Oikea jääviysongelma

Asuntoministeri Jan Vapaavuori harkitsi päätöstään Etelä-Savon maakuntakaavasta kolmen kuukauden ajan. Lopulta hän vahvisti sen, mitä virkamiehet jo kesäkuun lopussa esittivät. Linjanvedolle on luvassa jatkoa esimerkiksi Etelä-Karjalassa.

Ympäristöministeriö näytti maakuntavaltuustolle ja kuntien päättäjille sekä muille kaavaa puoltaneille ministeriöille kaapin paikan. Keskus- ja virkamiesvalta selätti paikallisen kansanvallan ja muun valtioneuvoston mennen tullen.

Jos ratkaisu pitää Korkeimmassa hallinto-oikeudessa, maakunnan on vaikeampi hyödyntää oivallista sijaintiaan uusien työpaikkojen ja elinvoiman luomiseen. Etelä-Savohan on Itä-Suomen keskellä ja silti yllättävän lähellä pääkaupunkiseutua sekä Pietaria, paranevien liikenneyhteyksien äärellä. Viitosväylällä lipuu melkoinen määrä ostovoimaa, joka nykyään jää suurelta osin hyödyntämättä.

Ympäristöneuvos Harri Pitkärannan esityksestä Etelä-Savoa kohdeltiin tosi tylysti. Kuudesta kaupan merkinnästä hylättiin peräti neljä. Pieksämäelle ei jäänyt yhtäkään isompaa kauppapaikkaa.

Ostoksille etelään Pääkaupunkiseudulla on ainakin viiden Ideaparkin verran ostoskeskuksia enemmän kuin paikallista ostovoimaa. Itä-Suomestakin tehdään satojatuhansia ostosmatkoja vuosittain kehäkolmoselle sekä Lempäälään ja Tuurin kyläkauppaan Pohjanmaalle.

Mikäli vastaavat ostosmatkailu- ja elämyspalvelut olisivat saatavilla Itä-Suomesta, bensaa palaisi paljon vähemmän. Nyt muualle Suomeen valuva ostovoima työllistäisi savolaisia, ei ulkopuolisia.

Jos meille sallittaisiin samat kehittämisedellytykset kuin Etelä- ja Länsi- Suomelle, yhä harvemman itäsuomalaisen tarvitsisi muuttaa työn perässä etelään. Jo kertaalleen rakennettu yhdyskuntarakenne ei tyhjenisi nykyistä menoa. Vanhusten ja lasten palvelujen rahoituskin olisi paremmin turvattu.

Normaalijärjellä ajatellen tämä olisi kestävämpää kehitystä kuin itsetarkoituksellinen keskittämispolitiikka. Mutta nähtävästi ympäristöministeriössä halutaan varsinkin metropolialueen menestyvän muun Suomen, tässä tapauksessa Etelä-Savon kustannuksella.

Raakaa keskitystä Raaka keskittävä aluepolitiikka puetaan toki muodikkaan vihreisiin silkkikääreisiin. Kyse on - ei vähemmästä kuin - "ilmastomuutoksen pysäyttämisestä", kun kaupankäynti Mikkelin Visulahdessa, Juvan Vehmaalla tai Pieksämäen Naiskankaalla ja Savonlinnan Laitaatsalmessa kielletään.

Ministeri ja ympäristöneuvoshan taistelevat siis paljon ylevämpien arvojen puolesta. Niihin verrattuna savolaisten huoli työstä ja toimeentulostaan on kovin pientä ja itsekästä.

Historian saatossa tämä ei ole tietenkään ensimmäinen kerta kun uskossaan tai ideologiassaan luja etujoukko toteaa, että "suuremman päämäärän" puolesta joku on aina uhrattava. Ilmastomuutos on nykyään se hokema ja dogmi, joka muka oikeuttaa jos jonkinlaiset hullutukset.

Autoriippuvuus Keskeisin kaavamerkintöjemme hylkäysperuste oli asioinnin perustuminen "yksityisautoiluun". Se on ympäristöministeriön mielestä "valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden vastaista".

Hevoskärryihinkö ja jalkapatikkaanko täällä pitäisi palata? Se, että Itä-Suomessa kaupassa ei saisi käydä autolla, on yhtä vieras käytännön elämälle kuin saman ministeriön laatima jätevesiasetuskin.

Lähes 95 prosenttia Suomen liikennesuoritteesta tapahtuu kumipyörillä. Ympäristöministeriön virkamiesten näkökulmasta me kaikki olemme siis hyvin, hyvin syntisiä. Ilmiölle on keksitty sopivasti leimaava ja syyllistävä nimikin, autoriippuvainen yhteiskunta.

Valistunut lukija ehkä jo oivalsikin alitajunnasta kumpuavan mielleyhtymän. Vastaavia kielteisiä asioitahan ovat mm. huume- tai seksiriippuvuus. Välttämättömälle ja elämää kaikin tavoin helpottavalle liikkumiselle autolla on annettu nimitys, joka samaistaa sen addiktioon.

Kannatan lämpimästi tiiviitä ja viehättäviä kaupunkikeskustoja, joissa kävelemällä ja bussillakin pääsee liikkumaan näppärästi. Mutta tosiasiana pysyy, että esimerkiksi Helsingin keskustan menestyksen ehto se, että sen alla on riittävästi pysäköintitilaa. Mikkelinkin keskustan nykyisen rakennusbuumin sai liikkeelle se, että torin alle vihdoin rakennetaan pysäköintitilaa.

Afganistanissa oli talebanien ollessa vallassa hyveiden ja paheiden ministeriö. Se vainosi niitä ihmisiä, jotka erehtyivät fanaattisen islaminuskon kaidalta polulta. Esimerkiksi naiset, jotka olivat jääneet kiinni "aviorikoksesta", kivitettiin julkisesti.

Ehkä me täällä Suomessa sentään voimme vielä käydä lauantaiostoksilla omalla autolla ilman, että tarvitsee pelätä ministeriön yllyttämien aktivistien kivisadetta.

Valta ja vastuu Vallan ja vastuun tulisi demokratiassa kuulua samoille kansan vapaissa vaaleissa valitsemille päättäjille. Maakuntakaavoista Helsingissä päättävät eivät kuitenkaan ole missään vastuussa siitä, kuinka maakunnan pärjäävät. Silti he voivat sanella lopputuloksen yksityiskohtia myöten.

Ympäristöministeriön vallankäytössä on toinenkin vakava periaatteellinen ongelma. Ministeriö ja sen alainen ympäristökeskus olivat vahvasti osallisena ja ohjaamassa kaavaprosessia viiden vuoden ajan. Selvitys, jota käytettiin hylkäysperusteena, laadittiin ministeriön omien virkamiesten johdolla.

Tässä on ympäristöministeriössä muhiva todellinen jääviysongelma, ei ministeriperheen kaivososakkeissa. Oikeusvaltiossa prosessin osapuoli ei voi olla lopputuloksen ratkaiseva tuomarikin.

Siksi maankäyttö- ja rakennuslakia on muutettava niin, että ympäristöministeriön jääviysongelma ja sen yksinoikeus tulkita valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita poistetaan.

Valta on siirrettävä maakunta- ja paikallispäättäjille sekä valtioneuvostolle, joilla oikeasti on vastuu sen käytön seurauksistakin.

Kirjoittaja on Etelä-Savon maakuntajohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Komea palkinto uurastajille

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Liikkumisen kynnystä viisasta madaltaa

Vastuullinen yritystoiminta

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Kauppakeskus pääsee pitkälle sijainnillaan

Ristiriitaisuudet riivaavat henkilöautoilla ajavia

Pythagoraan lause pysyy

Puhtaus on puoli ruokaa?

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.