Tekniikan maailma

Syksy ja opiskelujen alkaminen ovat tuoneet eteen selkeän projektin: minun on ostettava uusi tietokone. Entinen läppäri tilttailee, sammuu itsekseen ja pitää koko ajan karmivaa ulisevaa ääntä.

Itseasiassa toivoin hiljaisesti koko Venäjällä vietetyn vaihto-opiskeluvuoden ajan, että joku pitkäkyntinen veisi vanhan koneen ja minä saisin korvauksen matkavakuutuksesta. Näin ei kuitenkaan käynyt. Uusi kone on siis pakko hankkia.

Kuitenkin tietokoneen ostaminen on melkoista salatiedettä. Toki voin opiskella perusasiat netistä, tehdä hintavertailuja ja koettaa perehtyä eri vaihtoehtoihin.

Silti koneen ostaminen on täyttä hakuammuntaa kaltaiselleni maallikolle, joka ei pohjimmiltaan ymmärrä tietokoneista juuri mitään.

Tämä myös näkyy eri liikkeissä saamassani palvelussa. Maireasti hymyilevät miesmyyjät yrittävät tyrkyttää minulle eri vaihtoehtoja osaamatta kuitenkaan selkeästi kertoa, miksi minun kannattaa sijoittaa koneeseen muutama kymppi enemmän saadakseni paremman näytönohjaimen.

Nykyinen koneeni ostettiin suuresta tavaratalosta, ja sille luvattiin kahden vuoden takuu.

Viikko ostotapahtuman jälkeen kone aloitti tilttailun ja mystisen ulinan. Menin vaatimaan uutta konetta tai vähintään vanhan korjausta, lopputuloksena sain koneen valmistajan palvelevan puhelinnumeron, josta ei tietenkään ollut mitään hyötyä. Myöhemmin konetta ovat korjanneet useammatkin tietokonealaa opiskelevat tuttavani, ilman merkittäviä tuloksia.

Uuden koneen kanssa en haluaisi tehdä samoja virheitä kuin edellisen koneen kanssa. Olisi mukavaa ostaa kone pienestä ja palvelevasta liikkeestä, joka kantaisi vastuun myymistään tuotteista. Kuitenkin verkkokaupoissa ja tavarataloissa koneet ovat jopa sata euroa halvempia kuin pienissä myymälöissä.

Suurin osa kansasta ostaa koneensa jostain muualta kuin pienistä erikoisliikkeistä. Olisi ihan asiallista, että suurissakin liikkeissä pyrittäisiin palvelemaan asiakkaita sekä ostotilanteessa että mahdollisten ongelmien vastaantullessa.

Itsekin kuuntelin myyjien puheita päätyen lopulta ostamaan omaan käyttööni kenties sopimattoman koneen. Kun totesin koneen tulevan normaaliin arkikäyttöön, oletin toki, että silloin sillä voisi esimerkiksi kuunnella musiikkia tai katsoa elokuvia ilman jatkuvaa pelkoa ylikuumenemisesta.

Vaikka tuotteelle annettaisiin takuu, käytännössä tuotteiden palauttaminen ja korvauksien saaminen on usein vaikeaa.

Kuinka kuluttaja voisi tietää, tarkoittaako tuotteelle annettu takuu aivan oikeaa mahdollisuutta palauttaa viallinen tuote vai saako ongelmien sattuessa käteensä vain palvelevan puhelinnumeron?

Ei kai palvelun saaminen voi olla kiinni siitä, kuinka kovaa kuluttaja jaksaa vaatia oikeuksiaan? Onko keski-ikäinen mies tietokonekaupassa uskottavampi asiakas kuin opiskelijatyttö?

Opiskelijalle uuden tietokoneen ostaminen tarkoittaa kuitenkin lähes kahden kuukauden opintotukien sijoittamista välttämättömään laitteeseen, jonka toivoisi kestävän kauemmin kuin pari vuotta.

Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston opiskelija Kuopiosta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Hengitähän hyvä ihminen välillä – Kiireestä ja hötkellyksestä on tullut uusi kansantauti

Suometsillä on valtava merkitys hyvivointivaltiolle

Yhteistyö on voimaa varkaiden narauttamisessa

Siirrymmekö Eriksen aikakauteen?

Kuopio säästää – joitakin hankkeita pitää lykätä tai unohtaa ne kokonaan

Keskusta puhuu hallituksessa kuin oppositiossa

Sunnuntain vaaleissa pelissä oikeusvaltio ja sananvapaus

EU on oma sisämarkkinamme

Kiinalaiset eivät pelasta meitä

Rauhansopimus tuotti Nobel-palkinnon

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.