VR hakee uutta roolia

Markkinoille kolme vuotta sitten ilmestynyt Onnibus muutti ripeästi linja-autoliikenteen hintarakennetta. Yhtiö on tarjonnut halvimmillaan palvelujaan muutamalla eurolla. Kysyntää on ollut niin, että se on kyennyt laajentamaan linjojaan suurimpien kaupunkien välillä.

Raideliikennettä hallitseva VR on seurannut sivusta kilpailun kiristymistä kumipyörillä, mutta nyt se on päättänyt uudesta strategialinjauksestaan. Yhtiö terävöittää otettaan joukkoliikenteessä milläs muulla kuin hinnalla.

VR:n toimitusjohtajan Mikael Aron mukaan hinnoittelu uudistuu. Tarjousten ohella VR tavoittelee pysyvää hintatason alentamista.

Kun VR lähtee toteuttamaan uutta strategiaansa, se on puun ja kuoren välissä. Toimintoja on tehostettava, mutta sen on pidettävä huoli sellaisesta palvelunsa laadusta, jota pahimmat kilpailijat bussiliikenne ja yksityisautoilu eivät kykene tarjoamaan.

Junissa on busseja parempi matkustusmukavuus, mutta samaan tai edes lähimain samaan lippujen hintatasoon on yhtiön tehostamistoimienkaan jälkeen vaikea päästä.

Suomalaiset ovat tottuneet lisäksi liikkumaan yksityisautoillaan. Sellaiset syvään juurtuneet taipumukset eivät yhdessä yössä halvemmilla lippujen hinnoilla muutu.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Tuleeko meistä ikinä aikuisia?

Kirje pysäyttää kiireessä

Suhde Venäjään jakaa Euroopan populisteja

Metsälain määräyksiä voi olla syytä tarkistaa

Voihan Vilkku sentään

Kauppasota voi laajeta talouskriisiksi vahingossa

Fiksut ruokakaupat auttavat asiakasta

Perusteita olisi pienentää Finnpulpia

Viisigee shakkinappulana

Työstä palautumiseen tarvitaan myös lepopäiviä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.