Palataan pimeyden teille

EU-direktiiveillä on tietysti jalot ja kannatettavat päämäärät. Ainoa pulma on vain siinä, kuka maksaa laskun tästä paremman maailman luomisesta.

Suomen kuntien talous on tunnetusti tiukilla. Kaikesta joudutaan karsimaan – jopa lapsilta ja vanhuksilta. Samanaikaisesti uusi direktiivi pakottaa kuitenkin kunnat uudistamaan katuvalaistustaan. Turmiollisiksi koetut elohopealamput joudutaan vaihtamaan natriumpohjaisiin valoihin, minkä on arvioitu maksavan kunnille 100–150 miljoonaa. Maksaminen ei sitä paitsi pysähdy siihen, vaan aikaa myöten myös nämä seuraavan polven katuvalot joudutaan vaihtamaan vielä vähempiruokaisiin led-valoihin.

Direktiivin sanaa on pakko totella, näin meille on sanottu. Jos köyhillä kunnilla ei ole varaa vaihtaa kaikkia lamppuja, heille jää sentään vielä yksi keino: vähentää katuvalaistusta ja totuttaa kuntalaiset kulkemaan taas pimeyden teitä.

Katuvalodirektiiviä merkittävämpi on sitten rikkidirektiivi. Talvivaaran kaivos on kertonut pohtivansa, että se siirtäisi malmikuljetuksensa Suomen satamista Muurmanskiin, koska direktiivi ei koske Venäjältä lähteviä laivarahteja.

Talvivaara ei ole ainoa näissä tuumailuissa. Pohjoisen Suomen rannikkokaupungeissa pelätään jo yleisesti, että niiden satamat hiljenevät, kun yritykset siirtävät merikuljetuksensa joko Venäjälle tai Norjaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Työhuone, tuleva innovaatio

Taas näyttää, että kyllä britit nyt lähtevät EU:sta

Saalistilastoista löytyy ikäviä viestejä

Kaunis tragedia

Unelma, joka ei toteudu

Hoitojonoja puretaansoten ohituskaistalla

Jalkapallon EM-kisahuuma yltyy kotikatsomossa

Maakunnat toimivat tehokkaasti

Käy Auschwitzissa, niin voidaan puhua vihapuheen kriminalisoinnista

EU-jäsenyyden edut päihittävät edelleen haitat

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.