Muovirahalle käyttömaksu

Parranpärinä muovirahasta on noussut jälleen pintaan. Uutinen nimittäin kertoi muutama päivä sitten, että kauppa ja palveluiden myyjät saavat lisätä käyttömaksun laskun loppusummaan, jos asiakas maksaa ostoksensa muovikortilla.

Uusi maksupalvelulaki tulee voimaan marraskuun alussa. Silloin nähdään, kuinka asiakkaita veloitetaan korttien käytöstä.

Vaihtoehtoja on ainakin kaksi. Käytäntö säilyy suurin piirtein nykyisellään tai kauppa ja muut myyjätahot lisäävät ekstraa laskun loppusummaan.

MUOVIKORTTIVIIDAKON tihentyminen on lisännyt kaupan ja asiakkaan tuskaa.

Kauppa miettii, miten se saa ujutettua luottokorttiyhtiöiden komissiot tuotteen tai palvelun hintaan.

Asiakas pähkäilee, mikä kortti on kokonaisvaltaisesti käyttökelpoisin ja edullisin.

Kumpaakaan ei käy kateeksi.

Keskellä sukkuloi luottokorttiyhtiö, joka tietää, että valtaosa asiakaskunnasta on houkuteltu muovirahan orjaksi. Pankit ovat onnistuneet häätämään asiakkaansa tiskeiltään automaateille ja korttien käyttäjiksi.

Jos käyttömaksut tulevat voimaan syksyllä, asiakas on ihmeissään. Hän maksaa ensin kovimmillaan 550 euron vuosimaksun maksuaikakortista ja kauppa lisää kaiken kukkuraksi laskun loppusummaan jopa viiden prosentin ekstran. Asiakas joutuu maksamaan viulut alusta loppuun.

Se on ehdottomasti väärin.

JOS TODELLA käy niin, että koko roska pistetään asiakkaan piikkiin, siitä nousee iso haloo.

Kauppa vetoaa tietysti siihen, että tuleva eurooppalainen pankkikortti - debit - on nykyistä pankkikorttia kalliimpi. Luottokunta perii debitin käytöstä 0,31 prosenttia laskun loppusummasta. Nykyisen pankkikortin käyttö on kaikkein edullisinta. Pankki perii muutaman sentin tapahtumalta.

Kauppa, palveluntarjoajat ja luottokorttiyhtiöt pitävät puolensa komissiokiistassa. Niiden on kuitenkin syytä muistaa, että pelin yksi osapuoli - kuluttaja - äänestää helposti jaloillaan.

Komissioiden kasaaminen laskun pohjalle voi osoittautua kohtalokkaaksi virheeksi.

ESIMERKIKSI American Express (Amex) voi joutua pahaan pinteeseen, jos asiakas pistetään pulittamaan kallis vuosimaksu platina- tai kultakortista ja sen päälle vielä kaupan lisäämä muutaman prosentin ekstra. Kortin menekki laskee. Siksi lähikuukausina on odotettavissa muovirahaimperiumin vastaisku.

Lopputulos voi hyvinkin olla, ettei käyttömaksuihin siirrytä.

Kuluttajaa se tuskin lohduttaa. Maksut siirtyvät tuotteiden hintoihin.

SUOMESSAKIN on kauppoja ja palvelualan yrityksiä, jotka pullikoivat vastaan, jos asiakas yrittää maksaa esimerkiksi Amexilla, Dinersillä tai Masterilla, vaikka liike mainostaa hyväksyvänsä minkä kortin tahansa.

Kauppias voi sanoa, että tuotteen tai palvelun hinnasta on puristettu löysät pois. Kaupalla ei ole enää varaa maksaa muutaman prosentin komissiota. Näin kauppiaalle kelpaa vain pankkikortti tai alhaisen provision Visa.

Riihikuiva raha on tietysti yksi vaihtoehto. Kenellä sellaista enää on? Nykyään on kuulemma vanhanaikaista maksaa rahalla.

TUNNETUIMPIEN maksuaikakorttien lisäksi ihmisten lompakot ovat pullollaan kauppojen bonuskortteja.

Kuluttajan täytyy olla melkoinen fakiiri, jos hän pystyy kaupassa laskemaan, mikä korttiyhdistelmä kulloinkin on paras vaihtoehto.

Pokan säännöt pätevät osittain kaupan korttipeliinkin. Täyttä kättä lienee mahdoton saada, mutta esimerkiksi Master-Finnair-yhdistelmä ja S-bonuskortti vastaa hyvin akkaparia. Rahaa ropisee S-säästötilille ja pisteitä Finnair Plus-tilille. Jälkimmäisenkin tilin pisteet voi muuttaa rahaksi tekemällä lähes ilmaisen lentomatkan tai yöpymällä jossakin hotellissa.

Viisas kuluttaja tietää myös, että tarjolla voi olla vieläkin parempia vaihtoehtoja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.