Telakat voivat mainiosti

Telakkateollisuus tekee Suomessa myönteisen poik­keuksen. Kun sen kohtalo oli muutama vuosi sitten monin tavoin vaakalaudalla, tilanne on muuttunut päinvastaiseksi.

Omistajajärjestelyjen jälkeen Helsingin ja erityisesti Turun telakan tilauskirjat ovat täynnä vuosiksi eteenpäin. Se tarkoittaa hyvää työllisyyttä myös laajalle alihankintaketjulle. Täysin kuivin jaloin suomalainen telakkateollisuus ei rakennemuutoksesta selvinnyt. Korealaisomisteisen STX:n hallitseman Rauman telakan toiminta loppui vuonna 2014.

STX Finland oli myös Turun telakan omistaja. Sen tulevaisuus oli äärimmäisen epävarma kolme vuotta sitten. Tilaukset suuntautuivat yhtiön Ranskan telakalle, jossa valtiolla on omistusta.

Kun Suomessa valtio ei myöntänyt pääomalainaa risteilytilaukselle, vaihtoehdoksi Turussa jäi uuden omistajan löytyminen. Sellaiseksi seuloutui Meyer, joka on hallinnut parin kuukauden ajan kokonaisuudessaan Turun telakkaa.

Omistuksellisesti asetelma suomalaistelakoilla on mielenkiintoinen. Turussa tehdään loistoristeilijöitä saksalaisomistuksessa.

Jäänmurtajiin erikoistuneen Helsingin telakan taustalla on Venäjän valtion telakkayhtiö USC. Venäjän ja EU:n kiristyneistä väleistä ja pakotepolitiikasta huolimatta Helsingin laivanrakentajien työtilanne on pysynyt hyvänä.

Suomalainen laivanrakennustaito on arvossaan kiristyneessä kansainvälisessä tilanteessa.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Vanhankissanpäivät

Pahat, rumat ja päästöttömät

Soten kaatuminen närästäisi Pohjois-Savossa

EU:n on muodostettava oma ääni maailmanpolitiikassa

Vienti rahoittaa hyvinvointia

Kun evoluutio meni pieleen

Tiedeuutisissa liioittelu on pahinta myrkkyä

EU-parlamenttiin tarvitaan tänään taistelevia norsuja

Yritysten koko verojalanjälki on iso

Ovien aukaisijoidenkin oltava varuillaan

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.