Savossa riittää tietöitä

Rauha palasi Suomen teille sopivasti joulunpyhien edellä, kun Liikennevirastolle nimettiin uusi johtaja kohutut potkut saaneen Juhani Tervalan jälkeen. Eteläpohjalaisen diplomi-insinöörin tilalle löydettiin metsäjätti Stora Enson kuljetuksista vastannut savolainen Antti Vehviläinen.

Virkamieheltä edellytetään puolueettomuutta, mutta toivoa sopii, että Juvalta lähtenyt Vehviläinen ymmärtää savolaisten henkireiän Viitostien korjaustarpeita edeltäjäänsä paremmin. Perusremonttia kaivataan vielä etenkin Mikkelin, Leppävirran ja Kuopion pohjoispuolisilla osuuksilla. Vaikka pulmat ovat yleisesti tiedossa, niiden poistamista on lykätty nyt vuosi toisensa perään.

Viitostien lisäksi Savossa on kaksi muuta valtatietä, joita on laiminlyöty turhan pitkään ja samalla myös ikävin seurauksin. Varkauden ja Joensuun väliseen valtatie 23:een saatiin sentään jo jonkin verran rahaa kansanedustajien parin viikon takaisessa ”joululahjojen” jaossa. Yhtä lailla pitäsi päästä töihin myös Ysitiellä Riistaveden ja Ohtaansalmen välillä.

Kuopion ja Joensuun välinen liikenne kasvaa näinä aikoina vääjäämättömästi alueellisen yhteistyön myötä. Riistaveden keskuksen Melalahden kohdalla nykyinen Ysitie on suorastaan hengenvaarallinen. Tuusniemen puolella mutkaiselta tieltä suistuu ajoneuvoja tien poskeen vähänkin huonommilla keleillä. Viimeisin vaaratilanne oli viime torstaina, kun perävaunullinen maitorekka syöksyi harjuosuudella tieltä syvän montun pohjalle.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Yhteistä turvallisuusuhkaa ratkaisemassa

Kuopion toria kannattaa kehittää avoimin mielin

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Synkistelyn sijasta tarvitaan tutkimusta ja innovaatioita

Sydämen lisäksi pään on oltava mukana

Tahmean äidin omatunto – näin annan lapsilleni mallin mykkäkuurosta älypuhelimen jatkeesta

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.