Oppilaiden hyvinvointi kyettävä turvaamaan

Uusi lukuvuosi peruskouluissa ja lukioissa alkaa kaikkialla maassa tämän ja ensi viikon aikana. Niin kuin jo pitkään on ollut käytäntö, lukuvuoden alkaminen ei ole tiukasti sidottu tiettyyn päivämäärään, vaan kunnilla on mahdollisuus liikkua tietyissä raameissa. Koulut kuitenkin päättyvät yhtä aikaa eli kesäkuun 4. päivänä ensi vuonna. Lukuvuoteen on jokaisessa koulussa mahdutettava 189 työpäivää.

Tänäkin vuonna on jälleen herätelty keskustelua siitä, että koulut kesälomien jälkeen alkavat liian aikaisin. Myöhentämisen kannattajien peruste on entinen: Suomessakin monet vanhemmista liu'uttavat kesälomiaan elokuulle, joka on yleinen kesälomakuukausi muualla Euroopassa.

Tavoiteltavaa luonnollisesti on, että lapset ja vanhemmat voivat viettää ainakin osan kesälomastaan yhtä aikaa. Elokuu ei kuitenkaan meillä ole suosituin kesälomakuukausi; heinäkuu on edelleen ylivoimaisesti kärjessä. Eräiden selvitysten mukaan koululaiset ovat lisäksi väsyneimpiä toukokuussa ja tarvitsevat lomaa heti kesäkuun alkupuolelta lähtien. On arveltu, että tämä myös tukee Suomen peruskoulun hyviä oppimistuloksia.

Uuden lukuvuoden alla opettajien ja koululaisten vanhempien edusmiehet ja -naiset ovat melko kärjekkäästi keskustelleet vanhempien ja koulun suhteista. Opetusalan ammattijärjestön tuore puheenjohtaja Olli Luukkainen on valitellut vanhempien joskus ylimitoitettua odotuksia ja vaatimuksia. Vanhemmat taas ovat muistuttaneet, että heidän kiinnostuksensa tarkoituksena on vain auttaa opettajia.

Lähtökohta on, että vanhemmilla on ensisijainen vastuu lasten kasvatuksesta. Koulu ja opettajat huolehtivat opetuksesta sekä lasten kasvattamisesta kouluyhteisön vastuullisiksi jäseniksi.

Monet kansainväliset tutkimukset todistavat, että suomalainen koulu selviää ensimmäisestä tehtävästään mainiosti. Niin kuin Mannerheimin lastensuojeluliitto maanantaina totesi, kansainvälisesti vertaillen pienellä tuntimäärällä ja kohtalaisen pienellä taloudellisella panostuksella on saatu aikaan erinomaisia oppimistuloksia.

Sen sijaan koululaisten viihtyvyydessä on parantamisen varaa. Tämä on sarka, jolla koulun ja lasten vanhempien yhteistyölle on runsaasti sijaa. On panostettava koululaisten sosiaalisten taitojen lisäämiseen. On kitkettävä koulukiusaamista. Näissä molemmissa tarkkasilmäiset ja aktiiviset vanhemmat voivat olla paljon nykyistä enemmän opettajien apuna.

Ei kuitenkaan pidä kurottaa niin pitkälle kuin Ruotsin opetusministeri Jan Björklund. Hän on esittänyt, että vanhemmat tulisivat mukaan oppitunneille pitämään kuria luokkahuoneissa. Björklund olisi valmis korvaamaan vanhempien ansionmenetykset, jos he viettäisivät työpäiviään opettajien apuna.

Björklundin esitys ei ole realistinen. Kurinpito koulualueella ja luokissa kuuluu opettajille. Tuskinpa hankalimpien oppilaiden vanhemmat edes ovat kovin kiinnostuneita koulun ja kotien yhteistyöstä.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Synkistelyn sijasta tarvitaan tutkimusta ja innovaatioita

Sydämen lisäksi pään on oltava mukana

Tahmean äidin omatunto – näin annan lapsilleni mallin mykkäkuurosta älypuhelimen jatkeesta

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Jotkut ovat väärässä

Ohisalo ja hallitusvastuu ohjaavat järkivihreyteen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.