Päivittäistavarakauppa arveluttaa sijoittajia

Päivittäistavarakauppa jatkaa keskittymistään Suomessa, kun Keskon tytäryhtiö Ruokakesko ostaa Suomen Lähikaupan pääomasijoittaja Tritonilta. Jos kilpailuvirasto hyväksyy kaupan, K-ryhmän ja S-ryhmän yhteenlaskettu markkinaosuus nousee 85 prosenttiin.

Tappiolla toimineiden Siwojen ja Valintatalojen hankkiminen on Keskolle kaikin puolin kannattava kaappaus. Kaupparyhmä kertoi kesällä aikovansa investoida lähivuosina noin miljardi euroa sadan uuden lähikaupan ja kolmenkymmenen K-supermarketin avaamiseen. Nyt se saa valmiin yli 600 myymälän verkon 60 miljoonan euron nettokauppahinnalla ja samalla yhden kilpailijan pois pelistä.

Suomen Lähikaupan palaaminen suomalaisomistukseen on osittain iloinen ja osittain huolta herättävä uutinen.

Triton on pääomarahasto, joka hallinnoi omistuksiaan veroparatiiseissa toimivien holdingyhtiöiden kautta. Sen verosuunnittelua on ollut hyväksymässä myös nykyinen liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) Tritonin omistaman yhtiön hallituksessa.

Keskolla ei ole toimintaa veroparatiiseissa, joten kotimainen omistus on eettisesti kestävällä pohjalla. Keskon pääjohtaja Mikko Helander on myös kantanut haastatteluissa huolta kotimaisen elintarvikeketjun pärjäämisestä hintakilpailun keskellä.

Toisaalta Tritonin vetäytyminen ja edullisena pidettävä kauppahinta kielivät siitä, etteivät ulkomaiset kauppaketjut pidä Suomea tällä hetkellä kovin kiinnostavana investointikohteena.

Kulutuskysynnän kehitys maassamme ei näytä suotuisalta sijoittajien silmissä. Hallituksen suunnittelemat leikkaukset keskivertokansalaisten ostovoimaan heikentävät houkuttelevuutta entisestään.

S-ryhmän halpuuttamiskampanjan kiihdyttämä hintakilpailu oli liikaa Suomen Lähikaupalle, eikä sen uusi bonusjärjestelmäkään noussut siivilleen. Kaupparyhmä teki viime vuonna tappiota 11,6 miljoonaa euroa.

Markkinaosuuden valtaaminen ja kaupan kannattavaksi saaminen on Suomessa erittäin vaikeaa. Saksalainen Lidl on siinä onnistunut hinnoittelullaan, ylikansallisen yhtiön hankintavolyymillaan ja panostuksillaan logistiikkaan.

Kaupan voimakas keskittyminen Suomessa ei ole kuluttajan kannalta ihanteellinen tilanne. Toisaalta kaksi suurtoimijaa ketterän kansainvälisen kirittämänä ovat saaneet aikaan aivan aitoa kilpailua. Tritonin jättäytyminen leikistä kertoo niin ikään kilpailun koventumisesta.

Mikko Helander ei vielä keskiviikkona ottanut kantaa siihen, paljonko Siwoja tai Valintataloja karsitaan, mutta lähekkäin sijaitsevia liikkeitä lopetetaan varmasti. Auki on sekin, minkä merkkisiä tarroja jäljelle jäävien kauppojen ikkunoihin liimataan.

Siwalla ja Valintatalolla on oma historiallinen tuotemerkkiarvonsa, joka periytyy Suomen Lähikaupan edeltäjien, Tradekan ja E-liikkeen osuustoiminta-aatteesta. Niiden brändimielikuva on kuitenkin saattanut kolhiintua ankarassa hintakilpailussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Suomi mukaan maailman jalkapalloperheeseen

Kanttila ei tule kuntoon hurskastelulla

Kolmen lapsen politiikkaan

Kusti ei voi polkea paikallaan

Ihmisoikeussopimuksen rikkomus häpeä Suomelle

Vasemmistoliiton pitää keksiä parempaa

Somen oppiaika

Jalkapallokansan elinkautinen päättyy vihdoin ja karmeat haavat umpeutuvat sielustani

Poliitikkojen ei pidä himoita valtavia eläkerahastoja

Taiteesta on keskusteltava nuorten kanssa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.