Raha jyrää aatteen

S-ryhmään kuuluva Helsingin Osuuskauppa ja Valio ovat lähtökohdiltaan saman perheen lapsia. Molemmat ovat syntyneet aikanaan pellervolaisen osuustoimintaliikkeen innoittamina kuten myös maan osuuspankit tai vakuutusyhtiö Tapiola.

Arjen kovassa bisnesmaailmassa pelkkä aate ei ole kuitenkaan elättänyt enää aikoihin. Turvatakseen oman taloudellisen menestyksensä pellervolaiset sisarukset ovat jo valmiit liittoutumaan vaikka toistensa pahimpien kilpailijoiden kanssa.

Näin myös Helsingin Osuuskauppa HOK/Elanto lähtee hankkimaan elintarvikekauppoihinsa päivittäisen kulutusmaidon Valion sijasta ruotsalaiselta Arlalta. Kysymys ei ole enää ihan pienestä määrästä: puhutaan noin 50 miljoonasta litrasta vuodessa.

Suomessa on puhuttu koko EU-jäsenyyden ajan hurskaasti, miten kotimaista elintarviketuotantoa pitäisi arvostaa, vaikka luonnonoloista johtuen hinta saattaakin olla tuontiruokaa kalliimpaa. Kauppojen hyllyiltä on voitu samanaikaisesti kuitenkin nähdä, miten tuontituotteet ovat vallanneet vähä vähältä tilaa esimerkiksi juustohyllyillä, joilla Valio oli aikanaan hallitsevassa asemassa.

Maitopuolella muutos on ollut hitaampi. Maidon tuonti Virosta ei lähtenyt vetämään, mutta kun ruotsalainen Arla lähti rynnimään koko massallaan, niin tulosta on alkanut näkyä. Säännöllinen maidontuonti Ruotsista aloitettiin viime kesänä, ja Helsingin Osuuskaupan ratkaisulla on ilmeisesti käänteentekevä vaikutus. Suuren HOK:n jälkeen voivat muutkin vaihtaa Valiosta Arlaan ilman isänmaallisia tunnontuskia.

Raha ratkaisi HOK:n ja Arlan yhteistyössä. Mutta kuka takaa, että naapurin maito on pysyvästi suomalaista halvempaa? Hetken huumassa ei pitäisi sortua säästämään senttejä, kun myöhemmin saatetaan menettää miljoonia. Jos Arlan harjoittaman maidon alemyynnin annetaan tuhota Suomen omaa maidontuotantoa, seuraukset ovat pelottavia.