Oppilaiden hyvinvointi kyettävä turvaamaan

Uusi lukuvuosi peruskouluissa ja lukioissa alkaa kaikkialla maassa tämän ja ensi viikon aikana. Niin kuin jo pitkään on ollut käytäntö, lukuvuoden alkaminen ei ole tiukasti sidottu tiettyyn päivämäärään, vaan kunnilla on mahdollisuus liikkua tietyissä raameissa. Koulut kuitenkin päättyvät yhtä aikaa eli kesäkuun 4. päivänä ensi vuonna. Lukuvuoteen on jokaisessa koulussa mahdutettava 189 työpäivää.

Tänäkin vuonna on jälleen herätelty keskustelua siitä, että koulut kesälomien jälkeen alkavat liian aikaisin. Myöhentämisen kannattajien peruste on entinen: Suomessakin monet vanhemmista liu'uttavat kesälomiaan elokuulle, joka on yleinen kesälomakuukausi muualla Euroopassa.

Tavoiteltavaa luonnollisesti on, että lapset ja vanhemmat voivat viettää ainakin osan kesälomastaan yhtä aikaa. Elokuu ei kuitenkaan meillä ole suosituin kesälomakuukausi; heinäkuu on edelleen ylivoimaisesti kärjessä. Eräiden selvitysten mukaan koululaiset ovat lisäksi väsyneimpiä toukokuussa ja tarvitsevat lomaa heti kesäkuun alkupuolelta lähtien. On arveltu, että tämä myös tukee Suomen peruskoulun hyviä oppimistuloksia.

Uuden lukuvuoden alla opettajien ja koululaisten vanhempien edusmiehet ja -naiset ovat melko kärjekkäästi keskustelleet vanhempien ja koulun suhteista. Opetusalan ammattijärjestön tuore puheenjohtaja Olli Luukkainen on valitellut vanhempien joskus ylimitoitettua odotuksia ja vaatimuksia. Vanhemmat taas ovat muistuttaneet, että heidän kiinnostuksensa tarkoituksena on vain auttaa opettajia.

Lähtökohta on, että vanhemmilla on ensisijainen vastuu lasten kasvatuksesta. Koulu ja opettajat huolehtivat opetuksesta sekä lasten kasvattamisesta kouluyhteisön vastuullisiksi jäseniksi.

Monet kansainväliset tutkimukset todistavat, että suomalainen koulu selviää ensimmäisestä tehtävästään mainiosti. Niin kuin Mannerheimin lastensuojeluliitto maanantaina totesi, kansainvälisesti vertaillen pienellä tuntimäärällä ja kohtalaisen pienellä taloudellisella panostuksella on saatu aikaan erinomaisia oppimistuloksia.

Sen sijaan koululaisten viihtyvyydessä on parantamisen varaa. Tämä on sarka, jolla koulun ja lasten vanhempien yhteistyölle on runsaasti sijaa. On panostettava koululaisten sosiaalisten taitojen lisäämiseen. On kitkettävä koulukiusaamista. Näissä molemmissa tarkkasilmäiset ja aktiiviset vanhemmat voivat olla paljon nykyistä enemmän opettajien apuna.

Ei kuitenkaan pidä kurottaa niin pitkälle kuin Ruotsin opetusministeri Jan Björklund. Hän on esittänyt, että vanhemmat tulisivat mukaan oppitunneille pitämään kuria luokkahuoneissa. Björklund olisi valmis korvaamaan vanhempien ansionmenetykset, jos he viettäisivät työpäiviään opettajien apuna.

Björklundin esitys ei ole realistinen. Kurinpito koulualueella ja luokissa kuuluu opettajille. Tuskinpa hankalimpien oppilaiden vanhemmat edes ovat kovin kiinnostuneita koulun ja kotien yhteistyöstä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Komea palkinto uurastajille

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Liikkumisen kynnystä viisasta madaltaa

Vastuullinen yritystoiminta

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Kauppakeskus pääsee pitkälle sijainnillaan

Ristiriitaisuudet riivaavat henkilöautoilla ajavia

Pythagoraan lause pysyy

Puhtaus on puoli ruokaa?

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.