Valtion mukanaolo kartellissa on häpeällistä

Valtio ei saa vaatimaansa 56,7 miljoonan euron vahingonkorvausta asfalttikartellista. Se joutuu päinvastoin maksamaan kartelliyhtiöiden oikeudenkäyntikuluja 2,6 miljoonaa euroa.

Helsingin käräjäoikeus perusteli torstaina tuomiotaan sillä, että Tielaitos ja Tieliikelaitos osallistuivat valtion töitä koskevaan kartelliin 15 vuotta sitten ja lisäksi Tielaitoksen edustajat tiesivät kartellista jo vuodesta 1994 lähtien.

Valtion mukanaolo kartellissa on häpeällistä.

Sinänsä oikeuden päätös on looginen. Valtio ei voi toimia kaksoisroolissa eli tietää kartellista ja olla samalla tietämätön.

Oikeuden linjauksen pitäisi saada hälytyskellot kilkattamaan Hangosta Nuorgamiin: Miksi valtion edustajat sulkivat silmänsä hintojen ja urakoiden sopimiselta veronmaksajien vahingoksi? Piileekö julkisissa hankinnoissa yhä kieroutuneita ja kalliita maan tapoja? Onko valtionhallinnossa sellaisia osa-alueita vieläkin, missä esimerkiksi löperön valvonnan seurauksena laittomuudet ovat mahdollisia?

Kysymyksiin on syytä hakea vas­tauksia, vaikka rikosoikeudelliseen vastuuseen ei ketään saataisikaan. Väärät toimintatavat on osoitettava vääriksi, muuten niistä tuskin pääsee irti.

Asfalttikartellin varsinaisia höynäytettäviä olivat kunnat. Kantajakuntien joukossa olivat muun muassa Kuopio, Iisalmi ja Siilinjärvi. Käräjäoikeus hyväksyi pääosin kaikkien kuntien kanteet joko kokonaan tai osittain. Kuopio saa vahingonkorvausta 877103 euroa, Iisalmi 236461 euroa ja Siilinjärvi 176682 euroa.

Käräjäoikeus määräsi Lemminkäisen maksamaan 15 miljoonaa euroa 25 kunnalle ja yhteisvastuullisesti 19 miljoonaa euroa 10 kunnalle. Lisäksi Lemminkäinen ja muut vastaajayhtiöt joutuvat maksamaan kuntien korko- ja oikeuskuluja 20–30 miljoonaa euroa. Lemminkäisen korvausvastuu voi nousta kaikkiaan 34 miljoonaan euroon.

Käräjäoikeuden käsityksen mukaan kunnat maksoivat asfaltointitöistä 15-20 prosenttia ylihintaa. Tuomitut ylihinnat vaikuttavat kovin pieniltä siihen verrattuna, mitä kartellin myöntänyt rakennusliike Tekran entinen omistaja ja toimitusjohtaja Heikki Alanen aikanaan sanoi: asfaltoinnin hinnat jopa kolminkertaistuivat 1990-luvun alun lamavuosista.

Päättyneen oikeudenkäynnin perustana olivat seuraamusmaksut, jotka hallinto-oikeus määräsi asfalttiyhtiöille neljä vuotta sitten. Kantajia oli kaikkiaan 41. Oikeusjutun tuomioiden yhteenlaskettu sivumäärä oli yli 10000 sivua. Oikeusjuttu oli laaja ja moniulotteinen. Siksi on erittäin todennäköistä, että ylemmät oikeusasteet saavat jutun ratkottavakseen.

Asfalttikartellijutun tähän mennessä kirpein opetus lienee, että pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta ei ole ollenkaan puhdas kartelleista, korruptiosta ja muusta vilungista. Lohdullista on tietysti se, että jo ongelmien tiedostaminen on askel oikeaan suuntaan.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Tuleeko meistä ikinä aikuisia?

Kirje pysäyttää kiireessä

Suhde Venäjään jakaa Euroopan populisteja

Metsälain määräyksiä voi olla syytä tarkistaa

Voihan Vilkku sentään

Kauppasota voi laajeta talouskriisiksi vahingossa

Fiksut ruokakaupat auttavat asiakasta

Perusteita olisi pienentää Finnpulpia

Viisigee shakkinappulana

Työstä palautumiseen tarvitaan myös lepopäiviä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.