Vähillä rahoilla sivutöinä

Hallitus päätti kehysriihessään leikata liikenneväylien ylläpidosta 100 miljoonaa euroa. Kyse ei ole mistään mitättömästä summasta, sillä vuosittain määräraha on vaihdellut miljardin euron molemmin puolin. Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö 10 prosentin leikkaus tuntuisi eri puolilla maata.

Vaikeuksia tulee myös itäisessä Suomessa. Täällä on jo aikaisempina vuosina syntynyt niin sanottua korjausvelkaa eli kaikkea sitä, mitä pitäisi tehdä, ei ole kyetty tekemään. Seurauksena on ollut varsinkin alempiasteisen tieverkon vähittäinen rappeutuminen.

Kirjoitettakoon se nyt vielä kerran, vaikka vertaus onkin kulunut: jos Suomi-neidon hiussuonisto ei ole kunnossa, koko vartalo ja pää kärsivät. Jos koko Suomi halutaan pitää asuttuna, on myös pienemmistä maanteistä pidettävä huolta.

Huolestuttavaa määrärahojen pienentymisen ohella on, että liikenneministerin tehtävätkin näköjään voidaan jatkossa hoitaa ikään kuin sivutöinä. Vasemmistoliiton lähdettyä hallituksesta liikenneministerin tehtävät sälytetään kunta- ja hallintoministeri Henna Virkkuselle (kok.).

Totta tietysti on, että Virkkusen valmistelema kuntarakennelaki on jo loppusuoralla. Pelkkä laki ei kuitenkaan vie kuntauudistusta satamaan. Tarvitaan myös poliittista ohjausta. Toivottavasti Virkkusen aika riittää.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Hädässä halkio tutaan

Maailma on umpisolmussa

Hallituksen suurin urakka voi niukin naukin toteutua

Väestön keskittyminen ei ole luonnonlaki

Kilpailuttamisissa hinta ei voi olla ainoa valintaperuste

Lypsykoneessa

Rinneturmia ei voi mitenkään kokonaan estää

Voi tikkerperkele

Kristittyjen pitää sopia perheriitansa

Anne Berner on keskustalle ongelma loppuun asti

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.