Suomalaisella matkailulla on näytön paikka

Koronaepidemia pysäytti keväällä matkailun täysin. Ulkomaille ei ollut menemistä, ja sieltä tultiin takaisin Suomeen, jos vain suinkin oli mahdollista. Suomalaiset etsiytyivät aiempaa sankemmin joukoin lähialueillaan lenkki- ja luontopoluille.

Kun virus on pysynyt Suomessa odotettua paremmin aisoissa ja rajoituksia on purettu, ihmisten käyttäytyminen on alkanut vallitsevissa oloissa normalisoitua. Kesälomasuunnitelmia on tehty kuitenkin erilaisilla reunaehdoilla kuin aiempina vuosina. Sen huomaa jo siitä, millaista lomaa ovat viettäneet ne, joilla se on ollut tai joilla se on meneillään. Mökkikauppa ja -vuokraus on ollut ennätyksellisen vilkasta.

Kotimaan matkailun painoarvo on kasvanut merkittävästi. Korona on laittanut suomalaiset huomaamaan, ettei lomaa tarvitse lähteä merien taakse viettämään. Upeaa, monipuolista tarjontaa löytyy maan rajojen sisäpuolelta, vaikka perinteisiä kesäisiä tapahtumia Savonlinnan oopperajuhlista ja Kuopio Tanssi ja Soista kesäteattereihin on jouduttu peruuttamaan.

Lappi tarjoaa erämaan eksotiikkaa napapiirin eteläpuolelta tuleville. Lukuisissa kansallispuistoissa on huikeaa luonnonkauneutta. Kaupunkilomiakin on tarjolla. Järvi-Suomella on omat vahvuutensa. Poikkeuksellinen lomakausi tarjoaa alamaihin joutuneelle suomalaiselle matkailuelinkeinolle myös mahdollisuuksia.

Huomattava suonenisku luonnollisesti on, että suurista matkailumaista ovat edelleen pannassa naapurimaiden Ruotsin ja Venäjän lisäksi Iso-Britannia. Ne ovat yhä pahoin epidemian kourissa. Se tarkoittaa käytännössä majoituskapasiteetin selvää vajaakäyttöä osassa maata. Sitä lovea ei lyhyellä aikavälillä paikkaa mikään – ei, vaikka Saksasta saa maanantaista lähtien Suomeen matkata.

Mutta se, mihin suomalainen matkailu voi meneillään olevalla kesäsesongilla erityisesti satsata, on suomalaiset: suomalaisella matkailulla on näytön paikka suomalaisille.

Vaikka matkoja on jo tarjolla ulkomaille, suomalaiset matkailevat nyt erityisen paljon Suomessa.

Se tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden myydä ja markkinoida kotimaan matkailua. Jos ala siinä onnistuu, sillä saattaa olla myönteisiä pitkäaikaisiakin vaikutuksia.

Tuotteen pitää luontaisten puitteidensa ohella olla kunnossa.

Palvelun on oltava kilpailukykyistä, eikä hinnoittelukaan sellaista, jonka seurauksena keskivertokuluttaja sanoisi kiitos ei. Kiteyttäen: suomalaisen lomailijan täytyy saada elämyksiä myös kotimaassaan. Kaikki edellytykset siihen ovat olemassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Vain hyvien ominaisuuksien haluaisi periytyvän, mutta se ei mene niin

Helppoja keinoja tulisi käyttää ennen vaikeita

Vakoojia ja populaarikulttuuria

Räjähdyksestä katastrofi kovaonniselle Libanonille

Uimareilla kelpo oltavat Kuopiossa

Päivän päähän näkee hämärästi

Koulujen määrä tuskin puolittuu loputtomiin

Rahalla saa ja hevosella pääsee

KPY:n uudet linjaukset ovat välttämättömiä

Valmistajatkin odottavat maskisuositusta

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.