Nykyinen käytäntö perusteltu

Sisäministeriö ja Poliisihallitus ovat valmistelemassa ylinopeuksien sakotuskynnyksen alentamista (Iltalehti 30.6.). Toteutuessaan kiristäminen tarkoittaisi, että sakko kirjoitettaisiin viiden kilometritunnin ylinopeudesta. Tällä hetkellä kynnys on 11 kilometriä tunnissa.

Poliisi ei pidä suunniteltuja kiristystoimia mielekkäinä. Poliisin mukaan tien päällä tehtävään valvontaan uudet vaatimukset aiheuttaisivat ongelmia. Yksinkertaistettuna kysymys on siitä, että poliisin mahdollisuudet puuttua oleellisiin liikenteen epäkohtiin vähenisivät.

Peltipoliiseihin toki alempaa sakotuskynnystä voidaan soveltaa, mikäli niistä tuleva materiaali kyetään käsittelemään.

Juha Sipilän (kesk.) hallituksen ohjelman mukaan tuloja valtion kassaan kerätään sakkomaksut kaksinkertaistamalla. Linjaus kannattaa kuitenkin toteuttaa liikenteessä niin, että sakottamisesta ei tule itseisarvo vaan se edistää konkreettisesti liikenneturvallisuutta.

Liikenneturvallisuutta parannetaan puuttumalla merkittäviin ylinopeuksiin sekä ylipäätään piittaamattomuuteen liikenteessä. Jos ja kun alhaisten ylinopeuksien sakottaminen veisi poliisin huomiota kaahailijoiden ja rattijuoppojen kitkemisestä liikenteessä, nykyistä käytäntöä lisättynä sakkomaksujen kiristämisellä voi pitää perusteltuna.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Vienti rahoittaa hyvinvointia

Kun evoluutio meni pieleen

Tiedeuutisissa liioittelu on pahinta myrkkyä

EU-parlamenttiin tarvitaan tänään taistelevia norsuja

Yritysten koko verojalanjälki on iso

Hyvä vihollinen

Ovien aukaisijoidenkin oltava varuillaan

Eläkeläisköyhyyttä voisi torjua lääkekorvauksilla

Kotkan lento ja putoaminen

Kunnat merihädässä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.