Oppilaiden oikeusturvaa oli korkea aika kohentaa

Peruskoulun oppilaiden arviointi uudistuu elokuusta alkaen vaiheittain, kun numeroiden antamista ja kriteerejä yhtenäistetään. Arvosanojen suuri heittely oppilaiden samalla osaamistasolla koulujen ja jopa luokkien välillä on ikuisuusongelmana yhtä vanha kuin peruskoulu. Sen sijaan numerotodistuksen lykkääntyminen pahimmillaan yläkouluvaiheeseen on tuoreempi virheliike, joka on syntynyt viimeisimpien opetusohjelmalinjausten seurauksena.

Koulut ovat yhä saaneet antaa numeroita, mutta opetussuunnitelman henkeä on voinut tulkita niin, että sanallinen arviointi on jotenkin hienompaa ja suositeltavampaa. Koulujen päätösvalta asiassa on asettanut oppilaat epätasa-arvoiseen asemaan riippuen asuinpaikasta. Suurimmassa osassa kuntia ymmärrettiin jatkaa vanhaa ja hyvää käytäntöä, mutta osassa on lykätty numerotodistusta mahdollisimman myöhään. Jatkossa kaikki antavat numeroita viimeistään 4. luokalta.

Koulutuspolitiikan muotivirtaukset muuttuvat nopeasti. Vielä muutama vuosi sitten lehtijutuissa uudistusmielisten koulujen rehtorit ja opetusasiantuntijat hehkuttivat, miten upeaa ja kannustavaa oppilaille on numeroiden korvaaminen sanallisilla arvioinneilla ja keskusteluilla. ”Uutta paradigmaa” ylistettiin, ”kylmiä” numeroarvioita puolustaneita opettajia ja huoltajia leimattiin vanhoillisiksi. Numerot ja sanallinen palaute asetettiin virheellisesti vastakkain, vaikka molemmille on opintiellä paikkansa.

Opettajistossa ja ammattijärjestö OAJ:ssa huomattiin kuitenkin, että vasta yläkoulussa annettavat numerot tulivat osalle oppilaista yllätyksenä ja järkytyksenä. Kun aiempi palaute oli annettu kehuja ja kannustusta painottaen, moni oli kuvitellut osaamisensa todellisuutta paremmaksi. Lisäksi jatkuvan arvioinnin vaatimus kuormitti opettajia kohtuuttomasti lähinnä byrokratian tarpeisiin.

Oppilaiden oikeusturvaa parantaa myös kansallisten osaamisen kuvausten laatiminen arvosanoille 5, 7, ja 9 aiemman 8:n lisäksi. Yhtenäinen arviointi on välttämätöntä viimeistään päättötodistuksessa, jonka perusteella hakeudutaan jatko-opintoihin.

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin mukaan esimerkiksi samanlainen matematiikan osaaminen on voinut tuottaa neljä eri arvosanaa. Opettajilla voi olla tapana taivuttaa luokkia normaalijakaumaan, jolloin heikomman osaamistason joukossa on saanut helpommin hyviä arvosanoja kuin kovatasoisessa joukossa.

Yleisestikin oppilaiden tasavertaisen kohtelun kannalta on sitä parempi, mitä yhtenäisemmät käytännöt kouluille määritellään valtakunnallisesti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Poikkeustila tai uusi normaali

Vastuu kriisin hoidosta kuuluu hallitukselle

Soppaa, saippuaa ja sielunhoitoa

Alkoholiongelma uhkaa eristyksissä

Kuntatalous kohtaa kriisin valmiiksi heikkona

Mökkeily on uhkaja mahdollisuus

Konkurssi-tsunami on estettävä

Tärkeä viesti puhelinvastaajassa

Syntyvyyden kasvu luo pilkahduksen toivoa

Hallituksella on kansan tuki

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.