Sisäministeriö ja Poliisihallitus ovat valmistelemassa ylinopeuksien sakotuskynnyksen alentamista (Iltalehti 30.6.). Toteutuessaan kiristäminen tarkoittaisi, että sakko kirjoitettaisiin viiden kilometritunnin ylinopeudesta. Tällä hetkellä kynnys on 11 kilometriä tunnissa.
Poliisi ei pidä suunniteltuja kiristystoimia mielekkäinä. Poliisin mukaan tien päällä tehtävään valvontaan uudet vaatimukset aiheuttaisivat ongelmia. Yksinkertaistettuna kysymys on siitä, että poliisin mahdollisuudet puuttua oleellisiin liikenteen epäkohtiin vähenisivät.
Peltipoliiseihin toki alempaa sakotuskynnystä voidaan soveltaa, mikäli niistä tuleva materiaali kyetään käsittelemään.
Juha Sipilän (kesk.) hallituksen ohjelman mukaan tuloja valtion kassaan kerätään sakkomaksut kaksinkertaistamalla. Linjaus kannattaa kuitenkin toteuttaa liikenteessä niin, että sakottamisesta ei tule itseisarvo vaan se edistää konkreettisesti liikenneturvallisuutta.
Liikenneturvallisuutta parannetaan puuttumalla merkittäviin ylinopeuksiin sekä ylipäätään piittaamattomuuteen liikenteessä. Jos ja kun alhaisten ylinopeuksien sakottaminen veisi poliisin huomiota kaahailijoiden ja rattijuoppojen kitkemisestä liikenteessä, nykyistä käytäntöä lisättynä sakkomaksujen kiristämisellä voi pitää perusteltuna.
Jos luet kommentteja tai kirjoitat niitä, muut käyttäjät voivat nähdä, milloin olet kirjautuneena palveluumme. Jos haluat, etteivät muut näe paikallaoloasi, voit estää sen asetuksista. Jos haluat vaihtaa nimimerkkiäsi, voit tehdä sen täältä.