Opetusryhmät saatava pienemmiksi

Opetusryhmien koon kasvaminen on ollut perusopetuksen keskeisimpiä puheenaiheita jo pitkään. Ylisuuriksi kuvatut opetusryhmät ovat olleet käypä selitys useampaankin ongelmaan, kuten oppilaiden levottomuuteen, oppimisvaikeuksiin ja opettajien uupumukseen, jopa alalta pakenemiseen. Toisaalla on vaadittu lainsäädäntöä opetusryhmien maksimikoosta, toisaalla on arvioitu, ettei sellaista tarvita, koska maksimista saattaisi tulla normi.

Opetusministeri Sari Sarkomaa (kok.) aloitti ongelman purkamisen teettämällä nyt ensimmäistä kertaa selvityksen siitä, minkä kokoisia opetusryhmät todellisuudessa ovat. Maanantaina julkistetut kuntakohtaiset tiedot kerättiin opettajilta viime keväänä.

Kuten oli arvattavissakin, maaseutumaisissa kunnissa ryhmät ovat pienempiä kuin kaupungeissa, mutta suuria eroja löytyi myös samankokoisten kuntien väliltä. Selvityksessä pienimmät alakoulun opetusryhmät löytyivät Lapista ja saaristokunnista. Harvaanasutuilla seuduilla oppilaita ei yksinkertaisesti riitä suuriksi ryhmiksi. Suurimpia opetusryhmiä löytyy monenkokoisista kunnista ja syitäkin löytynee monenlaisia.

Pohjois-Savossa alkuopetuksen opetusryhmien keskikoko oli 19, 3.-6. luokkien 21 ja yläkoululuokkien 17 oppilasta. Alkuopetuksestakin löytyi kuitenkin 32 oppilaan ja yläkoulussa jopa 36 oppilaan opetusryhmiä. Kun opettajalla on edessään 36 murrosikäistä, ei ole ihme, jos hän kokee, että vähempikin riittäisi. Kuopiossa 1.-6. luokkien keskiarvo lähestyi 21:tä ja maksimi oli 32. Kuopion luvut eivät poikkea merkittävästi valtakunnallisesta keskiarvosta.

Kokonaan toinen kysymys on, milloin ryhmä on liian suuri. Pari vaikeaa tapausta voi tehdä opettamisesta liki mahdotonta jo pienemmässäkin ryhmässä, joskus taas isokaan ryhmä ei ole ylivoimainen opetettava.

Sarkomaa edellyttää nyt, että ryhmäkoot on saatava kohtuulliselle tasolle kaikissa kunnissa. Riittävän pienten opetusryhmien varmistaminen on sekä hallitusohjelman että koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman tavoite.

Onneksi hallitus tekee ryhmäkokojen pienentämiseksi muutakin kuin selvittää nykytilannetta. Ensi vuoden talousarviossa on 16 miljoonan euron määräraha opetuksen kehittämiseen. Jatkossa summan luvataan kasvavan.

Kuntien tarpeet ovat moninaiset ja niillä saattaa olla kiusaus nauttia valtion poikkeuksellisesta anteliaisuudesta käyttämällä rahat johonkin muuhun tarkoitukseen kuin opetukseen. Hallitus on ilmoittanut seuraavansa lisärahan käyttöä ja ryhmäkokojen kehittymistä tarkasti.

Katsetta olisi suunnattava myös vuosiin ennen kouluikää. Kouluun tullessaan lapsella tulisi olla jo monia taitoja, ennen muuta kykyä rauhalliseen ja tavoitteelliseen työskentelyyn. Sitä voi oppia kodissakin.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Napakoitten naisten vuosi

Kultarannasta vauhtia EU-puheenjohtajuuteen

Yhteistä turvallisuusuhkaa ratkaisemassa

Kuopion toria kannattaa kehittää avoimin mielin

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Synkistelyn sijasta tarvitaan tutkimusta ja innovaatioita

Sydämen lisäksi pään on oltava mukana

Tahmean äidin omatunto – näin annan lapsilleni mallin mykkäkuurosta älypuhelimen jatkeesta

Voi käydä ihan hyvinkin

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.