Oikorataa odotellessa yöjunan voisi palauttaa heti

Itäisen Suomen liikenneyhteyksissä on paljon parannettavaa välittömästi ja vähän hitaammin. Kaukaisina tavoitteina siintävät satasen nopeusrajoitus Viitostielle Helsingistä Kuusamoon sekä junayhteyttä pääkaupunkiin nopeuttava oikorata Porvoon kautta Kouvolaan. Viitostiestä savolaiset yritysjohtajat vetosivat hiljattain, että valtion tulisi sitoutua sen kehittämiseen 12-vuotisessa liikenneohjelmassa. Nopea itärata toteutuisi parhaassa tapauksessa vastaavalla aikataululla. Itäisen Suomen keskuskaupungit vaativat tiistaina julkaistussa yhteiskannanotossa jälleen kerran yhteyttä, joka lyhentäisi junamatkan Kuopiosta ja Joensuusta Helsinkiin nopeimmillaan kolmeen tuntiin.

Savo-Karjalan vaalipiiristä eduskuntaan pyrkivät kansanedustajaehdokkaat ovat SavonSanomien vaalikoneessa varsin yksituumaisia siitä, että juuri oikorata on Itä-Suomen liikennehankkeista se tärkein. Osa huomauttaa, että Viitostie, muut päätiet ja alempi tieverkko ovat tärkeitä nekin. Eduskuntapuolueiden ehdokkaiden selvälle enemmistölle itärata on kuitenkin ylitse muiden, eikä kysymys tee olennaisia eroja heidän välilleen. Äänestäjien on syytä kiinnittää huomiota siihen, miten puolueet arvottavat hankkeita valtakunnallisesti.

Juha Sipilän (kesk.) hallituksen aikana junaliikenne ei Itä-Suomessa kehittynyt ainakaan myönteiseen suuntaan. Hallituksen suurin saavutus oli teettää selvitys, joka vahvistaa, että yhteydet ovat todellakin huonot. Selvityshenkilö Pasi Holmin mukaan henkilöjunaliikenne on henkilöautoon verrattuna ajallisesti tehoton liikkumismuoto Itä-Suomesta pääkaupunkiseudulle. Heikko saavutettavuus vaikeuttaa elinkeinoelämän ja matkailun kehitystä. Näivettävässä kierteessä surkeat yhteydet vaikuttavat junamatkailun suosioon, ja toisin päin.

Elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk.) tilaama selvitys muistuttaa kertauksena, että Itä-Suomen saavutettavuutta voitaisiin parantaa paljon, nopeasti ja vieläpä halvalla, jos vain olisi poliittista tahtoa. Vuonna 2006 lakkautetun yöjunayhteyden palauttaminen mahdollistaisi matkustamisen Helsinkiin täydeksi työpäiväksi Kuopiosta, Iisalmesta ja Kajaanista. Nykyinen aamujuna, joka lähtee Kuopiosta kello 4:35, on aikataulullisesti kelvoton vaihtoehto, vaikka siihen moni joutuu tyytymään.

Jo vuonna 2010 tehdyn selvityksen mukaan Kainuun yöjunaliikenne vaatisi alle 1,5 miljoonan euron tuen vuodessa. Holmin mukaan tuki yöjunamatkaa kohden olisi noin 50 prosenttia eli sama kuin esimerkiksi nykyinen pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen tuki.

Henkilöjunaliikenteen heikon kehityksen yhtenä syynä on paradoksaalisesti se, että henkilöjunaliikenne on ollut kehittämisen painopiste. Kun on satsattu aina vain lisää sinne, missä matkustajamäärät kasvavat, on kiihdytetty alueellisen epätasapainon kasvua. Holm ehdottaa aiheellisesti elinkeinoelämän kuljetusten painoarvon lisäämistä ratahankkeiden suunnittelussa. Tämä auttaisi Itä-Suomea, jossa vientiteollisuus vetää, vaikka väes­tömäärä vähenee.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Jätevesiasetusmummo

Uusi mahdollisuus eläinlaille

Turvallisuusympäristön muutos yllättää jatkuvasti

Varusmiesten päiväraha on jäänyt jälkeen

Asema ja varallisuus hyvinvointivaltiossa

Silmät on siniset

Hallituksella ei riittänyt tarmoa sokeriveroon

Pula eläkkeiden maksajista yltyy vuosi vuodelta

Vaalipölyä

Rumaa ja ei niin kaunista

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.