Tavarasta turvaa

Muotoiluguru Kaj Kalin heitti äskettäin ilmoille mielenkiintoisen ajatuksen Ylen Taustapeili-radio-ohjelmassa.

Kalinin mielestä alle kolmekymppiset ostavat kirpputorit tyhjiksi retrotavarasta siksi, että he hakevat vanhasta ja tutusta turvallisuutta elämäänsä.

Kalin on huolissaan nykypäivän suomalaisesta muotoilusta. Hän kutsui sitä sämpläämiseksi.

Nuoret muotoilijat hakevat ideansa netistä, sekoittavat surutta jo kerran keksittyä ja nimeävät sitten lopputuloksen omaksi luomukseksi.

Sillä tavalla ei synny uutta, eikä ainutlaatuista, mistä suomalainen muotoilu oli aikoinaan niin tunnettua, että sitä kopioidaan yhä.

Jos suomalainen muotoilu on, mitä Kalin väittää, mistä tulevaisuuden nuoret saavat enää ympärilleen tuttuja ja turvallisia esineitä?

Parin vuosikymmenen päästä kirpputorit on taatusti tyhjennetty viimeisistäkin unikkokankaista ja kajfrancklaseista.

Kirpputorilöydöt ja perintöesineet eivät kestä ikuisuuksia. Niiden tilalle pitäisi löytää nopeasti vastaavaa uutta, laadukasta ja aikaa kestävää muotoilua.

Aitoa tavaraa ei vain ole enää paljon tarjolla.

Nyt sisustetaan esineillä, joita ei ole edes tarkoitus käyttää pitkiä aikoja.

Laatu on huono, hinta halpa, ja vaikka ei olisikaan, alati muuttuvat sisustustrendit houkuttelevat muuttamaan koko ajan kodin tyyliä.

Kalinin mukaan muotoilun kehittymisen jarruna Suomessa on, ettei meillä enää tehdä itse. Tuotanto on siirtynyt ulkomaille.

Muumi-mukitkin valmistetaan nykyisin tietääkseni Thaimaassa, Marimekot Virossa ja Hackmanin aterimet Sorsakosken sijasta Euroopassa ja Aasiassa.

Kun tuotanto karkaa kauas, uusien ideoiden kehittely ei ole enää niin innostavaa kuin ennen.

Tärkeintä ovat halvat tuotantokustannukset ja tuotteiden onnistunut markkinointi.

Kun ostetaan retroa, tehdään sitten vain sen kopioita. Jokainen on varmasti nähnyt kaupoissa unikkolasien ja mariskoolien halpakopioröykkiöitä.

Törmäsin tavaratalossa Muumi-figuureiden alennusmyyntiin. Jotenkin minusta näytti, että Muumipeikon naamalla oli outo, itämainen ilme, eivätkä muutkaan muumit näyttäneet aivan sellaisilta, miltä olisi pitänyt.

Muumit ovat melkein suomalaista kansallisomaisuutta. Teki mieli tiuskaista, että pitäkää te muut näppinne Muumeista erossa.

Yli 200 näyttelyä kuratoinut ja muun muassa design-toimittajana, -kriitikkona, -konsulttina ja -kirjailijana pitkään toiminut Kalin on sitä mieltä, etteivät designesineet kuulu vitriiniin, vaan kaunistamaan kotien arkea.

Olen samaa mieltä. Uskon myös siihen, että vanhat, lapsuuskodista tai jo mummolasta tutut tavarat tekevät hyvää, luovat kuin huomaamatta turvallisuutta.

Tätä näkökulmaa kannattaisi ehkä myös ajatella, kun mietitään suomalaisen nykymuotoilun kehittämistä.

Kalinin mukaan 1950-luvun suomalaisen muotoilun onnistuminen kimposi siitä, että nuoret muotoilijat halusivat unohtaa mahdollisimman nopeasti ankeat sotavuodet ja katsoa rohkeasti kohti uutta. He onnistuivat siinä erinomaisesti.

Uudella muotoilijasukupolvella ei taida olla tarvetta unohtaa mitään, eikä pyrkiä uuteen.

Kirjoittaja on Savon Sanomien Keski-Savon toimituksen toimittaja Varkaudessa.