Pisaralla ei ole kiire

Kaupunkipolitiikasta keskustellaan rapsakasti. Puolueiden ja rakennusalan työmarkkinaosapuolten linjauksissa on vahvaa vastakkainasettelua.

Helsingin Pisararadasta käyty kädenvääntö levitti rintaman liikennepolitiikkaan. Radan puoltajat esittivät, että se kannattaa rakentaa ennen muuta välillisten vaikutustensa takia. Saadakseen valtion mukaan tähän ja muihin pääkaupunkiseudun hankkeisiin kaupungit sitoutuivatkin kaavoittamaan asuntoja. Puhuttiin, että rataan sijoitettu miljoona euroa poikisi jopa 34 asuntoa.

Valtion ja kuntien yhteistyö on hyvä ja kehitettävä asia. Maan liikennetarpeiden kannalta Pisaralla ei kuitenkaan ole kiire. Kiireellisin asia on nykyisten teiden, ratojen ja vesiväylien kuntoonpano, johon kuluisi jokainen liikenevä euro. Lisärahantarve on 200 miljoonaa euroa vuodessa.

Jos uutta infrastruktuuria ylipäänsä on varaa rakentaa, muutkin tarpeet ohittavat Pisaran. Esimerkiksi Helsingin ratapihatyöt ovat sitä kiireellisemmät. Ne sujuvoittaisivat rataliikennettä heti ja Pisaraa tehokkaammin, eivätkä maksa kuin pienen osan tämän hinnasta. Pisarakin on toki pidemmän päälle hyvä ajatus.

Esille on noussut periaatteellinen kysymys hankearvioinneista, kun Liikennevirasto laski, että yksi Pisaraan sijoitettu euro tuottaa puoli euroa hyötyjä.

Liikennehankkeita ei voi todistaa oikeiksi tai vääriksi. Hyötyjen ja kustannusten suhdetta käytetään eri toteutusvaihtoehtojen vertailemiseksi. Yhteiskunnallisia vaikutuksia ei lasketa. Hankearviointia kehitetään yhteiskunnallisemmaksi. Voidaan ottaa huomioon esimerkiksi vaikutukset, jotka syntyvät hankkeesta hyötyvän kaupungin lupauksesta kaavoittaa asuntoja. Miksei myös hyötyä siitä, miten hanke edistää koko maan pitämistä asuttuna. On arvovalinta, mitä lasketaan mukaan. Sama asia voi olla toisen mielestä hyöty, toisen kustannus.

Ollakseen mielekäs arvioinnin pitää säilyttää yhteys liikennepolitiikkaan. Liikenneverkkoa on aina optimoitava ensi sijassa liikenteen kannalta. Jos esimerkiksi kunnat halutaan liikennepolitiikan resursseilla houkutella asuntorakentamiseen, on viisaampaa suoraan maksaa siitä kuin rakentaa kannattamatonta infrastruktuuria. Valtio voisi synnyttää saman vipuvaikutuksen muutenkin. Vaikkapa koplaten taidemuseoavustuksen asuntojen kaavoitukseen.

Hankearvioinnista ei tule tiedettä, joka päästäisi päättämisen tuskasta. Päättäminen on aina arvoihin perustuvaa politiikkaa. Uusi hallitus päättää ensi töikseen liikenteenkin rahakehykset hallituskaudeksi. Hallitus sovittaa myös kaupunki- ja liikennepolitiikan linjat toisiinsa.

Teiden, ratojen ja vesiväylien kuntoonpano ei kerta kaikkiaan enää voi odottaa. Tarvitaan luja korjausliike liikennerahoitukseen. Jos rahaa ei muuhun riitä, jätetään uudet komeat hankkeet odottamaan aikaa parempaa.

Kirjoittaja on liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Sivuutetut suivaantuivat

Oppilaille palautettava oikeus numeroarvioon

Tervetuloa kansainväliset talentit

Epäasialliseen vaikuttamiseen osataan varautua

Kahdet tärkeät vaalit ajoittuivat liian lähekkäin

Mökkeily ei hiivu vaan muuttaa muotoaan

Lisää liiketoimintaosaamista

Tuleeko meistä ikinä aikuisia?

Kirje pysäyttää kiireessä

Suhde Venäjään jakaa Euroopan populisteja

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.