Turbulenssia odotettavissa

Latvialainen AirBaltic on pistänyt Suomen ilmatilan sekaisin. Turbulenssia on aiheuttanut yhtiön halu ostaa seinäjokelainen Finncomm Airlines. Ilmakuopat syvenivät maanantaina, kun suomalaisyhtiö ilmoitti lopettavansa lennot Jyväskylään, Poriin ja Seinäjoelle.

AirBaltic puolestaan harkitsee erityisen sillanpääaseman perustamista Helsingin ulkopuolelle. Vahvimmilla on Oulu.

Sopassa on monta hämmentäjää. Yksi niistä on kansallinen lentoyhtiömme Finnair, joka tekee tiivistä yhteistyötä Finncommin kanssa. Finnair väittää, että sillä on etuosto-oikeus seinäjokelaisyhtiöstä.

Finncommin mahdollinen myynti AirBalticille ei ratkaisisi ilmatilan herruutta Suomessa. Kauppa ei olisi kuitenkaan yhdentekevä juttu Finnairille. Suomen ylivoimaisesti suurimmalla yhtiöllä pitää olla tukeva ote kotimaan runkoreiteistä, muuten bisnes sakkaa.

Eri asia tietenkin on, miten kotimaan lennot sinivalkoisten siipien suojassa käytännössä järjestetään tulevaisuudessa. Konsteja kyllä piisaa. Osa maakuntareiteistä on kannattamattomia. Finnair on tehnyt siinä mielessä johtopäätöksensä jo ajat sitten. Finncomm julkisti omat ratkaisunsa eilen.

Lakkautettavien listalla parhaassa asemassa on Jyväskylä, jonne Finnair vielä lentää - toistaiseksi.

Savonlinnassa ja Varkaudessa lentomotti vältettiin, kun valtio tuli ostopalveluineen väliin. Nyt tukea vaaditaan Keski-Suomessa, Pohjanmaalla ja Satakunnassa.

Voi olla, että eduskuntavaalien alla apua tihkuukin, mutta pitkän päälle kannattamaton liikenne ei vetele.

Jos yksi lähtee, toinen ottaa. Tästä saatiin todiste eilen, kun SAS-konserniin kuuluva Blue1 lähti liikkeelle. Yhtiö on valmis tutkimaan mahdollisuuksia lentää niille kentille, joilla Finncomm lopettaa liikennöinnin.

Samaan syssyyn tuli se tuttu "mutta". Blue1:n kaupallinen johtaja Juha Järvinen kertoi, että liikennöinti vaatisi tukea seutukunnilta ja elinkeinoelämältä.

Huoli lentojen jatkuvuudesta on ymmärrettävä ja aiheellinen. Tilanne on kuitenkin vaikea. Valtion ja kuntien taloustilanne ei sallisi kannattamattoman bisneksen tukemista. Rahat menisivät sananmukaisesti taivaan tuuliin.

Isot lentoyhtiöt paasaavat maailmalla, ettei valtioiden pitäisi tukea omiaan. Jos näin menetellään, kilpailu vääristyy. Puheista huolimatta useat valtiot antavat lentoyhtiöilleen suoraa tai piilotukea. Suomen "tukiaispuolueen" mielestä lentoyhteydet nykyisiin kohteisiin pitäisi taata esimerkiksi ostopalveluin. Se olisi yksi tapa turvata maakuntien elinvoimaisuutta.

Kuopion lentoasema Siilinjärven Rissalassa on jäänyt kaiken kohun ulkopuolelle siksi, että Helsingin reitillä on iso asiakaskanta. Finnair, Finncomm ja Blue1 lentävät säännöllisesti Kuopioon. Näkymät ovat hyvin myönteiset. Esimerkiksi Blue1 on ilmoittanut lisäävänsä yhteyksiä Savoon.

Myös kohuyhtiö AirBalticin koneet ovat vakituisia Rissalan kävijöitä. Useat lentoyhtiöt lentävät suoria lomalentoja Kuopiosta maailmalle.

Savon sydän on riittävän etäällä Helsingistä. Maanteitse matkaa kertyy vajaat 400 kilometriä. Lento pääkaupunkiin kestää vähimmillään 35-40 minuuttia. Vilkas elinkeinoelämä ja yliopisto takaavat maksukykyisen asiakaskunnan. Rissala on myös yksi tärkeimmistä hävittäjätukikohdistamme.

Kuopion pitää kuitenkin olla ajan hermolla. Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä arvioi Kauppalehden verkkosivuilla viikonvaihteessa, että pitkällä aikavälillä kenttiä putoaa pois, kun juna- ja maantieyhteydet paranevat.

- Tavoitteena on 10-20 vuoden aikajänteellä kuljettaa matkustajat junalla Helsinki-Vantaalle noin 300-400 kilometrin säteeltä, Nyberg sanoi.

Nybergin kommentit kannattaa pistää muistiin.

Kuopion on tehtävä itsensä houkuttelevaksi myös kansainvälisten lentoyhtiöiden piirissä. Myös halpalentoyhtiöille on tarjottava toimintaedellytyksiä. Tampere ja Turku ovat onnistuneet, Oulu ja Lappeenranta raivaavat parhaillaan itselleen lisää ilmatilaa.

Kuopionkin on aika nousta siiville.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Wincapita oli oppitunti siitä, ettei rikos kannata

Liikkumisen kynnystä viisasta madaltaa

Vastuullinen yritystoiminta

Mieli maassa – ja taivaassa

Kansakoulun kirjaston lainausjonossa jonkun Adolf Hitlerin kanssa

Kauppakeskus pääsee pitkälle sijainnillaan

Ristiriitaisuudet riivaavat henkilöautoilla ajavia

Pythagoraan lause pysyy

Puhtaus on puoli ruokaa?

Kaupunkien kasvuun liittyy epävarmuuksia

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.