Salakavala sokeri vaanii terveyttä lapsesta saakka

Suomalaisten ruokailutottumukset muuttuvat hitaasti mutta varmasti. Viime vuosien aktiivinen keskustelu sokereista on vaikuttanut vähitellen maitotuotteiden kysyntään, ja makeutettujen jugurttien myynti laskee. Maustamattomien jugurttien ja maitorahkan menekki sen sijaan kasvaa. Valio kehitteleekin nyt makealta maistuvia maitotuotteita, joissa ei olisi lainkaan sokeria tai makeutusaineita (SS 14.7.).

Suuntaus on oikea, sillä jugurttien ja vanukkaiden mukana suuhun kulkeutuu suuri määrä piilosokeria. Sokeri tekee muutoin terveellisistä tuotteista energiapommeja. Yhdessä purkillisessa maustettua viiliä voi olla jopa kymmenen sokeripalan verran lisättyä sokeria.

Maitotuotteiden lisäksi sokeripommeja on kätketty muun muassa juomiin, kekseihin, muroihin ja jäätelöihin. Makeimpia ovat tietenkin makeiset, ja niitä jokainen popsii keskimäärin toistakymmentä kiloa vuodessa.

Runsas sokerin käyttö vaurioittaa hampaita, lihottaa ja heikentää ravinnon laatua. Sokerista kun elimistö ei saa mitään muuta kuin energiaa. Siksi siitä puhutaankin tyhjinä kaloreina.

Suositusten mukaan lisätyn sokerin osuus päivän energiasta ei saisi nousta yli kymmenen prosentin. Määrä tarkoittaa 50–60 grammaa päivässä ja vastaa 22–23 sokeripalaa. Aikuisilla luku on keskimäärin kohdallaan, mutta lapset saavat lisätystä sokerista 13–14 prosenttia energiastaan. Käyttö kasvaa iän karttuessa. Suurin syy ovat mehut, joista lapset saavat kolmanneksen sokereistaan.

Marja- ja hedelmämehuja pidetään terveellisinä, mutta niissä yhdistyy kaksi huonoa ominaisuutta, makeus ja happamuus. Yhdistelmä on myrkkyä varsinkin kehittyville hampaille.

Amerikkalaisten tutkimusten mukaan paljon virvoitusjuomia juovat ovat alttiimpia ylipainolle. Sama pätee sekä lapsiin, nuoriin että aikuisiin. Puolentoista litran puollollinen colalimonadia sisältääkin yli 60 palaa sokeria.

Viime keväänä maailman terveysjärjestö WHO haastoi kaikki jäsenmaansa vähentämään sokerin kulutusta. Pelkästään sokerin määrän puolittaminen johtaisi useimmilla ihmisillä muutaman kilon laihtumiseen. Kansanterveydelle vaikutukset olisivat huikeat, sillä ylipainoisilla tällainen painon lasku vähentää selvästi riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.

Piilosokeri aiheuttaa elimistölle myös piilovaivoja, jotka näkyvät vasta aikojen kuluessa. Sokeripitoinen ruokavalio haittaa aineenvaihduntaa nostamalla veren glukoosi- ja insuliinipitoisuuksia. Todennäköisesti näillä on yhteys vyötärölle kertyvän vatsakummun ja maksan rasvoittumisen kanssa.

Ihminen tulee toimeen hyvin, vaikka jättäisi kaiken valkoisen, lisätyn sokerin pois. Sokereita kertyy elimistöön joka tapauksessa viljasta, maidosta sekä marjoista, vihanneksista ja juureksista.

Kaikesta ei kuitenkaan tarvitse luopua. Sokerin makeus on luonnon lahja, mutta sitä tulee käyttää kohtuudella. Tärkeintä on, että tiedostaa, mitä syö ja juo. Aikuisten tehtävä on opettaa nämä asiat lapsilleen.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Suhde Venäjään jakaa Euroopan populisteja

Metsälain määräyksiä voi olla syytä tarkistaa

Voihan Vilkku sentään

Kauppasota voi laajeta talouskriisiksi vahingossa

Fiksut ruokakaupat auttavat asiakasta

Perusteita olisi pienentää Finnpulpia

Viisigee shakkinappulana

Viisuboikotti on lähellä antisemitismiä

Työstä palautumiseen tarvitaan myös lepopäiviä

Keskusta käynnisti hallituksen synnytystuskat

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.