Sailasko saituri?

Valtiovarainministeriön -valtiosihteeri Raimo Sailas tunnetaan sekä henkilökohtaisesti että valtion kassan vartijana pihinä miehenä.

Saiturin maineen hän sai 1990-luvun alussa, kun hän kehitti ns. leikkauslistat, joilla Esko Ahon hallitus joutui nostamaan kansantalouden 1980-luvun lopun katastrofaalisen talouspolitiikan aiheuttamasta suosta. Samaa Sailaksen linjaa jatkoivat myös Paavo Lipposen molemmat hallitukset.

Leikkauslistoista lähtien Sailas on urakoinut lukuisia yhden miehen selvityksiä milloin mistäkin asiasta monen ministeriön hallinnonalalla. Kun ministerit yksi toisensa jälkeen ovat törmänneet uudistuksia ajaessaan oman ministeriönsä johtavien virkamiesten ja muiden intressitahojen vastarintaan, on apuun huudettu Sailas. Lyhyen, intensiivisen työn tuloksena Sailas on tehnyt "kummisetätyylisen" ehdotuksen, josta ei voi kieltäytyä.

Virkauransa viimeisellä vuosikymmenellä Sailas näyttääkin muuttuneen rempseämmäksi rahan käyttäjäksi, vaikka puheet säästäväisyydestä ovat entiset.

Vuosi sitten Sailas teki esityksensä innovaatioyliopistosta, johon hän lupasi valtion rahaa 500 miljoonaa euroa, siis 3 miljardia vanhaa markkaa. Tämän esityksen hän teki opetusministerin pyynnöstä.

Viime vuoden lopulla hän teki liikenneministeriölle selvityksen investointien rahoituksesta. Selvityksen mukaan valtiolla on varaa rahoittaa itse päättämänsä investoinnit.

Opetusministeriö joutui kutsumaan Sailaksen apuun, sillä Helsingin yliopisto käynnisti taustalla ja osin julkisuudessakin kamppailun innovaatioyliopiston perustamista vastaan.

Helsingin yliopistollahan on edelleen vastoin perustuslain kirjainta ja henkeä sellainen etuoikeus, että sen kansleri voi olla läsnä valtioneuvostossa vastustamassa muiden yliopistojen hankkeita.

Tunnetuin tapaus tästä on entinen kansleri Risto Ihamuotila, joka on kehunut suurimpana saavutuksenaan sitä, että hän esti eläinlääketieteellisen koulutuksen aloittamisen Kuopion yliopistossa.

Sailas sai innovaatioyliopiston hallitusohjelmaan, joten se etenee vahvassa myötätuulessa. Saa nähdä, millaisia konsteja Helsingin yliopiston nykyinen kansleri Kari Raivio vielä keksii hankkeen jarruttamiseksi.

Liikennerahat vuoristoradalla

Liikennehankkeet ovat tunnetusti herkkiä, sillä kansanedustajat ovat vuosikymmeniä pyrkineet keräämään pisteitä nimenomaan näyttävillä liikennehankkeilla. Kainuun "Kekkostiet" tunnetaan vieläkin. Eikä taida valittamista olla Eino Uusitalon aikanaan hallitsemilla Pohjanmaan lakeuksillakaan.

Äänekkäimmät "siltarumpupoliitikot" löytyvät nykyisin Helsingistä, jonka hankkeet aina ovat valtakunnallisia ja muun maan hankkeet vain aluepolitiikkaa. Malliesimerkki tästä on nykyinen asuntoministeri, jonka toiminta keskittyy pelkästään Helsingin asunto-ongelmien ratkaisemiseen pumppaamalla sinne lisää veronmaksajien rahaa.

Mittavat liikennehankkeet ovat 1990-luvulta lähtien edenneet lievästi sanottuna poukkoilevasti. Näin kävi mm. vaalivuoden 2003 budjetin laadinnassa, jolloin eduskunta lisäsi hallituksen esitykseen viisi hanketta (yhteensä 160 miljoonaa euroa).

Hallitusneuvotteluissa 2003 ei varauduttu yhteenkään liikennehankkeeseen. Tuloksena oli, että Matti Vanhasen ykköshallitus itse riehaantui esittämään vaalivuoden 2007 budjettiin kymmentä hanketta ( yhteensä jo 800 miljoonaa euroa). Seurauksena oli, että Vanhasen kakkoshallitus joutui siirtämään paria hanketta myöhemmäksi eikä uusiin hankkeisiin ole varaa.

Varmaa on vain se, että eduskunta ei päästä meneillään olevaa vaalikautta läpi niin, että yhtään uutta hanketta ei päätetä. Niin kovat paineet ovat esimerkiksi Päiväranta-Vuorela -hankkeen toteuttamiseen, että kansanedustajia tulee Pohjois-Savossa vaihtumaan, jos se hanke ei etene tällä vaalikaudella päätökseen.

Sailas ratkaisee liikennerahoituksenkin

Liikenneinvestointien rahoitus on siis aiheuttanut ongelmia alan ministereille. Niinpä nykyinen ministeri Anu Vehviläinen turvautui taattuun vaihtoehtoon. Hän antoi 20. syyskuuta 2007 Raimo Sailaksen tehtäväksi ratkaista liikennerahoitukseen liittyvät kysymykset.

Kymmenet laajapohjaiset työryhmät ovat vuosikausia pohtineet liikennerahoituksen ongelmaa, mutta Sailas sai aikaa pari kuukautta. Hän jätti raporttinsa päivää ennen määräaikaa 14.12.2007. Raportin johtopäätös on, että liikenneinvestointeja koskevaa päätöksentekoa on pitkäjänteistettävä.

Raportin ydin piilee kuitenkin tiukkaa valtiontaloutta vaalineen Sailaksen seuraavassa johtopäätöksessä:

"Luottokelpoisuudeltaan erinomainen, ylijäämäinen valtio kykenee rahoittamaan pienimmin mahdollisin rahoituskustannuksin päättämänsä määrän liikenneinvestointeja. Uusien rahoitusmuotojen, -lähteiden tai -tapojen käyttö on perusteltua vain silloin, kun niillä voidaan saavuttaa riittävä määrä muita, selkeästi osoitettavia rahassa mitattavia hyötyjä."

Sailas luottaa valtion taloudelliseen kantokykyyn, epäröi uusia rahoitusmalleja ja hyväksyy kuntien mukaantuloon liikennehankkeisiin vain, jos kunnat aikaistavat jo hankelistalla olevia hankkeita nollakorkoisilla lainoilla. Kuntien rahoilla tapahtuvaa "etuilua" hankelistalla Sailas ei hyväksy.

Tämän pitäisi olla selvää tekstiä, totesi presidentti Urho Kekkonen aikanaan päättäessään puheellaan veturimiesten lakon. Selvää tekstiä on myös Sailaksen tämäkin paperi.

Valtio päättää liikenneinvestoinneista ja maksaa ne. Valta on ja pysyy eduskunnalla ja hallituksella.

Hyvä niin, sillä eduskunta on ollut ja on investointien suurin turva ainakin Itä-Suomea ajatellen. Tämä koskee liikenneinvestointien lisäksi myös muita hallinnonaloja, mm. opetushallintoa, jossa esimerkiksi Itä-Suomen yliopisto odottaa maan hallitukselta ja eduskunnalta vahvaa tukea.

Itä-Suomen ministerit ja kansanedustajat, suurten päätösten aika lähestyy.

Kirjoittaja on Kuopion kauppakamarin toimitusjohtaja.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Välttämättömyydestä tulee hyve

Puolueen etu ennen kaikkea

Kotimaista ruokaa pääsiäisen juhlapöytään

Hammaslääkärikoulutus muistuttaa yhteistyöstä

Mikä ei muutu

Kolmannen asteen ratkaisu

Automatkoista halutaan entistä turvallisempia

Kokemus korvaa määrän Savon EU-ehdokkaissa

Vaaleissa hävinnytkin on ihminen

Nyt vihaa poistamaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.