Tekniikan maailma

Syksy ja opiskelujen alkaminen ovat tuoneet eteen selkeän projektin: minun on ostettava uusi tietokone. Entinen läppäri tilttailee, sammuu itsekseen ja pitää koko ajan karmivaa ulisevaa ääntä.

Itseasiassa toivoin hiljaisesti koko Venäjällä vietetyn vaihto-opiskeluvuoden ajan, että joku pitkäkyntinen veisi vanhan koneen ja minä saisin korvauksen matkavakuutuksesta. Näin ei kuitenkaan käynyt. Uusi kone on siis pakko hankkia.

Kuitenkin tietokoneen ostaminen on melkoista salatiedettä. Toki voin opiskella perusasiat netistä, tehdä hintavertailuja ja koettaa perehtyä eri vaihtoehtoihin.

Silti koneen ostaminen on täyttä hakuammuntaa kaltaiselleni maallikolle, joka ei pohjimmiltaan ymmärrä tietokoneista juuri mitään.

Tämä myös näkyy eri liikkeissä saamassani palvelussa. Maireasti hymyilevät miesmyyjät yrittävät tyrkyttää minulle eri vaihtoehtoja osaamatta kuitenkaan selkeästi kertoa, miksi minun kannattaa sijoittaa koneeseen muutama kymppi enemmän saadakseni paremman näytönohjaimen.

Nykyinen koneeni ostettiin suuresta tavaratalosta, ja sille luvattiin kahden vuoden takuu.

Viikko ostotapahtuman jälkeen kone aloitti tilttailun ja mystisen ulinan. Menin vaatimaan uutta konetta tai vähintään vanhan korjausta, lopputuloksena sain koneen valmistajan palvelevan puhelinnumeron, josta ei tietenkään ollut mitään hyötyä. Myöhemmin konetta ovat korjanneet useammatkin tietokonealaa opiskelevat tuttavani, ilman merkittäviä tuloksia.

Uuden koneen kanssa en haluaisi tehdä samoja virheitä kuin edellisen koneen kanssa. Olisi mukavaa ostaa kone pienestä ja palvelevasta liikkeestä, joka kantaisi vastuun myymistään tuotteista. Kuitenkin verkkokaupoissa ja tavarataloissa koneet ovat jopa sata euroa halvempia kuin pienissä myymälöissä.

Suurin osa kansasta ostaa koneensa jostain muualta kuin pienistä erikoisliikkeistä. Olisi ihan asiallista, että suurissakin liikkeissä pyrittäisiin palvelemaan asiakkaita sekä ostotilanteessa että mahdollisten ongelmien vastaantullessa.

Itsekin kuuntelin myyjien puheita päätyen lopulta ostamaan omaan käyttööni kenties sopimattoman koneen. Kun totesin koneen tulevan normaaliin arkikäyttöön, oletin toki, että silloin sillä voisi esimerkiksi kuunnella musiikkia tai katsoa elokuvia ilman jatkuvaa pelkoa ylikuumenemisesta.

Vaikka tuotteelle annettaisiin takuu, käytännössä tuotteiden palauttaminen ja korvauksien saaminen on usein vaikeaa.

Kuinka kuluttaja voisi tietää, tarkoittaako tuotteelle annettu takuu aivan oikeaa mahdollisuutta palauttaa viallinen tuote vai saako ongelmien sattuessa käteensä vain palvelevan puhelinnumeron?

Ei kai palvelun saaminen voi olla kiinni siitä, kuinka kovaa kuluttaja jaksaa vaatia oikeuksiaan? Onko keski-ikäinen mies tietokonekaupassa uskottavampi asiakas kuin opiskelijatyttö?

Opiskelijalle uuden tietokoneen ostaminen tarkoittaa kuitenkin lähes kahden kuukauden opintotukien sijoittamista välttämättömään laitteeseen, jonka toivoisi kestävän kauemmin kuin pari vuotta.

Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston opiskelija Kuopiosta.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Väki keskittyy Kuopiossakin

Uusi nelivuotiskausi alkamassa

Keskusta kulkee kohti sukupolvenvaihdosta

Raha ei takaa vaalionnea, mutta yleensä auttaa

Varaus ei takaa menestystä

Hoiva-alalla olisi tekeville töitä tarjolla

Koulutuksesta

Hallitus maltillisesti liikkeelle väylähankkeilla

Napakoitten naisten vuosi

Kultarannasta vauhtia EU-puheenjohtajuuteen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.