Miten käy tietokirjan?

Tilastot kertovat kirjojen myynnin laskeneen viime vuonna. Pitäisikö tästä olla huolissaan?

Merkittävä osa tietokirjoista ei ole varsinaisten kirjankustantamojen aikaansaannosta, eikä teoksia myydä perinteisten kirjakauppojen kautta. Tilastot eivät siis etenkään tietokirjoista kerro koko totuutta.

Suomen ”virallinen” kirjakauppamarkkina on varsin ketjuuntunut. Sitä hallitsevat Suomalainen kirjakauppa ja Akateeminen kirjakauppa, joista edellinen on myymälöiden määrässä ylivoimainen. Myös SOK:lainen kaupparyhmittymä, Sokokset ja Prismat, myy kirjoja. Myyvät kärkikirjat ovat viime vuosina vallanneet myymälä- ja hyllytilaa, kaunokirjat tietokirjoilta.

Pokkareita myydään myös ruokakaupoissa ja kioskeissa, sekä muutamassa erityisesti taskukirjoihin keskittyvässä myymälässä pääkaupunkiseudulla. Tietokirjoja kuitenkin tehdään vain vähän pokkareiksi.

Kirjojen nettikauppa kasvaa ja on suurten hallussa. Siellä toimivat Adlibris ja CDON. Hintoja on helppo vertailla netissä ja nettikirjakaupat vaikuttavatkin suuresti kirjojen hintaan. Paine kohti yhä halvempia hintoja on kivenkova. Nettikaupat eivät osta kirjoja kustantajilta varastoon – joitakin varmamenekkisiä yksilöitä lukuun ottamatta – vaan ne myyvät ensin kirjan ja tilaavat sen vasta sitten kustantajalta. Koveneva hintakilpailu pitää kivijalkakaupat ja kustantajat tiukoilla.

Toisaalta kun valikoima perinteisissä kaupoissa kapenee ja kirjakauppojen määrä laskee, nettikirjakaupat tarjoavat laajemman valikoiman. Monipuolista tarjontaa pitävät yllä myös nettiin siirtyneet antikvariaatit. Kirjastot ovat edelleen hyvin tärkeitä monipuolisen tietokirjallisuuden saatavuuden kannalta. Supistuksista huolimatta niiden valikoima on hyvä.

Myös tietokirjojen tarjonta on muuttunut viime vuosina suuresti. Isot kustantamot julkaisevat nyt ”asiaproosaa” eli kustantavat pääosin elämäntaito-oppaita ja harrastuskirjoja, kuten puutarhaa ja ruuanlaittoa, ja jonkin verran elämäkertoja.

Pienemmille kustantajille on jäänyt aiempaa enemmän tilaa, ja ne ovatkin osaltaan pitäneet tietokirjavalikoiman hämmästyttävän monipuolisena.

Kirjan tulevaisuudesta puhutaan paljon. Kirjankustantajat pelkäävät käynnissä olevaa digitalisoitumista. Sen koetaan vaikeuttavan tulonhankintaa. Ainakin se muuttaa rahan ansaitsemisen logiikan.

Kirja on kuitenkin vain yksi lukemisen ja tiedonhankinnan muoto. Ehkä kirjaa kiinnostavampaa olisikin tutkia lukutottumuksia ja niiden muutosta, varsinkin lasten ja nuorten lukemista. Tietokirjojen lukeminen kasvattaa toki hitaaseen ja työtä pelkäämättömään tiedonhankintaan, joka parhaimmillaan saattaa edesauttaa sitä tärkeää oivallusta, että ymmärtäminen vaatii aikaa. Tämän seikan voi kuitenkin oivaltaa muutenkin.

Tottumuksen voima on kuitenkin suuri. Ensisijaista olisikin kasvattaa lasten ja nuorten tietokirjojen tarjontaa ja saatavuutta nykyistä selvästi monipuolisemmaksi ja laadukkaammaksi. Ja tämän rinnalla pohtia julkaisemisen sellaista tulevaisuutta, jossa painettu kirja on vain yksi muoto ja alusta.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Tuleeko meistä ikinä aikuisia?

Kirje pysäyttää kiireessä

Suhde Venäjään jakaa Euroopan populisteja

Metsälain määräyksiä voi olla syytä tarkistaa

Voihan Vilkku sentään

Kauppasota voi laajeta talouskriisiksi vahingossa

Fiksut ruokakaupat auttavat asiakasta

Perusteita olisi pienentää Finnpulpia

Viisigee shakkinappulana

Työstä palautumiseen tarvitaan myös lepopäiviä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.