Nostokurkien kevätmuutto

<p> Jos savolaisilla olisi edes vähäistä taipumusta kateuteen, Varkaudessa kadehdittaisiin Mikkelin kehitystä.</p><p>Kuopiohan taitaa olla jo kateudenkin ulottumattomissa.</p><p>Mikkelissä on draivi päällä. Varkauden draivia kuvastaa joko muutto- tai mopoauto.</p><p><b>Mikkelin</b> keskustaan on muutamassa vuodessa rakennettu kauppakeskuksia pieni ideaparkillinen ja investoitu maanalaisine toriparkkeineen satakunta miljoonaa. Kaupunkiin on hakeutunut uusia liikeketjuja, kuten Anttila, H&M, KappAhl ja Clas Ohlson.</p><p>Eikä siinä kaikki. Graanin automarketeihin tehtiin iso laajennus. Keskustan vastalaidalle tuli Tokmannin halli, ja sen vastapäätä alkaa nousta Hong Kongin kiinteistön laajennus uusine S-marketeineen.</p><p>Samaan aikaan toisaalla: kaupungin elinkeinoyhtiö Navitas Kehitys Oy tutkitutti yritysten kiinnostuksen kauppakeskuksesta Varkaudessa.</p><p>Murskatulos: ei voisi vähempää kiinnostaa.</p><p><b>Hyvää </b>imua ei selitä vain maakuntakeskuksen asema ja kaupungin koko. Vielä 1980-luvulla kaupungit olivat lähes samankokoisia, vähän yli tai alle 30 000 asukasta. Mikkeli oli lievästi narkoleptinen hallintokeskus, Varkaus raskaan vientiteollisuuden keskittymä.</p><p>Mikkeli tosin näyttäytyi ja käyttäytyi oikeaa kokoaan pienempänä. Vuosikymmenen takainen kuntaliitos oli yksi nykyisen käänteen taustatekijä.</p><p>Se ei silti ole takuulääke Keski-Savoon. Mikkeli oli tyypillinen reikäleipäkunta.</p><p>Nyt siellä on lähes 50 000 asukasta ja väestökäyrä ainoana Etelä-Savossa toistuvasti plussalla. Nyky-Mikkelin väkiluku on 20 vuodessa kasvanut hivenen. Varkaus on menettänyt noin 3 500 asukasta.</p><p><b>Kysyin</b> isänniltä Mikkelin toriparkin avajaisissa helmikuun alussa vinkkejä serkuille.</p><p>Mikkelin keskustan kehittämisyhdistyksen Mikke ry:n toiminnanjohtaja <b>Janne Viitamies</b> sanoi, ettei usko ulkoa tuleviin pelastajiin, jotka lupaavat tuoda tuhat työpaikkaa. Käänne ei synny hetkessä, mutta usein se lähtee pienistä asioista.</p><p>Parhaillaan kauppakeskusta rakennuttavan Ok Suur-Savon toimitusjohtajan <b>Heikki Hämäläisen</b> mukaan viranhaltijoiden, luottamushenkilöiden ja elinkeinoelämän yhteinen näkemys on ollut tärkeä.</p><p>Päätökset linja-autoaseman siirrosta ja matkakeskuksen ja toriparkin rakentamisesta avasivat tulpan ja laukaisivat Mikkelin kehittämisbuumin liikkeelle.</p><p>Kaupungin täytyy olla mukana hankkeissa, kaupunginjohtaja <b>Kimmo Mikander</b> sanoi. Riskejäkin on uskallettava ottaa.</p><p><b>Asukkaidenkaan</b> ei kannattaisi aina puhua pahaa kaupungistaan, Mikander huomautti.</p><p>Niinpä. Paikkakunnan vetovoimaa ei lisää, jos ainoat terveiset tulijoille ovat: häipykää kun ehditte.</p><p>En suosittele tutustumista Suomi 24 -sivuston Varkaus-aiheisiin keskusteluihin.</p><p>Ei Mikkelinkään yksituumaisuus niin selvää ole. Nytkin kiistellään matkailuinfon paikasta. Tuskin yksikään iso hanke on mennyt ilman valitusta. Valtuustoon on Mikkelissäkin päästy vastustamalla toriparkkia tai mitä tahansa kehitykseltä haiskahtavaa.</p><p><b>Isoja</b> ratkaisuja on silti tehty - nimenomaan tehty, alueen toimijoiden omin voimin ja toimin. Myönteiset merkit poikivat uusia. Hyvä kierre.</p><p>Varkaus kaipaa kipeästi myönteisiä signaaleja alakulon kääntämiseksi. Se on mahdollista. Stora Enson surutyöstä on päästävä eteenpäin.</p><p>Ornitologian asiantuntemukseni on hatara, mutta kai nostokurjetkin muuttavat kevään tullen pohjoista kohti?</p><p><i>Kirjoittaja on Savon Sanomien KeskiSavon toimituksen esimies.</i> </p>

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Kaikki ympäristökäyttäytymisen lajit

Kansa kuului Talvivaarassa

Penkkiurheilijan onnenpäivät alkavat

Talouden suhdanne ei ehkä kääntynytkään vielä

Vanhankissanpäivät

Pahat, rumat ja päästöttömät

EU:n on muodostettava oma ääni maailmanpolitiikassa

Soten kaatuminen närästäisi Pohjois-Savossa

Vienti rahoittaa hyvinvointia

Kun evoluutio meni pieleen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.