:n viime keväänä julkaisema tutkimus laski Suomen lohakset.

Tutkimuksen selkeä viesti oli, että markkinoiden olisi kiireesti syytä reagoida lohasten tarpeisiin, sillä lohasten joukko kasvaa koko ajan. Lohas ostaa harkiten, ei hetken mielijohteessa.

Kestävä kehitys ja terveyden edistämien ovat enemmän kuin suotavia arvoja, mutta tarvitaanko sen ymmärtämiseksi oikeasti laajaa tutkimusta ja ihmisten lokerointia?

Tutkimus luokitteli ihmiset raskas- , keski- ja kevytsarjan (heavy, medium, light) lohas-kuluttajiksi. Raskas- ja keskisarjan lohaksia löytyi eniten.

Tutkimuksen tavoite on edistää kaupallisuutta. Elämä helpottuu, kun trenditoimistot lokeroivat ihmiset valmiiksi ja markkinat suuntaavat sitten tuotteensa suoraan oikeisiin lokeroihin.

Moniko suomalainen edes aavisti ennen tutkimusta olevansa lohas, vaikka olisi jo vuosia ollut valinnoissaan kallellaan kestävään kehitykseen ja terveyttä edistävään elämään?

Hyvä, että asia tutkittiin. Nyt vain odotan, että kauppoihin ilmestyy lohas-tuotteista kertovat kyltit.

Markkinavoimia palvelemaan valjastettu, kuluttajien lokerointi ja luokittelu lisääntyy koko ajan.

Kuuluuko meistä jokainen pian johonkin muiden ennalta määrittelemään ryhmään, joka voi ostaa vain tiettyjä täsmätuotteita ja tehdä tiettyjä asioita ollakseen muiden silmissä aito?

Mitä tapahtuu niille, jotka eivät mahdu valmiisiin lokeroihin tai eivät edes halua mahtua? Jäävätkö he kaiken ulkopuolelle?

Kukaan ei voi kohta enää ostaa julkisesti luomuomenoita tai vaihtaa kallista kaukomatkaa pyöräretkeen Suomessa saamatta otsaansa lohaksen leimaa.

Trenditietoisella nykyihmisellä on myös tarve lokeroida itsensä. Muodikkaaseen lokeroon loikkaajat eivät ole välttämättä lokeroissaan kovin tosissaan, eivätkä pitkiä aikoja. Ei hätää. Tulossa on jo seuraava trendi ja sitäkin kelpaa kokeilla.

Markkinoiden on oltava valppaana, tehtävä ainakin tutkimusta tulevasta, sillä eihän muuten tiedetä, mikä menee kaupaksi.

Lohaksen jalot arvot eivät oikein sovi kaupallisiin trenditutkimuksiin, vaikka ilmiö löysi nimensä juuri markkinoiden tarpeista.

Itse taisin olla lähellä lohas-elämäntapaa viimeksi 1970-luvulla, kun vietin lapsuus- ja nuoruuskesät perheen kanssa mökillä. Voi, miten oli lohasta hangata juuriharjalla laiturilla suomalaista mäntysuopaa farkkuihin ja pestä hiukset perään samalla aineella.

Lähimetsästä löytyivät marjat ja sienet, järvestä kalat. Viisi kanaa ja kukko pitivät huolen, ettei perheen pöydästä puuttunut munia. Aurinkovoiteeksi riitti kotimainen Tummeli ja salaatinlehden sai leivän päälle omalta kasvimaalta.

Moni ei silloin ollut kuullutkaan kestävästä kehityksestä, mutta niinpä sitä vain elettiin onnellisina oikein heavy-lohaksina.

Kirjoittaja on Savon Sanomien Keski-Savon toimituksen toimittaja Varkaudessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Ydinvoima tulee vihreiden eteen ehkä kahdestikin

Vapaaehtoista muuttoa maalle ei pitäisi estää

Pähkinälinnan varjo

Hengitähän hyvä ihminen välillä – Kiireestä ja hötkellyksestä on tullut uusi kansantauti

Suometsillä on valtava merkitys hyvivointivaltiolle

Yhteistyö on voimaa varkaiden narauttamisessa

Siirrymmekö Eriksen aikakauteen?

Kuopio säästää – joitakin hankkeita pitää lykätä tai unohtaa ne kokonaan

Keskusta puhuu hallituksessa kuin oppositiossa

Sunnuntain vaaleissa pelissä oikeusvaltio ja sananvapaus

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.