Ministerin välimatkat

Joskus mielessä käväisee kerettiläinen epäilys, etteivät poliitikolla aina asema ja pätevyys kohtaa.

Näin kävi viimeksi juhannuksen alla, kun Jyrki Kataisen (kok.) hallitus sai liikenneministerikseen Merja Kyllösen (vas.).

Hieman aikaisemmin suomussalmelaisen bioanalyytikon valintaa ennakoi verkkolehdessään Kainuun Sanomat (18.6.2011).

Lehden mukaan "liikenneministerin salkku passaa Kyllöselle, sillä tehtävä on merkittävä Pohjois-Suomen kannalta." Haasteena Kyllönen näki talouden, sillä investointivarat eivät ole kovin isoja.

Kyllönen arvioi haastattelussa hieman omaa asiantuntemustaankin:

"Välimatkat ovat ainakin tuttuja", Kyllönen tuumaa.

Kohtuuden nimessä on sanottava, että hän on ryhtynyt paneutumaan johtamansa ministeriön laajaan työsarkaan.

Savon Sanomien haastattelussa 6.7.2011 hän esitti esimerkiksi toiveen, että Viitostien parantamista voitaisiin jatkaa Kajaaniin saakka. Nykyisen liikenneverkon turvaaminen on hänestä ensisijaista uusinvestointeihin nähden.

Syvällisempää liikennepolitiikan analyysia, tiukkoja kannanottoja ja uusia linjauksia odotellessa voi lueskella vaikka valtioneuvoston sivuilta 34-vuotiaan Merja Kyllösen ansioluetteloa.

Työkokemus on eittämättä varsin monipuolinen. Kyllönen on toiminut paitsi laboratoriohoitajana myös myymäläapulaisena, kassamyyjänä, museovalvojana, hoitoapulaisena, apteekin teknisenä apulaisena, bingoemäntänä, järjestyksenvalvojana ja niin edelleen.

Luettelosta ei löydy mitään yhteyttä liikenteeseen. Harrastuksiin kuuluvat talkootyöt, runot, koirat ja liikunta.

Onneksi Suomessa edes oikeusministerin tulee olla oikeusoppinut, alansa asiantuntija.

Vasemmistoliitto ei tietenkään ole järin suuri puolue.

Valinnanvara supistuu, kun ministerivalinnoissa halutaan ottaa huomioon esimerkiksi alueelliset ja sukupuolinäkökohdat.

Mutta asiantuntemusta ministeriltä tulisi vaatia.

Vaikka liikenneministerin salkkua ei arvosteta painavimpiin, sitä ei kunnolla kanneta vain kokemuksella pitkistä välimatkoista.

Sektoriministerit ovat perinteisesti kamppailleet oman alansa voimavarojen puolesta. Siinä riittää liikenneministerillä tekemistä.

Esimerkiksi Suomen rataverkko, tuo tärkeä osa kansallisomaisuutta, rapistuu hälyttävästi.

Kunnossapito- ja investointimäärärahat laahaavat kuin Kreikan talous, mutta muut eivät riennä apuun.

Rataverkon saaminen nopeaksi ja turvalliseksi vaatisi esimerkiksi tasoristeysten korvaamista muilla järjestelyillä.

Viime vuoden lopussa tasoristeyksiä oli yhteensä 3 172.

Liikenneturvallisuusvirasto Trafi ennakoi, että tasoristeysten luku laskee alle kolmentuhannen aikaisintaan vuonna 2013.

Vauhti on luvattoman hidas. Tai oikeastaan vauhti on tässä väärä sana.

Tasoristeykset ovat vain yksi esimerkki niistä osa-alueista, joissa puurtamista riittää pelkästään liikenneturvallisuuden kohentamisessa.

Työtä löytyy kosolti myös maanteiltä ja miksei vesi- ja lentoliikenteestäkin.

Turvallisuuden lisäksi liikennettä pitää katsoa muistakin näkökulmista.

Palveleeko liikenneverkko edes välttävästi kansalaisia maan eri osissa? Yhdenvertaisuus ei taatusti toteudu, mutta kuinka pahasti se ontuu?

Jos tie sentään vielä on, kulkeeko sillä edes päivittäin bussia tai joukkotaksia?

Pystyykö liikenneverkko pitämään yllä maan kilpailukykyä?

Liikenneministeri pystyy ja hänen täytyy vaikuttaa kehitykseen. Mutta se vaatii lisää perehtymistä ja taistelutahtoakin.

Onneksi sentään uuden liikenneministerin näköala pitkiin välimatkoihin on Kainuun, ei Helsingin suunnasta.

Kirjoittaja on Savon Sanomien Keski-Savon aluetoimittaja.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Varaus ei takaa menestystä

Hoiva-alalla olisi tekeville töitä tarjolla

Koulutuksesta

Hallitus maltillisesti liikkeelle väylähankkeilla

Napakoitten naisten vuosi

Kultarannasta vauhtia EU-puheenjohtajuuteen

Yhteistä turvallisuusuhkaa ratkaisemassa

Kuopion toria kannattaa kehittää avoimin mielin

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.