Valtion on turvattava kestävät yhteydet

Jyväskylän, Porin ja Seinäjoen kaupunkien edustajat kävivät perjantaina tapaamassa liikenneministeri Anu Vehviläistä (kesk.). Asia oli yhteinen. Finncomm ilmoitti aikaisemmin kuluneella viikolla lopettavansa reittilennot kolmeen kaupunkiin ja Vehviläinen kutsui koolle kriisikokouksen, niin kuin sitä dramaattisesti kutsuttiin.

Järkevimmät osasivat odottaa, ettei perjantain tapaamisesta jää käteen mitään konkreettista. Eikä jäänytkään. Odotusten mukaisesti ministeri Vehviläinen kertoi tapaamisen jälkeen, ettei valtio ainakaan vielä aio ryhtyä järjestelemään lentoja kolmeen maakuntakeskukseen. Ongelmaan etsitään yhä kaupallista ratkaisua.

Juuri nyt menossa on kyttäysvaihe. Reittiliikenteen aloittaminen Jyväskylään, Poriin ja Seinäjoelle kiinnostaa paria pientä lentoyhtiötä, mutta ne odottavat nyt valtion, kyseisten kaupunkien ja niiden ympäristön elinkeinoelämän mahdollisia tuenilmauksia. Viimeksi mainitut taas eivät suinpäin lähde lupailemaan mitään.

Perusasetelma on joka tapauksessa hyvin selvä. Jos Suomen eri osat halutaan säilyttää elinkykyisinä, on liikenneyhteyksien oltava kunnossa. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella toimiva vientiteollisuus tarvitsee nopeat ja toimivat yhteydet Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Helsinkiin on maan pääkaupunki ja yhteyksien sinne on muutenkin oltava kunnossa.

Ongelmia ei ole, jos kaupunki sijaitsee tarpeeksi kaukana Helsingistä. Kuopio on tästä hyvä esimerkki. Juna tai oma auto eivät ole todellisia vaihtoehtoja, jos matka suuntautuu ulkomaille tai Helsinkiin. Siksi lentoyhteydet Kuopioon ja sieltä pois ovat kunnossa ja vielä paranevatkin.

Tilanne on tyystin toinen jo silloin, kun matkaa Helsinkiin on reilut sata kilometriä vähemmän kuin Kuopiosta. Lentomatkustajia ei ole niin paljon, että lennot olisivat ilman tukitoimia kannattavia.

Tällaiset tilanteen voidaan ratkaista oikeastaan vain kahdella tavalla: on joko pystyttävä jollakin konstilla lisäämään lentomatkustajien määrää tai huolehdittava siitä, että tarpeeksi nopeat yhteydet pääkaupunkiseudulle turvataan jollakin muulla tavalla.

Jos valitaan ensimmäinen vaihtoehto, valtio, kaupungit ja elinkeinoelämä voivat suoraan tukea muuten kannattamatonta lentoliikennettä. Pitkän päälle se ei kuitenkaan ole kestävä tapa. Jossain määrin oman auton käyttöä voi hillitä muuttamalla yritysten tai muiden yhteisöjen matkustussääntöjä.

Kestävämpi tapa olisi huolehtia siitä, että junayhteydet Helsingistä noin 300 kilometrin päässä sijaitseviin maakuntakeskuksiin ovat ensiluokkaiset. Tärkeää olisi, että maakuntakeskuksista pääsisi junalla suoraan myös Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Riittävän nopea junaliikenne on todellinen vaihtoehto lentoyhteyksille.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Keski-ikäänliukuja

Isoja riskejä Iranin jaUSA:n uhittelussa

Kuopion seutu avautuu ruokamatkailulle

Ilmasto pysyy mielessä – Kunnatkaan eivät seuraa toimettomina sivusta

Grilli ei kuulu joukkoon

Eropiikki aina, kun Räsänen puhuu kirkosta

Yliopistojen todistusvalinta johtaa uusiin ongelmiin

Kannattaako metsien jatkuva kasvatus?

Väki keskittyy Kuopiossakin

Uusi nelivuotiskausi alkamassa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.