Tieasiat ovat lähes jokaisen kansanedustajan listalla

Vanhastaan tiedetään, että uuden hallituksen ministereistä suuri osa poimitaan poliitikoista, jotka ovat mukana neuvottelemassa hallituksen ohjelmasta. Jos näin toimitaan myös tällä kerralla, ovat Savo-Karjalan vaalipiirin kansanedustajista vahvimmilla keskustan Seppo Kääriäinen ja Anu Vehviläinen.

Vehviläinen on mukana neuvottelemassa hallituksen strategiasta. Kääriäinen puolestaan on puolueensa edustaja ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa käsittelevässä työryhmässä.

Savolaisista kansanedustajista hallitusneuvotteluihin osallistuu myös kokoomuksen Lenita Toivakka. Mikkeliläinen Toivakka valittiin eduskuntaan uudesta Kaakkois-Suomen vaalipiiristä.

Paikka hallituksessa tuo mukanaan myös valtaa vaikuttaa asioihin. Itäisen Suomen kannalta olisikin hyvä asia, jos hallitusneuvotteluissa mukana olevat kolme kansanedustajaa saisivat neuvottelujen päätteeksi myös ministerinsalkun. Toki hallitukseen voi päästä, vaikka ei kuuluisikaan puolueiden valitsemiin neuvotteluryhmiin.

Toivottavaa olisi, että itäsuomalaisia kansanedustajia nousisi myös eduskuntaryhmien ja valiokuntien johtotehtäviin. Näiden paikkojen lopullinen jakautuminen nähdään vasta hallituksen nimittämisen jälkeen.

Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan sekä Etelä-Savon alueellinen edunvalvonta seuraavat neljä vuotta on pitkälti huhtikuussa valittujen kansanedustajien vastuulla. Työtä riittää. Suomi ei ole alueellisesti kehittynyt niin tasapainoisesti kuin olisi pitänyt.

Savon Sanomien Savo-Karjalan 16 kansanedustajalle tekemä kysely (SS 11.5.) kertoo, että yksi asia on lähes jokaisen mielessä, kun he luettelevat vaalikauden tärkeimpiä tehtäviään: liikenneväylät kahden maakunnan alueella on saatava alkaneella vaalikaudella nykyistä parempaan kuntoon.

Alemmanasteisen tieverkon parantaminen, Viitostien pullonkaulojen poistaminen ja valtatie 23:n kunnostaminen liikennemäärien edellyttämään kuntoon ovat monen kansanedustajan listalla. Osa muistaa myös Jännevirran sillan, jonka rikkoontuminen tällä hetkellä hidastaa maantieliikennettä Kuopion ja Siilinjärven rajalla.

Parhaat mahdollisuudet vaikuttaa liikenneväyliin on luonnollisesti asioita valmistelevalla ministerillä. Sekin on opittu, että valtiovarainvaliokunnan liikennejaostossa voi tehdä paljon. Eduskunnassa onkin joskus puolileikillään sanottu, että liikenne- ja viestintävaliokunta päättää liikennemerkeistä, valtiovarainvaliokunnan liikennejaosto rahoista.

Tieverkon kunto on edellytys sille, että Äänekoskelle rakennettava sellutehdas ja Kuopioon hankkeilla oleva tehdas saavat tarvitsemansa puun. Suurin osa puusta korjataan muualta kuin valtateiden varsilta. Biotalous on liikenneväylien jälkeen kakkosena kansanedustajien listalla.

Kansanedustajat haluavat huolehtia myös tutkimuksesta ja koulutuksesta. Itä-Suomen yliopiston toimintaedellytysten turvaaminen onkin luonteva tehtävä pohjoissavolaisille ja pohjoiskarjalaisille kansanedustajille.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Tuleeko meistä ikinä aikuisia?

Kirje pysäyttää kiireessä

Suhde Venäjään jakaa Euroopan populisteja

Metsälain määräyksiä voi olla syytä tarkistaa

Voihan Vilkku sentään

Kauppasota voi laajeta talouskriisiksi vahingossa

Fiksut ruokakaupat auttavat asiakasta

Perusteita olisi pienentää Finnpulpia

Viisigee shakkinappulana

Työstä palautumiseen tarvitaan myös lepopäiviä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.