Valtion on taattava lentoyhteydet maakuntiin

Savo-Karjalan vaalipiirin kansanedustajat julkaisivat tiistaina yhteisen kannanoton Itä-Suomen lentoyhteyksien turvaamisen puolesta. Edunvalvonnan keskittäminen koko maakuntien Suomen kannalta elintärkeään kysymykseen on enemmän kuin paikallaan.

Finnair ilmoitti viikonloppuna, etteivät sen koneet lennä Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin eikä Kokkolaan alkavan kesän aikana. Katkosta niin pitkäksi aikaa voi hädin tuskin perustella ennakoiduilla koronarajoituksilla, mutta eniten huolta herättää ilmaan jäänyt uhka, etteivät lennot palautuisi syksylläkään.

Maakunnista Helsinkiin ja edelleen maailmalle yltävien lentoyhteyksien tärkeyttä alueelliselle elinvoimalle voi tuskin liioitella. Niiden merkitys ei myöskään tyhjenny yksiselitteisesti matkustajamääriin, sillä esimerkiksi vientiyritysten sijoittumispäätösten kannalta olennaista on yhteyksien olemassaolo aina tarvittaessa.

Lyhytnäköisesti ajatellen Kuopio peräti hyötyy säästökuurista, kun Finnair keskittää Itä–Suomen vuoroja juuri Rissalan lentoasemalle. On kuitenkin arvokasta, että pohjoissavolaiset kansanedustajat ja muut aluevaikuttajat ylittävät tunkkaisen nurkkakuntaisuuden, sillä asia on yhteinen.

Finnairin ilmoituksesta on käynnistynyt havainnollinen näytelmä, joka paljastaa varsin raadollisesti poliitikkojen asenteet koko Suomen elinvoimaisena säilymistä kohtaan. Koska valtio on Finnairin enemmistöomistaja, sillä on valta ja vastuu ohjata yhtiötä haluamaansa suuntaan. Valtion omistajaohjauksen lähihistoria on kuitenkin toistuvien tunarointien historiaa, johon sisältyy muun muassa pääministerin vaihtumiseen johtanut Posti-sotku viime syksynä.

Menneisyyden painolastista voi johtua, että nykyinen omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd.) on esiintynyt kysymyksessä korostetusti kieli keskellä suuta. Tuppurainen selitti A-studiossa (18.5.), ettei Finnairin tukemiseen voida sitoa ehtoja. Ministeri puhui kuin suoraan toimitusjohtaja Topi Mannerin suulla, mikä herättää epäilyn, että häntä heiluttaa koiraa pahemman kerran. Vaikka arvio pitää kirjaimellisesti paikkansa osakeannin tapauksessa, enemmistöomistajalla on aina keinonsa vaikuttaa, muutoin koko Finnairin valtio-omistajuuden peruste asettuisi kyseenalaiseksi.

Hankalaksi tuen ehtojen asettamisen tekee lähtökohta, että valtio ei voi päästää Finnairia kaatumaankaan.

Viimekätisenä keinona valtio voi turvata maakuntalennot tukemalla kaupunkeja miltä tahansa operaattorilta hankittavissa ostopalveluissa. Finnair on kuitenkin ensisijainen toimija jo pelkästään sujuvien jatkoyhteyksien kannalta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.