Puijon kehittämiseen vihdoin askelmerkkejä

Kuopion Puijolta kuului pitkästä aikaa hyviä uutisia, kun kaupunki tiedotti perjantaina alustavista suunnitelmista matkailun elvyttämiseksi alueella. Hankkeen komeana nimenä on Nature Activity Park. Se tarkoittaa, että lakialueelle ja länsirinteelle aiotaan rakentaa liikunnallinen elämys- ja aktiviteettipuisto kaikenikäisille. Idean takana ovat korkean profiilin mäkihyppyvalmentaja Pekka Niemelä, SeikkailuKuopion toimitusjohtaja Arto Jauhiainen ja matkailuyrittäjä Markku Komppula. Julkisuudessa kasvot suunnitelmille antaa Niemelä, jonka voi olettaa tuntevan Puijon tienoot kuin omat taskunsa.

Virallisesti Puijon yrittäjän valinnasta päättää maanantaina kaupunginhallitus, mutta asiaa on pohjustettu päättäjien kanssa jo hyvän aikaa. Apulaiskaupunginjohtaja Jari Kyllönen ilmaisi perjantaina, että kaupunki aikoo parantaa Puijon saavutettavuutta erilaisilla hissiratkaisuilla urheilulaaksosta.

Puijoa kehitetään siis hyvässä yhteistyössä kaupungin ja yrittäjien kesken. Jos elämyspuisto muuttuu todeksi lupa-asioiden ja rahoituksen puolesta, laukaistaan julkisia investointeja, tärkeimpänä kauan haaveiltu gondolihissi tai funikulaari mäen laelle.

Niemelä kertoi viikonloppuna vielä varsin niukasti yksityiskohdista. Kaupunkilaiset voivat kuitenkin jo nyt iloita siitä, että Puijolla on hiljaiselon jälkeen tekemisen meininkiä. Myös alkuvuodesta toteutettu verkkokysely kaupunkilaisille sai lopulta selityksensä. Ideointikierrosta käytettiin vielä kerran varmistamaan, että asukkaiden toiveet ovat sopusoinnussa yrittäjien ajatusten kanssa.

Suunnitelma liikunnallisesta puistosta vaikuttaa lupaavalta etenkin Puijolle sopivan mittakaavansa takia. Maisemaan ja ympäristöön mukautuva matkailutoiminta ei sodi sen kanssa, että Puijo on kaupunkilaisille tärkeää virkistysaluetta. Hotellia tai muutakaan huomattavaa uudisrakentamista ei ole tulossa. Linjaus osoittaa realismia ja ymmärrystä Puijon luontoarvoja kohtaan.

Aikataulu on vielä auki, tavoitteen mukaan valmista pitäisi saada 2–3 vuodessa. Hissiyhteys ja puistosuunnitelmat vaativat, että länsirinteen suojelustatus puretaan ja korvataan kaupungin ehdottamalla itärinteen puolen suojelulla. Ehdotuksessa on järkeä, sillä suojelusta huolimatta länsirinteessä näkyy ennestään voimakkaana ihmisjalan jättämä jälki. Idän puolella on selvästi enemmän luontoarvoja.

Ympäristöviranomaisten asenteet ja mahdolliset valituskierrokset voivat vielä mutkistaa prosessia. Karmea esimerkki löytyy lähihistoriasta Antikkalan rinteeltä, jonka lumetuksesta käyty kiista päättyi vasta Vaasan hallinto-oikeuden päätöksellä.

Muitakin avoimia kysymyksiä on vielä paljon. Yrittäjät joutuvat pohtimaan tarkkaan ansaintamalliaan. Niemelän idea Puijon laen tyhjentämisestä autoilta ja niiden korvaamisesta hissiyhteydellä olisi muutoksena suuri ja kauaskantoinen. Hissin pitäisi liikkua sutjakasti, jotta se houkuttelisi esimerkiksi lounasruokailuun.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Komea palkinto uurastajille

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Liikkumisen kynnystä viisasta madaltaa

Vastuullinen yritystoiminta

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Kauppakeskus pääsee pitkälle sijainnillaan

Ristiriitaisuudet riivaavat henkilöautoilla ajavia

Pythagoraan lause pysyy

Puhtaus on puoli ruokaa?

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.