Taksiala hakeutuu uuteen tasapainoon

Ankaraa kritiikkiä osakseen saaneen taksiuudistuksen vaikutuksista on koottu tutkimustietoa, jonka nojalla hyötyjä ja haittoja voidaan arvioida kiihkottomasti. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin viime viikolla julkistama hintaseuranta ja aiemmat Tilastokeskuksen tiedot osoittavat yhtenevästi, että taksilla ajaminen kallistui.

Hieman yllättäen hinnat nousivat eniten Kymenlaaksossa, Uudellamaalla ja Päijät-Hämeessä eli ruuhka-Suomessa. Muualla muutokset olivat maltillisia lukuun ottamatta Kainuuta, missä kyyti kallistui rajusti. Pohjois-Savo oli vielä lokakuussa uudistuksen voittaja siinä mielessä, että hinnat alenivat 0,7 prosenttia. Tilanneon kuitenkin todennäköisesti muuttunut tämän vuoden puolella, sillä Tilastokeskuksen mukaan hintojen nousu on jatkunut voimakkaana.

Tiedot ovat harmillisia liikenne- ja viestintäministeriölle, sillä kilpailun avautumisen odotettiin alentavan hintoja. Etenkin näin piti tapahtua pääkaupunkiseudulla, minne tarjonta keskittyi entistä voimakkaammin.

Traficom kertoi samassa yhteydessä kyselytutkimuksesta, jolla selvitettiin kuskien, kansalaisten ja erityisryhmien tuntemuksia uudistuksesta. Taksiala ei romahtanut keskivertokuluttajien silmissä, vaan lähes 90 prosenttia on yhä tyytyväisiä palvelun laatuun yleisesti. Sen sijaan selvä enemmistö taksiyrittäjistä pitää markkinoiden vapautumista huonona asiana, mikä oli toisaalta odotettavissa.

Eniten uudistuksesta ovat kärsineet erityisryhmät. Heistä alle puolet oli tyytyväisiä laatuun uudistuksen jälkeen, ja peräti 40 prosenttia ilmaisi selkeästi tyytymättömyytensä. Lähes puolet arvioi turvallisuuden heikentyneen. Kysely vahvistaakin kuvaa, joka syntyi Kela-kyytien ongelmista jo kesällä. Julkisuudessa on pidetty sitkeästi esillä harhaanjohtavaa käsitystä, että liikennepalvelulaki ja Kela-kyytien uudistus astuivat voimaan yhtä aikaa puhtaan sattuman johdosta. Korvattavien kyytien ongelmat kuitenkin johtuivat juuri taksiuudistuksesta, joka lopetti hintasääntelyn ja pakotti siten Kelan kilpailuttamaan palveluntarjoajat.

Kela-kyydit ovat alkuvaikeuksien jälkeen alkanet toimia kohtuullisen hyvin suurimmassa osassa Suomea. Lopullista tuomiota taksiuudistuksesta on muutenkin vielä ennenaikaista langettaa, sillä ala on yhä vasta hakeutumassa tasapainoon.

Toistaiseksi kuluttajat ovat hävinneet muun muassa siksi, ettei hintavertailuun saati tinkimiseen ole totuttu. Takseja tilataan ja otetaan tolpilta kuten ennenkin, ja ruuhka-aikoina jonotetaan kuten ennenkin. Ostajan markkinoita ei ole syntynyt eikä välttämättä synnykään, jos hinnat eivät lähde vielä nähtyä rajumpaan nousuun.

Mobiilipohjaisten palvelujen suosion kasvu ja esimerkiksi Überin leviäminen haastavat jatkossa totuttuja malleja suurimmissa kaupungeissa. Syrjäseudulla kuluttajalla on entistä vähemmän varaa, mistä valita, joskin uudistus lähinnä vain kiihdytti jo kauan jatkunutta palvelujen heikentymistä.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Välttämättömyydestä tulee hyve

Puolueen etu ennen kaikkea

Kotimaista ruokaa pääsiäisen juhlapöytään

Hammaslääkärikoulutus muistuttaa yhteistyöstä

Mikä ei muutu

Kolmannen asteen ratkaisu

Automatkoista halutaan entistä turvallisempia

Kokemus korvaa määrän Savon EU-ehdokkaissa

Vaaleissa hävinnytkin on ihminen

Nyt vihaa poistamaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.