Palataan pimeyden teille

EU-direktiiveillä on tietysti jalot ja kannatettavat päämäärät. Ainoa pulma on vain siinä, kuka maksaa laskun tästä paremman maailman luomisesta.

Suomen kuntien talous on tunnetusti tiukilla. Kaikesta joudutaan karsimaan – jopa lapsilta ja vanhuksilta. Samanaikaisesti uusi direktiivi pakottaa kuitenkin kunnat uudistamaan katuvalaistustaan. Turmiollisiksi koetut elohopealamput joudutaan vaihtamaan natriumpohjaisiin valoihin, minkä on arvioitu maksavan kunnille 100–150 miljoonaa. Maksaminen ei sitä paitsi pysähdy siihen, vaan aikaa myöten myös nämä seuraavan polven katuvalot joudutaan vaihtamaan vielä vähempiruokaisiin led-valoihin.

Direktiivin sanaa on pakko totella, näin meille on sanottu. Jos köyhillä kunnilla ei ole varaa vaihtaa kaikkia lamppuja, heille jää sentään vielä yksi keino: vähentää katuvalaistusta ja totuttaa kuntalaiset kulkemaan taas pimeyden teitä.

Katuvalodirektiiviä merkittävämpi on sitten rikkidirektiivi. Talvivaaran kaivos on kertonut pohtivansa, että se siirtäisi malmikuljetuksensa Suomen satamista Muurmanskiin, koska direktiivi ei koske Venäjältä lähteviä laivarahteja.

Talvivaara ei ole ainoa näissä tuumailuissa. Pohjoisen Suomen rannikkokaupungeissa pelätään jo yleisesti, että niiden satamat hiljenevät, kun yritykset siirtävät merikuljetuksensa joko Venäjälle tai Norjaan.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Väki keskittyy Kuopiossakin

Uusi nelivuotiskausi alkamassa

Keskusta kulkee kohti sukupolvenvaihdosta

Raha ei takaa vaalionnea, mutta yleensä auttaa

Varaus ei takaa menestystä

Hoiva-alalla olisi tekeville töitä tarjolla

Koulutuksesta

Hallitus maltillisesti liikkeelle väylähankkeilla

Napakoitten naisten vuosi

Kultarannasta vauhtia EU-puheenjohtajuuteen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.