Valmistettu Suomessa

Tyhjensin perjantaiaamuna jääkaapin. Tällä kertaa siksi, että periksiantaneen vanhuksen tilalle oli tulossa uusi laite.

Katse osui yläpaneelin ylpeään tekstiin: Rosenlew - valmistettu Suomessa. Sisällä sama englanniksi: Electrolux, made in Finland. Se vasta on merkkituote, jolla on kaksi merkkiä.

Hyvä kaappi se oli. Uudelle koneelle mikään liike ei luvannut 22 vuoden takuuta.

Taantuma nostaa pintaan kansallismielisyyttä. Amerikkalaiset kehottavat toisiaan ostamaan amerikkalaisia autoja, pelastaakseen kituvan teollisuutensa. Meillä moni suosii suomalaista, jos voi. Tuttujenkin merkkien epämääräinen alkuperä ja pilkkahintainen Kiina-tuonti eivät sitä helpota.

Kaikkialla ihmiset arvostavat oman maansa tuotteita enemmän kuin muita. Suomessa naureskellaan eteläisemmän Euroopan patonginmussuttajien koneenrakennustaidoille, mutta ranskalaiset, italialaiset tai espanjalaiset ovat työstään vähintään yhtä ylpeitä kuin me, usein aiheestakin.

Ehkä DDR:ssäkin todella uskottiin, moottoritien varressa konepahvi pystyssä Mersujen ohisyöksyä ihmeteltäessä, että Trabant on maailman paras auto. Joo, ehkä.

New York Times kertoo monen lukijan todenneen, että General Motors on ansainnut ongelmansa, koska se ei ole osannut tehdä kunnollisia autoja. Moni isänmaallinen amerikkalainen on äänestänyt lompakollaan ja valinnut japanilaismerkin. Cadillacinkin maine on tahriintunut.

Koko kuva on mutkikkaampi. Ulkomaiset merkit valmistivat viime vuonna Yhdysvalloissa yli 3 miljoonaa autoa, yli kolmanneksen 8,5 miljoonan auton kokonaistuotannosta. Toyota teki enemmän amerikkalaisia autoja kuin Chrysler. USA:n kolme suurta taas valmistivat suuren osan tuotannostaan Kanadassa tai Meksikossa.

Sama Atlantin tällä puolella. Onko Englannissa tehty Hondani japanilainen laatuvehje vai uhkaava brittipommi? Englannin autoteollisuushan pilasi maineensa 60-70-luvuilla surkealla työllä, suunnittelulla ja johtamisella. Tarinat kertovat autoista, joista unohtui kokoonpanolinjalla esimerkiksi etujarru. Jaguaria kyllä on aina arvostettu. Sehän on nykyään intialainen merkki.

Kun isä osti kylän ensimmäisen Toyota Corollan, naapurit naureskelivat säilykepurkkipeltistä leluautoa. Tarvitseeko Corollan nykyisestä maineesta erikseen muistuttaa? Vaikka konservatiivinen Corolla-kuski olisi rauhattomampi, jos tietäisi autonsa tulleen Turkista?

Kiinalaistekniikka on nyt melkein samassa tilanteessa kuin japanilaiset 60-luvulla, mutta kenttä on silti toinen. Kiinassa tehdään tunnettujen merkkien laatutuotteita, mutta myös räikeitä kopioita ja hirvittävää sekundaa.

Tekniikan Maailma vertaili juuri (13/09) sähköavusteisia polkupyöriä. Huokeimman kiinalaispyörän ohjaustanko taittui vaarallisesti heti kättelyssä. Omakohtainen kokemus: kiinalainen tarviketunkki korkkasi kierteensä ensi veivauksella kesärenkaita vaihtaessa. Onneksi pyörä oli vielä paikoillaan, kun tunkki petti.

Kiina-autojen Euroopan valloituskin hakee uutta vauhtia laatupulmien takia.

Uusi jääkaappi-pakastimemme on saksalaista merkkiä, mutten tiedä, missä se on tehty. Jossain EU:ssa, ehkä Tsekeissä. Kai se pitää nykyisin laskea kotimaiseksi. Mutta kun jotain ostaa, olisi kieltämättä kiva tietää, missä tuote on tehty. Kiva myös jos saisi laatua, jos on laatutavaraa ostavinaan. Siis sitä minä vaan, että 22 vuotta kestänyt kodin kulutuselektroniikkahyödyke on aina yhden muistokirjoituksen arvoinen. R.I.P.

Kirjoittaja on Savon Sanomien Keski-Savon toimituksen esimies.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Varaus ei takaa menestystä

Hoiva-alalla olisi tekeville töitä tarjolla

Koulutuksesta

Hallitus maltillisesti liikkeelle väylähankkeilla

Napakoitten naisten vuosi

Kultarannasta vauhtia EU-puheenjohtajuuteen

Yhteistä turvallisuusuhkaa ratkaisemassa

Kuopion toria kannattaa kehittää avoimin mielin

Sähkölaskun ale ei ole varma

Uudet rauhanmahdollisuudet Ukrainassa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.