Ratin takaa

<p> Joensuusta on matkaa Varkauteen 118 kilometriä. Parin tunnin matkan aikana ehtii huomata ja ajatella kaikenlaista. </p> <p> Aluksi pyörät on suunnattava Kuopion suuntaan. Joensuu&ndash;Kuopiovaltatie oli ennen numeroltaan seitsemäntoista, mutta äskettäin se on muutettu ysitieksi. Näin on kuulemma saatu aikaiseksi yhtenäinen reitti halki Suomen välillä Joensuu&ndash;Turku. </p> <p> Ihmettelen, mitä tällä muutoksella on haviteltu, vaikka lyhin tie Joensuusta Turkuun ei Kuopion kautta kuljekaan. Kaikkialle se tuotteistamisajattelu tunkeutuukin, kun jopa maanteiden numeroita pitää sen nimissä ruveta keinotekoisesti peukaloimaan. </p> <p></p> <p> <b>Reilun</b> kahdenkymmenen kilometrin ajon jälkeen on vuorossa käännös Varkaudentielle. Näkymä tällä seudulla on kuin Pohjanmaan lakeuksilla konsanaan. </p> <p> Erotukseksi pohjalaisten kauaksi näkyvistä pytingeistä liperiläiset talot näyttävät erilaisilta, ja pihapiirejä näyttää ympäröivän ainakin muutama suojaa antava puu. </p> <p> Varkaudentietä ajattaessa ylitetään Täyssinän rauhan raja Liperin ja Heinäveden kuntarajan tietämillä. Jostain syystä tämä Savon ja Pohjois-Karjalan kohtauspaikka ei ole niin tunnettu kuin Ohtaansalmi Tuusniemen ja Outokummun välissä. </p> <p> Nykyinen Heinävesi tosin on vaikea sijoittaa Savo-Karjala-vertailussa kummallekaan puolelle. Heinäveden kuulumista Etelä-Savon maakuntaan Pohjois-Karjalan tai Pohjois-Savon sijaan olen aina ihmetellyt. Johtuneeko tämä järjestely vanhoista vesireiteistä? </p> <p> Varkaus&ndash;Joensuu-tietä ajaessa mieleen tulvahtaa kriittisiä ajatuksia tämän &ldquo;Itä-Suomen &ldquo;valtaväylän&rdquo; kunnosta. Miksi tälle kapealle ja mutkaiselle rekkareitille ei tehdä pikaisia parannuksia? Miksi joensuulainen liikenneministeri Vehviläinen ohjaa rahavirtoja vaikkapa Joensuun kehätien rakentamiseen Varkauden tien liikenneturvallisuuden parantamisen sijaan? </p> <p></p> <p> <b>Vastaan</b> tulevan tyhjän tukkirekan perävaunun vaappuva kulku ei hätkähdytä nyt kesäkelillä, mutta jo marraskuussa tämä näky saisi henkilöautoilijan valppaaksi. </p> <p> Mieleen nousee ajatuskulku siitä, ketkä tulevana talvena kuolevat heittelehtimään lähtevien peräkärryjen alle. Ihmettelen, miksi rekkakolareiden ennaltaehkäisemiseksi ei tehdä minkäänlaisia toimenpiteitä, vaikka säätämällä rekoille nastarengaspakko. </p> <p> Tällä kertaa ohitan Karvion kanavan Nesteellä tai kyläkaupassa pysähtymättä. </p> <p> Päätän pitää tauon Heinäveden risteyksen kohdalla sijaitsevalla Seo-asemalla, jonka ilmapiiri on positiivisessa mielessä kylähenkinen samoin kuin Karviossakin. Näillä pysähdyspaikoilla poikkeaminen houkuttaa vastaiskuna suurten liikenneasemien kasvavalle ylivallalle. </p> <p></p> <p> <b>Tanssipaviljonki </b>Tulenliekin kohdalla olen viimeisellä etapilla ennen Varkautta, jonne on matkaa vielä 26 kilometriä. Tutulla tiellä ajamiseen saattaa toisinaan kyllästyä, mutta samaltakin reitiltä löytyy kyllä uutta, kun vain virittää aistit huomaavaiselle taajuudelle. </p> <p> Tämänkertaisella matkallani panen merkille tienviitan &ldquo;Rusinvirta 6&ldquo;. Minua on aina askarruttanut, mitä kaikkea tuonkin tien päästä löytyy. Joku kerta menen vielä sen katsomaan. </p> <p> Kämärin kentän kohdalla muistelen julistaneeni Joensuun ja Varkauden välisen tien joskus Suomen tylsimmäksi maantieksi, mutta nykyään ajattelen tästä asiasta täsmälleen päinvastoin. Mielestäni tuossa syrjäisessä reitissä on jotain sellaista käsittämätöntä kiinnostavuutta, josta joku lauluntekijä voisi vaikka balladin kirjoittaa. </p> <p></p> <p> <i>Kirjoittaja on esiintyjä ja kulttuurituottaja.</i> </p>

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Varaus ei takaa menestystä

Hoiva-alalla olisi tekeville töitä tarjolla

Koulutuksesta

Hallitus maltillisesti liikkeelle väylähankkeilla

Napakoitten naisten vuosi

Kultarannasta vauhtia EU-puheenjohtajuuteen

Yhteistä turvallisuusuhkaa ratkaisemassa

Kuopion toria kannattaa kehittää avoimin mielin

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.