Sekava keräilyerä

Pohjois-Savoon on yhdeksää kuntaa varten rakenteilla perusterveydenhuollon liikelaitos, joka on nimetty Kysteriksi. Hankkeen loppuraportti hyväksyttiin jo maaliskuun lopulla ja sen jälkeen ratkaisuja on tehty peruskunnissa. Ilman murinoita prosessi ei kuitenkaan ole edennyt: kaksi kuntaa on asettanut osallistumiselleen ehtoja, jotka uhkaavat sulkea ne ulos liikelaitoksesta.

Kysterissä on kyse eräänlaisesta yhdeksän kunnan liikkeelle polkaisemasta keräilyerästä. Paras-laissa perusterveydenhuollon ja siihen kiinteästi liittyvän sosiaalitoimen järjestämiselle asetettiin 20 000 asukkaan vaatimus. Tarkoituksena on edistää kuntaliitoksia tai vaihtoehtoisesti tiivistää naapurikuntien yhteistyötä, jotta asukkaiden palvelut kyettäisiin tuottamaan tehokkaasti ja kattavasti.

Pohjois-Savossa yhdeksän kuntaa eli Juankoski, Kaavi, Keitele, Leppävirta, Pielavesi, Rautalampi, Rautavaara, Tervo ja Vesanto keksivät hakeutua yhteistyöhön Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kanssa. Paras-lain tarkoittama palveluiden järjestämis- ja tuottamisvastuu siirretään sairaanhoitopiirin yhteyteen perustettavalle liikelaitoksella, jolle tulee erillinen talous ja hallinto.

Jos Kysteri lopulta toteutuu, sen palvelukseen siirtyy runsaat 500 työntekijää, joiden palkan nykyisellään maksavat kunnat.

Kaikissa selvitystyössä mukana olleissa kunnissa liikelaitoksen perustaminen on epäilyttänyt osaa luottamushenkilöistä. Seuraus on ollut, että kunnissa on äänestetty mukaan lähtemisestä.

Rautalampi ja Kaavi ovat asettaneet osallistumiselleen ehtoja, jotka käytännössä ainakin tässä vaiheessa ovat jättämässä ne Kysterin ulkopuolelle. Neuvottelut kuitenkin todennäköisesti vielä jatkuvat, jotta mukaan saataisiin ainakin toinen vastaanhangoittelevista kunnista. Kahdeksaa kuntaa pidetään miniminä, jotta Kysteri ylipäänsä olisi järkevä perustaa.

Paperilla Kysterin perustamissuunnitelma näyttää sinänsä asialliselta. Tälläkin tavalla perusterveydenhuolto ja vanhusten laitoshuolto todennäköisesti voidaan järjestää. Lopullisesti Kysterin toimivuus kuitenkin nähdään sen jälkeen kun liikelaitoksen toiminta vuoden 2011 alussa pääsee käyntiin.

Tärkeä kysymys kuitenkin on, eikö suora yhteistyö naapurikuntien kanssa olisi kuitenkin lopulta johtanut toimivampiin päivystysjärjestelmiin sekä selkeämpään ja läpinäkyvämpään hallintoon? Miten esimerkiksi käy terveyskeskuskusten vuodeosastojen, kun ympärivuorokautinen päivystys keskitetään muutamaan pisteeseen? Mitkä ovat tavallisen kuntalaisen mahdollisuudet ymmärtää liikelaitoksen hallintoa ja ennen kaikkea tarvittaessa vaikuttaa siihen?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Keski-ikäänliukuja

Isoja riskejä Iranin jaUSA:n uhittelussa

Kuopion seutu avautuu ruokamatkailulle

Ilmasto pysyy mielessä – Kunnatkaan eivät seuraa toimettomina sivusta

Grilli ei kuulu joukkoon

Eropiikki aina, kun Räsänen puhuu kirkosta

Yliopistojen todistusvalinta johtaa uusiin ongelmiin

Kannattaako metsien jatkuva kasvatus?

Väki keskittyy Kuopiossakin

Uusi nelivuotiskausi alkamassa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.