Pohjois-Savo kaipaa riuskaa tehoelvytystä

Perjantaina päättynyt EU:n huippukokous hyväksyi odotetusti jo marraskuussa komissiossa sorvatun 200 miljardin euron elvytyspaketin. Suomen hallitus on toistuvasti todennut, että se on jo oman osuutensa tehnyt valtion ensi vuoden talousarviossa.

Tästä huolimatta hallitus onneksi kuitenkin valmistelee uusia elvytystoimia, joista päätetään ensi vuoden ensimmäisen lisätalousarvion yhteydessä. Valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) on suostunut valottamaan suunnitelmia vain vähän: elvytyspaketin suuruus on 10-100 miljoonaa euroa ja sopivia elvytystoimia listaa valtiosihteeri Raimo Sailas.

Olettaa sopii, että Sailas on valmistelutyössään jo melko pitkällä. Juuri nyt on aika tuoda esille sellaisia rakennuskohteita, joiden avulla Suomi ja sen maakunnat selviävät mahdollisimman vähin vaurioin yli ensi vuonna uhkaavan taantuman. Edunvalvojat eri puolilta Suomea ovat liikkeellä.

Pohjois-Savon ykköskohteesta ei ole epäilystäkään. Viitostien parantaminen välillä Päiväranta-Vuorela on juuri sellainen hanke, joita Sailaksen listalle on saatava mahdollisimman monta.

Savo-Karjalan tiepiirin tiejohtaja Petri Keränen valottaa Savon Sanomien haastattelussa (13.12.) hankkeen työllisyysvaikutuksia. Se toisi suoraan 1 200 ja välillisesti yli 2 000 henkilötyövuotta. Konkreettisesti tämä tarkoittaisi sitä, että työmaa tarjoaisi neljäksi vuodeksi töitä noin 300 henkilölle.

Välillisesti hanke olisi elvytysruiske koko Kuopion seudulle ja laajemmallekin alueelle. Työtä saisivat varsinkin maakunnan metalli- ja betoniteollisuus.

Hankkeen ottamista mukaan elvytyspakettiin puoltaa työllisyysvaikutusten lisäksi se, että vanhentuneet Kallansillat on joka tapauksessa ennen pitkää korjattava. Nostosillan ohjauselektroniikkaa on pian uusittava sadoilla tuhansilla euroilla. Tälläkään panostuksella ei selvitä pitkälle. Mitä järkeä on paikata vanhaa suurilla summilla, kun vaihto on kuitenkin kohta tehtävä?

Nämä ovat ne perustelut, joilla tiehallinto on nostanut hankkeen yhdeksi valtakunnalliseksi kärkihankkeeksi. Työt voitaisiin aloittaa jo ensi vuonna, jos valtio myöntäisi urakkaan 4 miljoonaa euroa ensi vuodelle. Koko hankkeen kustannusarvio on 90 miljoonaa euroa.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) ei ymmärrettävästi suostu ennakoimaan millaiset mahdollisuudet Kallansilloilla on päästä mukaan lisätalousarvioon. Oman esityksensä valtionvarainministeriölle liikenne- ja viestintäministeriö tekee tammikuussa.

Maakunnan edunvalvojien tehtävänä on huolehtia, että liikenne- ja viestintäministeriössä, valtiovarainministeriössä ja koko hallituksessa ymmärretään miten tärkeästi hankkeesta Pohjois-Savon kannalta on kysymys. Työtä riittää kaikille.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Hoiva-alalla olisi tekeville töitä tarjolla

Koulutuksesta

Hallitus maltillisesti liikkeelle väylähankkeilla

Napakoitten naisten vuosi

Kultarannasta vauhtia EU-puheenjohtajuuteen

Yhteistä turvallisuusuhkaa ratkaisemassa

Kuopion toria kannattaa kehittää avoimin mielin

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Synkistelyn sijasta tarvitaan tutkimusta ja innovaatioita

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.