Painetta kiskoille

Rautatiejärjestöt ovat tyrmistyneitä valtion epämääräisestä ja poukkoilevasta ratarahoituspolitiikasta. Rahoitus on ollut vuosikausia riittämätön sekä perusväylänpidossa että uusinvestoinneissa.

Näin suomivat yhteisessä tiedotteessaan Rautatieläisten liitto, Veturimiesten liitto ja Rautatievirkamiesliitto. Ne teettivät Palkansaajien tutkimuslaitoksella raportin Suomen rautateiden kehitys.

Nykysuomen sanakirjan mukaan tyrmistyminen on syvää järkyttymistä jostakin odottamattomasta vastoinkäymisestä.

Ratarahoituksen krooninen vaje on kuitenkin jatkunut ei vain vuosia vaan vuosikymmeniä.

Sinänsä raportti ei tuo esiin mitään yllättävää. Järjestöt toteavat itsekin, että ne ovat pitkään varoittaneet rahoituksen ongelmista ja riittävyydestä.

Niin ovat tehneet monet muutkin, esimerkiksi VR ja sittemmin Liikennevirastoon sulautunut Ratahallintokeskus.

Tärkeämpää on järjestöjen näyttävä esilletulo ja sen ajoitus.

Raportti ja järjestöjen kannanotot ovat ylittäneet kirkkaasti julkisuuskynnyksen, sopivasti vaalien alla ja kelirikon rampauttaessa junaliikennettä.

Nyt onkin tärkeää haastaa poliitikot keskustelemaan liikenteen tulevaisuudesta, sillä nykytasonkin rahoitus on vaarassa.

Liikennevirasto on vastikään julkaissut asiantuntijanäkemyksen Liikenneolosuhteet 2035. Suunnitelma kattaa siis kuusi tulevaa hallituskautta.

Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervala korostaa esipuheessaan, että tarve suurille linjamuutoksille on selkeä.

Päättäjät joutuvatkin piakkoin ottamaan kantaa kovan luokan kysymyksiin. Esityksen mukaan valtio varaisi vastaisuudessa liikenteelle vuosittain 1,5 miljardia euroa, tuntuvasti nykyistä vähemmän.

Tervala katsoo suunnitelman alhaisen rahoitustason peilaavan valtion talouden tilaa.

Liikenteen menot ovat kuitenkin vain kolmisen prosenttia valtion budjetista. Tervala huomauttaa itsekin, että liikenteen merkitys elinkeinoelämälle ja Suomen hyvinvoinnille on paljon suurempi.

Onko siis vieläkin varaa karsia liikennerahoista, vaikka talous onkin tiukilla?

Juhani Tervalan mielestä tilanne pakottaa priorisoimaan. Mitä tämä tarkoittaisi esimerkiksi rautateillä?

Jopa ratojen lakkauittamista, ilmenee suunnitelmasta:

Vähäliikenteisten ratojen kunto heikkenee ja liikennöintirajoitusten määrä kasvaa. Myös hiljaisempien ratapihojen kunto heikkenee. Kaikkein vähäliikenteisimmät rataosat lakkautetaan sitä mukaa, kun niiden kunto edellyttäisi isompaa korvausinvestointia.

Karua tekstiä.

Kansallisomaisuutta jätettäisiin heitteille, jotta rahaa riittäisi pääratojen ohella Helsingin seudun lähiliikennettä palveleviin hankkeisiin.

Vaikka Savon rata aiotaan sentään pitää kunnossa perusparannuksin ja korvausinvestoinnein, ei suunnitelman mukaan paljon muuta olisikaan luvassa Savon suuntaan.

Henkilöliikenteessä nopeustasoa nostetaan Pohjanmaan radalla. Muu rataverkko jäisi enimmäkseen paitsioon, koska Liikenneviraston mielestä tasoristeysten laajaan vähentämiseen ole rahaa.

Savon radalla tasoristeyksiä riittää yhä toivottoman paljon. Niinpä linjaus merkitsisi vuosikymmeniksi hyvästejä nopeille yhteyksille.

Kannattaa muistaa, että Liikenneviraston suunnitelma on vasta asiantuntijanäkemys vähien rahojen suuntaamisesta. Poliitikot päättävät rahan määrästä ja käytöstä.

Rautatiejärjestöjen teettämästä raportista taas ilmenee, että Suomen ratarahoitus on läntisen Euroopan alhaisimpia. Esimerkiksi Ruotsissa ollaan aivan eri tasolla.

Kuten Juhani Tervala sanoi, tarve suurille linjamuutoksille on selkeä.

Mutta mihin suuntaan?

Kirjoittaja on Savon Sanomien Keski-Savon aluetoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Malttia pöyristymisiin

Kuopion täytyy tarkastella menojakin kriittisesti

Rasismia eivoi voittaa valehtelulla

Pääministerit ja Itämeri

Kiitos talvi! – Ensin pieni flikflak-sarja, sitten ohjelmassa rintarauhasten sulatus

Postin kannattavuusei parane lakkoilulla

Joulujuhla ja kevätjuhla kuuluvat kouluun

Muuan tarina

Julkisuus, tuo ikävä kiusanhenki

Perusoikeuksien rajoja on joskus hyödyllistä mitata

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.