Terveydenhuolto ja vaalit

Terveydenhuollon uudistamisesta ennakoidaan yhtä keskeistä vaaliteemaa tulevissa eduskuntavaaleissa. Toistaiseksi keskustelu on ollut latteaa, eikä rohkeita avauksia ole juuri nähty.

Terveydenhuollon tulevat haasteet voidaan kiteyttää monikanavaiseen rahoitukseen, sirpaleiseen palvelujärjestelmään, terveydenhuollon kustannuksien nousuun, henkilöstön riittävyyteen ja palveluiden tuottamiseen julkisen ja yksityisen palvelutuottajien toimesta.

Viime mainittu kysymys liittyy osaltaan julkisten palveluiden ulkoistamiseen. Tyyppiesimerkkinä voidaan pitää päivystyksen ulkoistamista tai palvelusetelin käyttöä. Kunta antaa palvelusetelin, jolla kuntalainen hakee palvelunsa yksityiseltä. Omavastuu jää kuntalaisen maksettavaksi.

Järjestelmä on kätevä, mutta ei välttämättä täytä tasa-arvoisuuden tai oikeudenmukaisuuden vaatimuksia.

Päätin lukea eri puolueiden vaaliohjelmat terveydenhuoltoa koskien puolueiden kotisivuilta. Valitsin puolueista keskustan, kokoomuksen, sosiaalidemokraatit, perussuomalaiset ja vihreät. Perusteluna näiden viiden puolueen valitsemiseen olivat viimeaikaiset kannatusluvut.

Ei selkeää linjaa Kotisivujen käyttö ei ollut aivan helppoa, mutta jokaiselta puolueelta löytyi kannanottoja terveydenhuoltoomme. Ongelmana oli se, etteivät läheskään kaikki puolueet tarjonneet selkeitä ratkaisuja keskeisiin terveydenhuollon kehittämistä koskeviin kysymyksiin, vaikka nämä kysymykset ovat olleet keskustelun kohteena jo kymmenen vuotta.

Keskusta pitää palvelujen tuotanto- ja järjestämistapojen uudistamista kuntarakenteen uudistamista tärkeämpänä. Julkisuudessa on ollut maakuntien rajoihin ja nykyisiin sairaanhoitopiirien rajoihin perustuva maakuntamalli, joka vastaisi terveydenhuollon järjestämisestä.

- Kansalaisten tarpeista lähtevä kuntamalli rakentuu eurooppalaisen valtavirran mukaisesti sekä maakunnista että kunnista. Molempien korkein päättävä elin on suoralla kansanvaalilla valitut valtuusto, linjaa keskusta. Sen sijaan kantaa en löytänyt rahoitusmallin uudistamiseen tai esimerkiksi pienempien sairaanhoitopiirien tulevaan asemaan.

Kokoomus maalaa leveällä pensselillä puhumalla "paremminvointivaltiosta", jossa ihmisen terveydestä huolehditaan.

Muiden puolueiden tapaan luvataan huolehtia lähipalveluista terveyskeskuksissa. Puolue linjaa selvästi kuntien uudistumisen tarpeellisuuden, kuntien välisen yhteistyön tiivistämisen ja kuntien määrän vähentämisen.

Vahvana korostuu ajattelu, että nykyrahoituksella olisi saatava enemmän ja parempia palveluja. Palvelujen yksityistymisestä vaietaan, eikä rahoituksen monikanavaisuudesta hiiskuta sanaakaan.

Sosiaalidemokraatit esittävät oman vaihtoehtonsa nykyhallitukselle. Selkeä kannanotto on se, ettei yksityisiä vakuutuksia tarvita saadakseen hyvän terveydenhuollon.

Terveydenhuollon rakenteen kehittämiselle annetaan pääpaino, eikä puolue suhtaudu suopeasti terveyspalveluiden valumiseen kansainvälisten pääomasijoittajien liiketoiminnaksi. Selkeä linja otetaan terveydenhuollon maksukattoasiaan; ne on yhdistettävä ja tasoa madallettava.

Korvamerkintää Perussuomalaisilta löytyy pitkä ohjelma. Siinä on paljon tuttua palautetta myös vanhoille puolueille.

Puolue on ohjelman mukaan vahvasti pohjoismaisen hyvinvointivaltion puolesta. Perussuomalaiset eivät suhtaudu suopeasti peruspalveluiden ulkoistamiseen, mutta yksityinen sektori voi silti täydentää julkista sektoria. Tilaaja-tuottajamalliin otetaan kielteinen kanta, koska se etäännyttää poliittista ohjausta palveluista ja lisää byrokratiaa.

Mielenkiintoinen kannanotto on valtionosuusjärjestelmän korvamerkintä. Halutaan varmistaa se, että rahat suunnataan sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Perussuomalaisten ohjelma perustuu vahvojen peruskuntien tukemiseen, ja siinä suhtaudutaan penseästi "hallintohimmeleihin", joskin portti pidetään auki Paras- hankkeen synnyttämien yhteistoiminta-alueiden muodostamille kuntaliitoksille.

Vihreiden ohjelma on esityksineen pisimmälle viety koskien sekä yksikanavaista rahoitusta että terveydenhuollon rakenteita. Vihreät haluavat käydä keskustelua terveydenhuollon rakenteellisesta kehittämisestä sekä maakuntamallin että terveyspiirien pohjalta.

Esitetään mahdollisuus myös 40-60 kunnan malliin siirtymisestä. Vihreiden ohjelma linjaa rahoituksen monikanavaisuuden purun, jolloin eri toimijat eivät voisi olla toisten taskuilla. Ohjelma korostaa myös hoidon laadukkuutta ja poliittisen ohjauksen tärkeyttä.

Vastuu itselläkin Kaikissa ohjelmissa korostuu terveyden edistämisen näkökulma ja oma vastuu omasta terveydestään erilaisin sanakääntein. Julkisen terveydenhuollon ensisijaisuus on myös läpitunkeva perusperiaate, vaikka eroja puolueiden välillä tässä suhteessa on. Myös huonompiosaisten ja köyhien asemaa halutaan parantaa ja syrjäytymistä ehkäistä. Hoitopaikan valinnan vapaus on jo edennyt.

Mitä sitten jää kaipaamaan?

Olisin toivonut useammilta puolueilta selkeämpiä kannanottoja sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisiin kysymyksiin: rahoituspohjaan, terveydenhuollon tuleviin rakenteisiin, mitä uudistetaan, mitä säilytetään ja erityisesti terveydenhuollon monikanavaiseen rahoitukseen ja siihen liittyviin ilmiselviin ongelmiin.

Myös terveydenhuollon maksukattoasiaan voisivat useimmat puolueet selkeyttää kantaansa. Yksi kohtuullinen maksukatto olisi terveydenhuollon palveluja paljon tarvitseville selkeä kädenojennus.

Riippumatta tulevasta hallituspohjasta kovin kädenvääntö hallitusohjelmassa syntyy rakenteista, yksikanavaisesta rahoituksesta ja siitä, millä konstein palvelumme tulevaisuudessa rahoitetaan.

Kaipaan terveyden edistämisen politiikan jatkamista yli hallituskausien. Sairauksien ennaltaehkäisyä peräänkuuluttivat kaikki puolueet. Kun valtiovalta viime kädessä vastaa kansalaisen terveydestä on myös huolehdittava siitä, etteivät kuntakohtaiset erot palveluiden saatavuudessa tai väestön terveydessä karkaa käsistä.

Keskitetyn ohjauksen lisääminen ei liene pahitteeksi. Väestöryhmien välisten terveyserojen kasvun pysäyttäminen on kova haaste!

Kirjoittaja on professori Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampukselta.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Väki keskittyy Kuopiossakin

Uusi nelivuotiskausi alkamassa

Keskusta kulkee kohti sukupolvenvaihdosta

Raha ei takaa vaalionnea, mutta yleensä auttaa

Varaus ei takaa menestystä

Hoiva-alalla olisi tekeville töitä tarjolla

Koulutuksesta

Hallitus maltillisesti liikkeelle väylähankkeilla

Napakoitten naisten vuosi

Kultarannasta vauhtia EU-puheenjohtajuuteen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.