Vähillä rahoilla sivutöinä

Hallitus päätti kehysriihessään leikata liikenneväylien ylläpidosta 100 miljoonaa euroa. Kyse ei ole mistään mitättömästä summasta, sillä vuosittain määräraha on vaihdellut miljardin euron molemmin puolin. Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö 10 prosentin leikkaus tuntuisi eri puolilla maata.

Vaikeuksia tulee myös itäisessä Suomessa. Täällä on jo aikaisempina vuosina syntynyt niin sanottua korjausvelkaa eli kaikkea sitä, mitä pitäisi tehdä, ei ole kyetty tekemään. Seurauksena on ollut varsinkin alempiasteisen tieverkon vähittäinen rappeutuminen.

Kirjoitettakoon se nyt vielä kerran, vaikka vertaus onkin kulunut: jos Suomi-neidon hiussuonisto ei ole kunnossa, koko vartalo ja pää kärsivät. Jos koko Suomi halutaan pitää asuttuna, on myös pienemmistä maanteistä pidettävä huolta.

Huolestuttavaa määrärahojen pienentymisen ohella on, että liikenneministerin tehtävätkin näköjään voidaan jatkossa hoitaa ikään kuin sivutöinä. Vasemmistoliiton lähdettyä hallituksesta liikenneministerin tehtävät sälytetään kunta- ja hallintoministeri Henna Virkkuselle (kok.).

Totta tietysti on, että Virkkusen valmistelema kuntarakennelaki on jo loppusuoralla. Pelkkä laki ei kuitenkaan vie kuntauudistusta satamaan. Tarvitaan myös poliittista ohjausta. Toivottavasti Virkkusen aika riittää.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Synkistelyn sijasta tarvitaan tutkimusta ja innovaatioita

Sydämen lisäksi pään on oltava mukana

Tahmean äidin omatunto – näin annan lapsilleni mallin mykkäkuurosta älypuhelimen jatkeesta

Voi käydä ihan hyvinkin

Luonto kiittää vieraslajin kitkemisestä

Talous hallitsee politiikan agendaa lähivuodet

Jotkut ovat väärässä

Ohisalo ja hallitusvastuu ohjaavat järkivihreyteen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.