Strategia ei ole kirkas

Nokia kertoi maanantaina ostavansa Siemensin osuuden verkkolaitevalmistaja Nokia Siemens Networkista 1,7 miljardilla eurolla. Mikään suuri yllätys kauppa ei ollut, sillä talouslehti The Wall Street Journal ja uutistoimisto Reuters kertoivat jo kesäkuun puolivälin tienoilla Siemensin etsivän ostajaa osuudelleen.

Arviot kaupan merkityksestä olivat tuoreeltaan ristiriitaisia. Osa markkina-analyytikoista arveli kaupan vahvistavan Nokiaa yhtiönä. Nokian matkapuhelinbisnes on vaikeuksissa. Vakaat verkkolaitemarkkinat tasapainottavat yhtiön liiketoimintaa. Tämän arvion myös sijoittajat jakoivat, sillä Nokian pörssikurssi vahvistui kaupan julkistamisen jälkeen.

Nokia Siemens Network kertoi myös parahiksi maanantaina saaneensa Saudi-Arabiasta 250 miljoonan euron tilauksen. Yhtiö uudistaa ja laajentaa Saudi-Arabian johtavan operaattorin matkapuhelinverkkoa.

Kielteisiäkin arvioita kuultiin. Kriitikkojen mielestä Nokian strategia sumentuu kaupan myötä entisestään. Mikä on yhtiön ydinliiketoimintaa, puhelinten vai verkkolaitteiden valmistus? Joutuiko Nokia toimimaan pakkoraossa, kun Siemens oli myymässä osuuttaan yhtiölle epämieluisalle taholle?

Suomen kannalta myönteistä oli tietysti se, että verkkoyhtiö on nyt puhtaasti suomalainen yhtiö, jonka pääkonttori on Espoossa. Tämä saattaa tietysti muuttua, jos kauppa oli osa suurempaa järjestelyä, jonka muut osat selviävät myöhemmin.