Olvi täyttää kauppojen omat oluttölkit

Suomen eri kaupparyhmien omia oluttuotemerkkejä yhdistää yksi ja sama valmistaja, iisalmelainen Olvi. Tälle keväälle myös saksalaisketju Lidl toi myyntiin yläsavolaisen halpaoluen ulkomaisten tarjoustuotteidensa rinnalle (Ilta-Sanomat 13.4.). Kaikilla on omat reseptinsä, vaikkei satunnainen maistelija sitä välttämättä erota.

Omat oluet ovat kaupoille sisäänheittotuotteita, joissa katteet jäävät lähes olemattomiksi. Valmistamisen kannattavuus nojaa volyymeihin, jotka ovat oluen massatuotannossa Suomessa merkittävät. Halpamerkit niin juomissa kuin elintarvikkeissa ovat kaupan vastaus ostovoiman vaisuun kehitykseen. Ankaraa kilpailua käydään ostoskorin kokonaishinnan edullisuudesta, joka ohjaa kuluttajia.

Viime vuonna Olvin liikevaihto ja liikevoitto pienenivät edellisvuodesta. Olut on Suomessakin osittain sesonkituote, jonka menekki painottuu kesään ja riippuu säistä. Olvi arvioi kokonaismarkkinan kasvavan, jos kesäsää palaa lähellekään normaalia (SS 26.2.).

Mallasjuomien kulutus eriytyy niin, että toiset panostavat määrään ja toiset laatuun. Olvikin kehittää tuotevalikoimaansa perusoluiden lisäksi erikoisoluissa. Muun muassa harrastajien suosiman indian pale alen rinnalle on tullut iisalmelainen american pale ale.

Huomattavan edullinen olut herättää monia kansanterveydellisiä kysymyksiä, ja jos kauppojen kaljaralli kiihtyy, myös keskustelua tarpeesta siirtää kolmosolut Alkoon. Kotimaisten oluiden osto kotimaassa on kuitenkin pois Viron matkustajatuonnista. On hyvä, että alkoholituotannon työ ja verotulot pysyvät Suomessa, tässä tapauksessa vieläpä Savossa.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Vienti rahoittaa hyvinvointia

Kun evoluutio meni pieleen

Tiedeuutisissa liioittelu on pahinta myrkkyä

EU-parlamenttiin tarvitaan tänään taistelevia norsuja

Yritysten koko verojalanjälki on iso

Hyvä vihollinen

Ovien aukaisijoidenkin oltava varuillaan

Eläkeläisköyhyyttä voisi torjua lääkekorvauksilla

Kotkan lento ja putoaminen

Kunnat merihädässä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.