Taksiuudistuksen aukkoja korjattava tarvittaessa

Taksiliikenteen hinnoittelun vapautuminen heinäkuun alusta alkaen herättää huolta tolpilla. Vaikka sääntely ei ole kokonaan loppumassa eikä ala täysin villiintymässä, moni asia on vuoden toisella puoliskolla toisin.

Aiemmin on jonotettu saapuvilla olevia takseja, joiden yhtäläiset taksat ovat perustuneet asetuksiin. Jatkossa jonotusperiaate voi hämärtyä ja tolppien merkitys hälvetä, kun kuluttaja poimii joukosta mieleisensä kulkuneuvon hinnan ja omien toiveidensa perusteella.

Vapautuksen perusajatus, että asiakas kilpailuttaa yrittäjiä, on teoreettinen ideaali, joka käytännössä toteutunee vain suurimmissa kaupungeissa. Se edellyttää sekä laajaa palvelutarjontaa että sitä, että kyydin hinta–laatu-suhde on nopealla silmäyksellä vertailtavissa joko kadunvarressa tai netissä. Ihannekuluttaja on valveutunut ja käyttää mielellään aikaa erilaisten mobiilisovellusten kanssa näpräämiseen ja kustannusvertailuun. Toisin sanoen uudistus on tehty verraten nuorten, kaupunkilaisten ja teknologiasta kiinnostuneiden ihmisten parasta ajatellen.

Monenlaista sähläystä on varmasti alkuvaiheessa edessä. Yksinyrittäjäkuskit ovat epätietoisia, miten hinnoitella palvelut jatkossa. Hintahaitarin voi odottaa laajenevan kysynnän ja tarjonnan mukaan. Suurissa kaupungeissa uudistus hyödyttää niitä, jotka voivat liikkua väljillä aikatauluilla ja metsästää hiljaisten tuntien alennuksia (Helsingin Sanomat 6.6.).

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (sin.) vakuuttaa, että suomalainen taksi on yhä maailman paras ja luotettava (SS 17.4.). Arvio on siinä mielessä ylioptimistinen, että uudistuksessa aivan tietoisesti tingitään sääntelyn tuomasta luotettavuudesta toisenlaisten etujen eteen.

Suurin huoli koskee syrjäseutuja, joissa kyytejä tarvitaan harvakseltaan mutta sitä kipeämmin. Joukkoliikenteen harvenemisen myötä takseista on tullut pienissä kunnissa välttämätön peruspalvelu. Kun vapautuksessa luovutaan paikkavelvoitteesta, on luultavaa, että taksiliikenne kaikkoaa hiljaiselta kylätieltä, jos julkinen valta ei puutu asiaan. Kunnilla on jatkossa mahdollisuus ostaa taksipäivystystä, ja niiden on myös parasta toimia niin. Kansalaisia ei saa jättää julkisen liikenteen osalta heitteille.

Uhkakuvien rinnalla muutos sisältää kuitenkin myös mahdollisuuksia palvelujen paranemiseen. Uberin lisäksi Suomen markkinoille aikovat muun muassa virolainen Taxify ja Onnibusin perustajan Pekka Mötön Kyyti (Ilta-Sanomat 6.6.). Suuret taksifirmat joutuvat kilpailemaan paitsi asiakkaista, myös kuljettajista. Kunhan alaa valvotaan tarkkaan ja ylilyönteihin puututaan ripeästi, myös asiakkaiden luottamus voi säilyä. Sosiaalisen median kollektiivinen kuluttajavalvonta ohjaa samaan suuntaan.

Kynnys hakeutua kuljettajaksi madaltuu jatkossa selvästi. Tämä mahdollistaisi syrjäkylilläkin kevyt­yrittämisen takseilla. Kylänraittia huvikseen ympäri ajeleville nuorille kuskeille voi herätä ajatus, että intohimoisesta harrastuksesta voi tehdä tienestin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Turhat johtajat ja jonninjoutavat isopalkkaiset pikkuviskaalit pihalle – Vai mitenkä oli?

EU-puheenjohtajamaa ei ehdi tehdä mahdottomia

Asiakkaan pitää joustaa, kun tuotanto ei jousta

Uhan alla

Slovenia on pieni suuri maa

Unelma Kuopion Rivierasta etenee Itkonniemellä

Iskut kiirehtivät irtautumista fossiilisista polttoaineista

Uskon ja tieteiden maailmat

Jippii, muovia! – eli näin havaitsin kierrättämisessä piilevän maalaisjärjen

Martat ovat sivistäneet jo 120 vuotta

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.