Suut tukkoon ja rahat rataan

Vuokralainen ryhtyy maksamaan remonttia omasta pussistaan, kun isännältä ei rahaa heru.

Periaatteessa tällainen on asetelma, kun VR yllättäen kertoi rahoittavansa Oulun ja Seinäjoen välistä rataremonttia.

Tuolle välille ja pariin muuhun kohteeseen vuokralainen pistää kerralla kunnon potin, 40 miljoonaa.

VR on vuokralainen, sillä Suomen rataverkon omistaa valtio ja sitä hallinnoi liikenneministeriön alainen Liikennevirasto.

VR on osakeyhtiö, joka maksaa vuokransa ratamaksuna. Vuokralaisia rataverkolla voi olla useampia, vaikka käytännössä VR on vielä ainoa.

Aika kiintoisa tilanne, jos kilpailijat vastedes liikennöivät valtion omistaman VR:n kustantamalla rataverkolla. Mutta muitakin kummallisuuksia asetelmaan liittyy.

Omistajaohjauksesta vastaava ministeri Jyri Häkämies (kok.) ilmoitti tiedotteessa antavansa täyden tuen VR-konsernin hallituksen päätökselle.

- Kun VR rahoittaa itse ratainvestointeja, jotka kuuluisivat liikenneministeriölle, on viimeistään nyt syytä lopettaa keskustelu kilpailun avaamisesta ja antaa VR:lle ja sen henkilöstölle jo päätetty kymmenen vuoden työrauha.

Siis kokoomukselainen ministeri vaatii, ettei kilpailusta saa edes keskustella. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Tarkoittaako Häkämies sitä, että 40 miljoonalla eurolla ostetaan kaikki hiljaisiksi? Pystyykö hän murentamaan länsimaisen sananvapauden?

Ei pysty. Jyri Häkämiehen kannanottoon iski tuoreeltaan kiinni Suomen rautatiematkustajat ry.

Kalevi Kämäräisen johtama yhdistys väittää, ettei Häkämiehen hillitsemää keskustelua ole ollut olemassa, koska VR:lle myönnettiin tosiasiallinen henkilöliikenteen monopoli jo viime vuoden joulukuussa.

Yhdistys uumoilee rahoitusratkaisun olevan myös itsekäs, vaikka se toiselta näyttää: VR-Rata voittaa ainakin osan perusparannusurakoista ja saa siten rahat takaisin.

Jyri Häkämiehen outo koplausesitys yllätti myös liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk).

Vehviläinen kiirehti ilmoittamaan, ettei hän yhdy Häkämiehen näkemykseen, että VR:n hallituksen nyt tekemä rahoituspäätös olisi kytkettävissä kilpailun avaamiseen.

- Näiden asioiden koplaaminen yhteen näyttää siltä, että yksinoikeutta harjoittava osakeyhtiö pyrkisi itse vaikuttamaan itselleen myönteisen kilpailutilanteen säilyttämiseen, Vehviläinen huomautti.

VR:n rahoituspäätös on Jyrki Häkämiehen mukaan kertaluonteinen eikä tällaisesta saa tulla pysyvää käytäntöä.

Tarkkaan ottaen asia ei ole aivan niin. VR lahjoitti rahaa Oulun ja Seinäjoen väliseen rataremonttiin myös viime vuonna.

Tuo rataosa tuntuu olevan VR:n lempilapsi. Onhan Oulun ja Seinäjoen väli yksi Suomen tiheimmin liikennöidyistä yksiraiteisista osuuksista.

Mutta ymmärrettävästi muualla Suomessa ollaan ihmeissään.

Kun Savon radan uudenaikaistamiseen ja nopeuttamiseen ei löytynyt rahaa valtiolta, maakuntaliitot joutuivat rahoitustalkoisiin. Päätökset pikataipaleiden rahoittamisesta tehtiin pitkin hampain, sillä rahanreikiä olisi ollut muuallakin.

Eipä silloin tullut VR apuun. Entä nyt, kun pää on avattu?

Kysyin asiaa VR:n konsernijohtajalta Mikael Arolta.

- Ei tämä voi olla pysyvä käytäntö. Meillä on tulossa erittäin suuria kalustoinvestointeja, ja itse asiassa nämäkin rahat olisi tarvittu kaluston uusimiseen.

Aro painotti, että ilman VR:n apuuntuloa Oulun ja Seinäjoen välinen työmaa olisi pysähtynyt kokonaan ja että se olisi ollut mahdoton tilanne.

Niinköhän? Vaikka valtion budjetissaan varaama 40 miljoonan euron määräraha olisi loppunut kesken, on ennenkin lisää löytynyt tärkeisiin keskeneräisiin kohteisiin.

Isännältä, ei vuokralaiselta.

Kirjoittaja on Savon Sanomien Keski-Savon aluetoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Kuningas kävi vaatimattomassa studiossa, eikä musiikki ollut enää entisellään – silti Wiskari möyrii matona korvassa

Puoli Suomea liikkeellä

Kaivoslakia sopii muuttaa, mutta harkiten

Asuntovelallisella on nyt kissanpäivät

Ensimmäisen ja viimeisen välissä

Lapinlahden hieno perinne ansaitsee katsojien tuen

KHO:n katselmus Kuopiossa on paikallaan

Ikäihminen, ota loppukiri ja nauti!

Virheeni tekevät minusta minut – "10 000 tapaa, jotka eivät toimi"

Kuopion keskustan ilme kirkastuu nopeasti

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.