Sananvapauden marttyyri

Iso osa suomalaisista kohtaa jo arjessaan etnisiä ja uskonnollisia vähemmistöjä.

Hyvä niin. Ymmärrys kasvaa, kun Kuopiossakin pyörii lähes 70 eri kansallisuutta.

Kuopion kansainvälistyminen ei ole tuonut sen enempää ongelmia kuin mitä tuotamme me, joilla on supisuomalaiset sukujuuret.

Viime viikolla liikuin Tanskan Århusissa, jossa vieraat uskonnot ja etenkin islam ovat pinnalla.

Kävelin ohi tunnetun taidekaupan, josta oli juuri turvallisuussyistä peruttu Kurt Westergaardin näyttely.

Muistin hänet Jyllandspostenin piirtäjäksi, jonka pommipäinen profeetta Muhammad aiheutti syksyllä 2005 myrskyn etenkin Lähi-idässä ja pian muuallakin.

Tanskassa on rettelöity siitä saakka.

Tammikuussa Westergaard yritettiin tuikata hengiltä. Hän piileksii kotinsa turvahuoneessa, ja tilanne on tietysti hirvittävä myös perheelle ja kollegoille.

Nyt yhä uudet lehdet julkaisevat vanhaa piirrosta esimerkiksi Ruotsissa.

Westergaard on kiistatta sananvapauden marttyyri.

Islam ei kuitenkaan suoranaisesti liene sen suurempi uhka sananvapaudelle kuin monet muutkaan uskonnot ja jyrkimmät aatteet kautta maailmanhistorian.

Toki kuumapäisimmät tarvitsisivat vahvaa suitsia maltillisista islamilaisista maista, joissa rakastetaan rauhaa.

Journalistina tietysti ajattelen, ettei sanomalehtien piirtäjille ja kirjoittajille pidä missään demokraattisessa maassa laittaa suukapulaa.

On ehdottoman väärin, ettei esimerkiksi italialainen toimittaja uskalla kirjoittaa mafiasta. Ja muistellaanpa natsien aikaa.

Mutta oliko piirros itse asiassa uutta avaava oivallus?

Oliko se selviö globaalissa maailmassa - kaikkien jo ymmärtämä yhteys äärisuuntausten ja väkivallan välissä?

Kannattiko kaivaa verta nenästään sillä seurauksella, että Tanskankin mellakoissa on kuollut toista sataa viatonta sivullista?

Vaikka väkivaltaa ei koskaan pidä hyväksyä, niin isoimman leimakirveen kaihtaminen, tieto eri uskonnoista, liberaalisuus ja uskonnollisissa piireissä ekumeeninen ajattelu ovat ainut tie ehkäistä isompia murheita.

Jotkut hinkuvat jopa sotaa tai muita äärimmäisiä voimakeinoja ratkaisuksi.

Onko sotiminen ennen ratkaissut uskontojen nostattamia konflikteja?

Jännittynyt tilanne korostuu Tanskan kaltaisessa maassa, joka on saanut lillua liberaalin suvaitsevaisuuden ilmapiirissä.

Taidekauppias ei tietenkään yrittäjänä ottanut riskiä, että seuraavana päivänä paikat olisivat sohjona.

Matkalla kuulin, että joka kahdeksas tanskalaistaiteilija on jättänyt riskialttiita projekteja väliin uskonnollisen väkivallan pelossa.

Nyt kulttuuriministeri Carina Christensen puuhaa kriisikokousta itsesensuurin takia. Se kertoo ilahduttavasti, että sananvapaudesta pidetään kiinni myös valtiollisella tasolla.

Samaan aikaan myös mediassa on ehdottomasti mietittävä mustavalkoista osoittelemista tapaus kerrallaan.

Ei se välttämättä merkitse lällärimäistä itsesensuuria.

Tasapainolaji tämäkin.

Itse olemme hinkuneet kansainvälistymistä. Valtaosa ei onneksi kyseenalaista myöskään hallittua pakolais- ja ulkomaalaispolitiikkaa.

Globaali meno kuitenkin vaatii aikamoista diplomatiaa.

Tämä on yhä enemmän pinnalla myös Suomessa. Siitä kertoo keskustelu burkhan käytöstä.

Jos jo peitetyt kasvot ovat ongelma, emme selviä isommista haasteista.

Kirjoittaja on Savon Sanomien toimittaja.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Jotkut ovat väärässä

Ohisalo ja hallitusvastuu ohjaavat järkivihreyteen

Oikeistopopulistit jäivät hajalleenEU-parlamentissa

Pakkokielet

Perheiden asemaa kannattaa vahvistaa

Uotisen kauden huipennus käynnistää kulttuurikesän

Koska on aikaa kypsyä?

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.