Vatun makuisia mainoksia

Mainos on valttia, sanoi Pikku-Kallekin aikoinaan. Vääräleuat ovat lisänneet Kallen sanojen perään milloin mitäkin hupaisaa. Lauseen perussanoma pitää kuitenkin paikkansa. Mainos on nimittäin arjen suuria puheenaiheita.

Hyvä mainos on kuin taideteos. Se hurmaa, kiinnostaa, myy ja puhuttaa. Huono mainos tekee tuotteelle ja asialle hallaa.

Mainosalan kuuma puheenaihe juuri nyt on mielikuvamainonta. Keskustelu on saanut syttyjä alkoholista. Maan hallitus ja eduskunta saattavat suitsia alkoholin mainonnan uuteen kuosiin. Mielikuvamainonta on muutekin viranomaisten silmätikkuna.

Juomamainoksen "ihan vatun hyvä lonkero" -lause pehmentää viestiä itse alkoholista. Päihdyttävä aine on naamioitu marjan asuun. Mainonnantekijä luo vadelmalla mielikuvan herkullisesta juomasta.

Keskiverto-ottajaan tuo mainos ei välttämättä pure, mutta nuoret ja uutuuksien kokeilijat saattavat ottaa siitä onkeensa. Juoman maku pitänee kuitenkin huolen siitä, ettei kuluttajasta tule sananmukaisesti mainoksen uhria.

Kansanedustajat ovat ilmaisseet huolensa mielikuvamainonnasta. Nyt odotetaan jännityksellä, millaisen esityksen peruspalveluministeri Paula Risikko (kok.) tuo eduskuntaan alkoholin mielikuvamainonnan rajoittamisesta. Rajoituksia tulee, mutta linjaukset ovat vielä auki.

Iskeekö sensuuri vattumaisen lonkeron tapaisiin mainoslauseisiin? Se on arvoitus.

Eduskunnassa 106 kansanedustajaa on allekirjoittanut aloitteen, joka kieltäisi alkoholin mielikuvamainonnan kokonaan. Juomia saisi mainostaa vain pullon kuvalla ja tuotetiedoilla. Eduskunta on huolissaan lapsista ja nuorista, joihin alkoholimainonta ainakin välillisesti kohdistuu.

Lainsäätäjällä on melkoinen savotta, jos se toteuttaa suunnitelman lievemmän osan, eli tyytyy vain mainonnan rajoittamiseen. Kysymys kuuluu sen jälkeen, mikä on mielikuvamainontaa ja mikä ei. Miten lain noudattamista valvottaisiin?

Eduskunta välttäisi lillukanvarret, jos se kieltäisi alkoholin mainostamisen kokonaan. Tämä tuskin passaa eduskunnan enemmistölle, joka katsonee, että elo EU:ssa edellyttää liberalismia alkoholimainonnassa.

Suomi tehnee saman päätöksen kuin Ranska ja Ruotsi, jotka ovat rajanneet alkoholin mielikuvamainintaa.

Pikavippifirmojen harjoittama mielikuvamainonta on toinen kärhämän aihe. Kuluttajaviranomainen on jo kauan ollut näiden yritysten kintereillä, kun ne kohdistavat mainontansa nuoriin ja taloudellisesti heikossa jamassa oleviin ihmisiin. Firmojen toimintatapaan tuli taannoin jonkin verran tolkkua, kun muun muassa luottojen myöntäminen yön tunteina kiellettiin.

Pikavippifirmojen mainonta kuitenkin ärsyttää. Kuluttajaviraston johtajan Anja Peltosen mielestä silmiinpistävää mainoksissa on se, että ne suunnataan niin selvästi nuorille.

- Jos pikavippien mainoksissa on teinejä kauppakasseineen ja kehotus lähteä shoppailemaan, liikutaan sellaisen manipulaation kentässä, että voidaan miettiä, pitääkö se sallia, Peltonen kommentoi Kauppalehdessä viime perjantaina.

Peltonen on pohdinnoissaan oikeilla jäljillä. Vippifirmoille Peltosen viesti on sama kuin kaataisi vettä hanhen selkään - niin kauan kunnes lainsäätäjä iskee niihin jälleen.

Yksi eettisesti herkkä alue on lääkemainonta. Jo vuosia sitten sosiaali- ja terveysministeriön ekspertit nuhtelivat apteekkeja. Puhtia päivään buranalla -slogan sai viranomaisten tuomion. Lause oli niiden mielestä eettisesti arveluttava.

Lääkemainonta on herkkä laji, sillä vääränlaisen mielikuvan lietsominen saattaa johtaa ihmisen riippuvuuteen jostakin tropista tai pilleristä. Samat sanat pätevät myös luontaistuotekauppaan, jossa terveyden varjolla tehdään isoa bisnestä.

Mielikuvamainonnassa yksi oleellinen elementti on, että mainosten vaikutusten halutaan olevan pidempiaikaisia. Erityisesti lääkemainonnassa liikutaan tässä mielessä heikoilla jäillä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Unelma, joka ei toteudu

Hoitojonoja puretaansoten ohituskaistalla

Jalkapallon EM-kisahuuma yltyy kotikatsomossa

Maakunnat toimivat tehokkaasti

Käy Auschwitzissa, niin voidaan puhua vihapuheen kriminalisoinnista

EU-jäsenyyden edut päihittävät edelleen haitat

Itsenäisyys-hankkeen karu jälkinäytös

Loukkaantumisen aika

Luokkakokous – "Yhtä nopeasti kuin joukko katosi pihalta ruusuineen olivat nämä ihmiset nyt palautettavissa tähän epätodelliseen kuplaan"

Ydinvoima tulee vihreiden eteen ehkä kahdestikin

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa päivän tärkeimmät uutiset. Saat joka iltapäivä kuusi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Uutiskirjeen tilaaminen on maksutonta.